سرمایشی و گرمایشی

نکات مهم در تهویه ساختمان

سرمایشی و گرمایشی


فراهم ساختن شرایط تهویه طبيعي در ساختمان ها باعث تأمين بهتر آسايش حرارتي و كاهش مصرف انرژي سيستم هاي مكانيكي مي گردد.

 

طراحی تهویه متناسب با اقلیم جغرافیایی

۱- در طراحي ساختمان در اقليم هاي مرطوب توصيه مي گردد كه با تعبيـه بازشـوهـاي روبروی هم و مسدود نكردن مسير جريان هوا با عناصر داخلي، امكان ايجاد كـوران در فـضاها و اتاق ها فـراهم شـود.

۲- دراقليم های گرم و مرطوب بهتر است با استفاده از تمهيداتي مانند ايجاد سايه، دماي هوا قبل از ورود به فضاهاي داخلي ساختمان، كاهش يابد.

۳- در اقليم های گرم و خشك، در زمان های گرم، تهويه طبيعي شبانه ساختمان موجب خنك سازي تـوده مصالح مي گردد. در طول روز نيز، تهويه فضاهاي داخلي، با هواي خنك شده از طريق سيـستم هـاي ساده تبخيری، بخش قابل توجهي از نيازهاي سرمايي ساختمان را تأمين مي كند.

 

چند نکته برای کاهش مصرف انرژی در سیستم های تهویه

چکیده برخی از بندهای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در مورد سیستم های تهویه در زیر آورده می شود:

۱- تمام سيستم ها و دستگاه های تأمين هواي تازه كه با استفاده از هواکش يا اگزاست فن كار مي كننـد، بايـد بـه كليـد روشن/خاموش مجهز شوند، تا در شرايط غير كاري و هنگامي كه به هـواي تـازه نيـازي نيـست خاموش گردند، مگر آنكه مجهز به كنترل خودكار باشند.

۲- در تمام نقاط ورود و خروج هوا در ساختمان استفاده از سيستم هاي خودكار كه دمپر آنها فقط در زمان كار كردن باز ميگردد الزامي است.

۳- در مواردي كه درجه آلودگي هواي داخـل تغييـرمي كند تنظيم خودكار ميزان هواي تازه الزامي است.

۴- حداكثر ميزان تهويه مكانيكي نبايد بيش از بیست درصـد از حـداقل تهويـه تعیین شده از نظـرسلامت و بهداشت بالاتر باشد. در صورتي كه از سيستم هـاي بازيافـت انـرژي از هـواي خروجـي استفاده شود اين محدوديت برطرف مي گردد .
 

پیشنهاد فوری کار به شما

فوری کار یک شبکه بهم پیوسته از استادکاران، پیمانکاران و کارفرمایان ساختمانی می باشد که در هر مرحله ای از عملیات ساختمانی از جمله ساخت و ساز ، نوسازی ، بازسازی و خرده کاری و تعمیرات منازل می تواند مشاور و مجری کارهای ساختمانی شما باشد. شما به دو طریق می توانید از فوری کار استفاده کنید:

روش اول: با شماره های پشتیبانی سایت فوری کار تماس گرفته و از استادکارهای توصیه شده فوری کار استفاده کنید تا از پروژه شما بازدید نموده و شما را در انجام پروژه راهنمایی نمایند.

 روش دوم: پروژه ساختمانی خود از قبیل:تاسیسات، سیمانکاری، گچکاری، لوله کشی، کاشی کاری، برقکاری و... را در قالب آگهی در سایت فوری کار ثبت کنید (از اینجا ثبت کنید) تا استادکاران مختلف فوری کار با شما تماس گرفته و از بین پیشنهاد های مختلف قیمتی و زمانی آنها، مناسب ترین پیشنهاد را با توجه به شرایط پروژه خود انتخاب کنید.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »