نماسازی

آنچه درباره انواع نمای ساختمان باید بدانیم

نماسازی


نما صورت ظاهر و منظره خارجی هر ساختمان است. طراحی نما یکی از بخش‌هایی است که امروزه معماران توجه بسیاری به آن دارند چرا که زیبایی و چگونگی نما معرف هنر و کیفیت کار مهندس معمار و طراح ساختمان نیز می‌باشد. نمای ساختمان مسکونی همچنین می‌تواند بازتاب‌دهندۀ سلیقه، علایق، باورها و سنت‌های مردم باشد. همچنین نمای هر واحد مسکونی بسته به شرایط محیطی از جمله آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلاینده‌های هوا در مناطق مختلف، متفاوت می‌باشند.

از عوامل مؤثر دیگر در نماسازی می توان به عایق بودن نسبت به سرما و گرما، عایق بودن نسبت به صوت مقاومت در برابر زلزله، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر یخ‌زدگی، مقاومت در برابر آتش‌سوزی و مقاومت در برابر جداشدن و افتادن از نما، قابل اجرا بودن در ساختمان‌های مرتفع و سبک بودن اشاره کرد.

نمای ​ساختمان در اجرا بایستی دارای انعطاف پذیری باشد، یعنی دارای مصالحی باشد که بتوان آنها را در نماهای با اشکال هندسی متنوع بکار برد. همچنین نمای ساختمان باید به شکلی طراحی شود که علی‌رغم حفاظت محیط داخل، ارتباط فضای بیرون را با محیط داخل ساختمان به خوبی برقرار کند. مثلاً امکان تابش نور به داخل و یا امکان استفاده از چشم‌انداز بیرون وجود داشته باشد.

در ادامه انواع نماهای ساختمان و برخی از ویژگی های هر کدام بیان می شود:

 

نماهای شیشه ای

نماهای تماماً شیشه از دوران معماری مدرن به عنوان پوشش ساختمان ها به کار می رفتند. استفاده از نماهای شیشه ای علاوه بر زیبائی امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز را فراهم می نماید. همچنین استفاده از شیشه های ۲ یا ۳ جداره یک لایه عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسب را ایجاد میکند. استفاده متناسب با نوع کاربری شیشه نیز با توجه به شیشه های با قابلیت های خاص ( شیشه های گرم شونده الکتریکی، هوشمند و …) می تواند مزایا و معایب ویژه ای داشته باشد. از معایب نماهای شیشه ای می توان افزایش بیش از حد دمای داخلی ساختمان در فصول گرم و معتدل سال،  احساس عدم آسایش حرارتی در فصول سرد سال و مصرف زیاد انرژی و آلودگی هوا را بیان کرد.

 

نمای کامپوزیتی

کامپوزیت ها  از ترکیب دو یا چند ماده جداگانه تشکیل شده‌اند که ماده حاصل نسبت به هر کدام از اجزاء تشکیل‌دهنده استحکام و دوام بیشتری دارد. از مزایای اجرای نمای کامپوزیت می توان سبک بودن، سهولت در مونتاژ، تعمیر و نگهداری را نام برد با این وجود کامپوزیت ها از نظر انعطاف پذیری در اجرا، در سطح ضعیفی عمل می کنند.

 

نمای بایرامیکس

بایرامیکس ترکیبی از دانه های سنگی گرانیتی و مرمری با دانه بندی و رنگ بندی متنوع همراه رزین های طبیعی و مصنوعی میباشد. این ترکیب به صورت ملات بوده و بعد از خشک شدن نمایی مانند سنگ تزئینی به خود میگیرد. این نوع نماکاری بر روی تمامی دیوارها از جمله دیوارهای چوبی، سنگی, پلاستیکی, سرامیکی, سیمانی و… قابل اعمال می باشد.

مزایای کاربرد بایرامیکس عبارتند از:

1- تنوع رنگ

2- نگهداری و تعمیر آسان

3- انعطاف پذیری

4- قابلیت شست و شو با آب

بایرامیکس به راحتی می تواند ناهمواری های حاصل از گچ کاری را بپوشاند. نمای بایرامیکس علی رغم مزایایی که دارد مورد استقبال جامعۀ مهندسین و پیمانکاران ساختمان قرار نگرفته است چرا که این نما با بافت فرهنگی و سلیقه های ایرانی همخوانی ندارد و جلوه زیبایی خود را ظرف مدت کوتاهی از دست می دهد.

 

نمای سنگ

سنگ ساختمانی به عنوان یکی از بهترین پوشش ها برای نمای بیرونی ساختمان به شمار می رود. با استفاده از سنگ ساختمانی می توان علاوه بر اینکه دوام بالایی به ساختمان داد، بحث های عایق بند حرارتی و صوتی را نیز بهبود بخشید.عموما سنگ تراورتن برای نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر چسبندگی بالا نوع رنگی فوق العاده زیبایی دارد.  سنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی انتخاب گردد مثلاً در مناطق سرد و مرطوب، سنگ باید دارای تخلخل بسیار کم باشد و گرنه ممکن است بر اثر یخبندان متلاشی شود یا در مکان‌هایی که امکان وزش طوفان شن وجود دارد، سنگ در معرض سایش بوده و باید مقاومت به سایش بالا داشته باشد. در اجرای نمای سنگی با سنگ‌های صیقلی باید حداکثر موارد ایمنی را برای اتصال مستحکم سنگ با بدنۀ ساختمان رعایت کرد؛ در غیر این صورت احتمال جدا شدن سنگ از ساختمان و سقوط آن بالاست.

 

نمای آجری

یکی دیگر از انواع نماها، نماهای آجری هستند که شامل آجرهای رسی و آجرهای شیلی می شوند. نمای های آجرعلاوه بر زیبایی، تنوع و ثبات رنگ، به دلیل ضریب انتقال حرارت پایین آجر، نقش یک عایق حرارتی و برودتی را برای ساختمان ایفا می کنند. البته یکی از نقاط ضعف آن امکان شوره زدن نما است. امروزه برای بالا بردن ضریب ایمنی و همچنین استحکام نما،  از سیستم نمای خشک استفاده می‌کنند. در این روش برای اتصال آجرها به جای ملات از تجهیزات فلزی استفاده می‌شود. در نمای اجر معمولی بدلیل استفاده از ملات سرعت اجرای پایینی دارد. ولی درسیستم اجرای نمای خشک به دلیل عدم استفاده از ملات، درقسمت‌های مرتفع ساختمان بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از سایر نماها مانند نمای آجر می‌باشد. همچنین در این سیستم دسترسی برای مراقبت‌های دوره‌ای به خصوص در ساختمان‌های مرتفع وجود دارد ولی این سیستم برای خانه‌های مسکونی کم ارتفاع، پرهزینه است و معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

 

نمای سرامیک 

نمای سرامیک درمقایسه با نمای سنگ دارای قیمت پایین تر و بار کمتر می باشد. این نماها با توجه به طراحی قابل کنترل می تواند زیبایی خاصی به نمایی بیرونی بدهد. از جمله معایب نماهای سرامیکی عایق نبودن آن به سرما و گرما و صدا می باشد. همچنین نماهای سرامیکی به دلیل بازتاب شدید نور در مکان های شلوغ به کار نمی رود.

 

نمای سیمانی

به دلیل مقاومت مناسب سیمان در برابر عوامل جوی همچون رطوبت و نیز قیمت پایین تر آن نسبت به مصالح دیگر همچون شیشه ای، آجرنما و ... برای  پوشش دهی دیوارهای بیرونی از سیمان استفاده می کنند. نماهای سیمانی  با نام های مختلفی از جمله نمای رومی، نمای چکشی، نمای تیشه ای، نمای کلنگی، نمای سیمان شسته، نمای کمچه ای و نمای تگری شناخته می شوند. که این نام ها با توجه به روش اجرا، مصالح استفاده شده و همچنین طرح نما، روی آنها گذاشته شده است.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »