خدمات ساختمان

چند نکته در مورد گچبری و گچ کاری ساختمان

خدمات ساختمان


 در این مقاله به آموزش گچبری می پردازیم .

 

گچبری و گچ کاری هنر بریدن، کندن و کاوییدن روی گچ است که در معماری ایران جایگاه ارزشمندی دارد. انواع گچ کاری ساختمان را می توان در نقاط مختلف فضای داخلی به کار گرفت. گچ کاری سقف و گچبری دور لوستر، گچ کاری دیوار،گچ کاری ساده ،گچ کاری جدید، گچ بری های نما رومی، گچ بری آرک اپن برخی از رایج ترین گچ کاری ها در دکوراسیون منازل است.

 

گچ ساختمانی چگونه تهیه می شود؟

سنگ گچ از مصالح ساختمانی کلسیم دار است و از لحاظ فراوانی در طبیعت در ردیف پنجم قرار دارد. گچ از پختن و آسیاب کردن سنگ گچ حاصل می آید. سنگ گچ یک ماده معدنی بسیار نرم است که تحت عناوین ژیپس و  سولفات کلسیم آب دار شناخته شده است. سنگ گچ با فرمول CaSo4, 2H2O به رسمیت شناخته می شود. در واقع، سنگ گچ همان سولفات کلسیم آب دار طبیعی است که در چندین فرم بلوری یافت می شود. این ماده معدنی در رخنمون های خاکی پوسته جامد کره زمین به صورت لایه های نسبتا ضخیم به وفور یافت می شود که آن را استخراج کرده و به دست می آورند. گچ پس از استخراج از معادن مانند آهک در داخل کوره های ویژه تا دمای حدود 180 درجه سانتیگراد حرارت می دهند تا 3/2 (سه دوم) از مولکول های آب تبلورشان را از دست بدهند و به صورت گچ قابل استفاده به عنوان مصالح ساختمانی و قالب گیری درآید.

 

برخی نکات کاربردی در گچ کاری ساختمان

۱- گچ در برابر آب و رطوبت مقاومت ندارد. بنابراین در مقابل رطوبت بسیار ضعیف عمل می کند. از اینرو از گچ نباید در فضاهای مرطوب استفاده شود.

۲- گچ نسبت به سایر مصالح ساختمانی سرامیکی سبک تر است  و این یک مزیت در طراحی نمای ساختمان و سبکی وزن آن محسوب می شود .

۳- گچ به سرعت با آب واکنش داده، متبلور و سخت می شود. برای کندگیر کردن گچ، باید ملات گچ کشته تهیه کرد. البته این ملات تنها برای پوشش نهایی دیوار و سفیدکاری استفاده می شود و به دلیل مقاومت پایین، ضخامت آن از ۱ تا ۲ میلیمتر بیشتر باشد.

۴- هنگام استفاده از گچ باید در نظر داشت که گچ فلزات را سولفاته می کند بنابراین فلزات نباید در تماس مستقیم با گچ باشند .

۵- وجود گچ در خاک محل اجرای پروژه (بیش از 4 درصد) سبب کاهش عمر مفید سازه می شود.

۶- در صورت استفاده از خاک در ملات، باید به نسبت گچ و خاک توجه کرد. این نسبت می تواند از نصف تا دو برابر گچ باشد. که این میزان به قدرت گچ و زودگیری گچ دارد، هرچقدر گچ زودگیرتر باشد به خاک بیشتری نیاز دارد .

۷-استفاده از گچ های پلیمری به جای گچ های معمولی به چسبندگی بیشتر، دیر گیر بودن و پرت کمتر گچ، مقاومت بالاتر در برابر ضربه و فشار، مقاومت بسیار بالاتر در برابر رطوبت، عدم ترک خوردگی و اجرای تک مرحله‌ای بدون نیاز به گچ و خاک منجر می شود.

 

قیمت و هزینه گچ کاری

قیمت و هزینه اجرای گچ کاری ساختمان به عوامل مختلفی چون مهارت تیم گچ کار، جنس کار، حجم کار و نوع ابزارهای به کار رفته بستگی دارد. در ادامه به برخی از نرخ های معمول در زمینه ی گچ کاری اشاره می شود.

۱- قیمت اجرای گچ کاری یا سفید کاری همراه با اجرای گچ خاک برای هر متر  6000 تومان الی 10000 تومان

۲- قیمت اجرای گچبری دستی و ابزار کاری برای هر متر مربع با توجه به طرح انتخابی کارفرما تعیین می شود. برای گچبری ابزار کاری طرح های فراوانی وجود داشته که هر کدام قیمت مجزایی از هم دارند به طور متوسط برای هر متر طول معمولا بین 8000 تومان الی 20000 تومان لحاظ می شود.

۳- قیمت گچ کاری ساختمان بر روی سطوح رابیتس شده برای هر متر  حداقل بین 14000تومان الی 200000 تومان است.

۴- قیمت گچبری دستی گل کاری یا گچبری هنری با توجه به مقدار و نوع درخواست مشتری بعد از بازدید معمولا براورد می شد.

 

برای استعلام از قیمت های جدید گچ کاری ساختمان و سفارش پروژه های گچ گاری، پروژه های خود را در فوری کار ثبت کنید. تا بهترین گچکاران با شما تماس بگیرند.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »