تاسیسات ساختمان

روش های برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل

تاسیسات ساختمان


روش های برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل شامل به کار بردن یک سری راهکارهای ساده است که می تواند رسوبات و هرگونه جرم را داخل لوله های آب و فاضلاب خانه ها از بین ببرد. در شرایطی که این گرفتگی‌ها شدیدتر باشند، بوی بدی ایجاد کنند، یا کفپوش های خانه را به خطر بیندازند، باید حتماً از طریق سرویس کاران و متخصصان لوله کشی ساختمان اقدام نمود.

اگر خودتان می خواهید در اقدام اولیه گرفتگی لوله های منزل را برطرف کنید، احتمالاً در درجه اول به فکر محلول های شیمیایی می افتید؛ یا می خواهید از ابزارهای مکش و وکیوم استفاده کنید. شاید هم به این فکر می کنید که محلول جوش شیرین و سرکه داخل لوله های فاضلاب بریزید!

به شدت توصیه می کنیم که این کارها را انجام ندهید....

برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل، فوت و فن های خاص خودش را دارد. اینکه کدام یک از لوله های شما دچار رسوب گرفتگی شده اند، چه جرم یا رسوباتی داخل آن وجود دارد، مشخص می‌کند که از چه محلول های شوینده و رسوب زدا باید استفاده کنید. لوله هایی که با ذرات چربی مسدود شده‌اند، به یک روش خاص نیاز دارند. در مقابل، لوله هایی که با رسوبات و آلاینده های ریزتر و سست تر دچار گرفتگی شده اند، با محلول‌های ساده‌تری قابل باز شدن هستند.

مثلاً اگر لوله های سینک ظرفشویی شما در آشپزخانه دچار گرفتگی شوند، حتماً از بوی بد آن یا نشتی آب متوجه وخیم بودن اوضاع خواهید شد. اگر در اولین فرصت این سیستم زهکشی را باز نکنید، دردسرهای بیشتری گریبان گیر شما می شود. برای برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل ابتدا لازم است بدانید که چه چیزی داخل لوله ها رسوب کرده و چطور می توانید آنها را برطرف کنید.

 

برطرف کردن گرفتگی لوله

 

علت گرفتگی لوله های سینک آشپزخانه چیست؟

 

برای اجرای روش های برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل در قسمت آشپزخانه باید بدانید که دلایل اصلی این مسدودشدن ها چه چیزهایی هستند. هرگونه چربی، روغن، ذرات غذا، پوست سبزیجات، پسماند قهوه یا چای می تواند به داخل زهکشی آشپزخانه وارد شود و به تدریج آنجا را مسدود کند. 

اگر پسماند روغن سرخ کردنی را پس از طبخ غذا وارد زهکشی سینک ظرفشویی کنید، لایه های چربی به تدریج در دیواره لوله کشی ها به صورت جامد رسوب می کند و به مرور زمان، ضخیم و ضخیم تر می شود؛ در نهایت، لوله ها مسدود خواهند شد.

 

علت گرفتگی لوله های فاضلاب حمام چیست؟

 

مهمترین دلایل مسدود شدن لوله های فاضلاب حمام، تارهای مو، کف صابون و ذرات صابون است که به داخل لوله ها جریان پیدا می کنند و در دیواره لوله رسوب خواهند کرد. بخصوص رسوب گرفتگی در مکان هایی از لوله کشی اتفاق می‌افتد که انشعاب پیدا کرده، یا لوله حالت خمیدگی دارد، یا در محل اتصالات این رسوب گرفتگی، رخ می دهد.

در ادامه خواهیم دید که چطور می توانید بهترین روش های برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل را با کمترین هزینه اجرا کنید.

 

ترفندها و ابزارهای برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل

 

برطرف کردن گرفتگی لوله

پس از آنکه متوجه شدید علت گرفتگی لوله های خانه شما چیست، چند ابزار و راهکار ساده وجود دارد که خودتان می توانید در مراحل اولیه آن را به کار بگیرید.

اگر نتیجه ای بدست نیاورده اید، متخصصان لوله بازکنی در وب سایت فوری کار به کمک شما خواهند آمد.

استفاده از مهم ترین ابزارها را برای برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل در قسمت زیر به طور مختصر بیان می کنیم تا درک آن برایتان راحت تر باشد:

  • برای باز کردن لوله هایی که مسدود شده، می توانید از تلمبه پلاستیکی استفاده کنید. اطراف سینک ظرفشویی و چاه فاضلاب یا سرویس بهداشتی را تمیز کنید و با تلمبه، چند بار، شرایط تخلیه و مکش را به وجود بیاورید.
  • در مرحله بعدی، از سیم فلزی بلند که سر آن را شبیه به قلاب خم کرده اید، استفاده کنید. آن را داخل مسیر لوله ها را به حرکت در بیاورید، تا رسوبات و آلودگی ها خارج شود. حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنید تا بوی نامطبوع شما را اذیت نکند.
  • یکی دیگر از ترفندهای برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل، استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی است. حدود ۲ لیتر آب داغ را آماده کنید و چند قاشق مایع ظرفشویی به آن بیافزایید، به هم بزنید و داخل سیستم فاضلاب بریزید. آب داغ می تواند ذرات چربی رسوب کرده را برطرف کند و به تخلیه آن کمک نماید.
  • از دیگر کارهایی که می توانید انجام دهید این است که 2 لیتر آب داغ تهیه کنید؛ نصف فنجان نمک به آرامی به آن بیافزایید و در سیستم زهکشی بریزید. نمک می تواند جرم و رسوبات را با خود بشوید و حذف کند. ذرات نمک، حالت ساینده دارند و یک عامل تمیزکننده طبیعی محسوب می شوند. آب داغ نیز باعث اثرگذاری بهتر خواهد شد.
  • یکی دیگر از مهمترین کارها که در نهایت، در مراحل آخرین برای برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل انجام می گیرد، استفاده از پاک کننده های بیولوژیکی آنزیم دار است. این پاک کننده ها بر روی تمام مسدود کننده های آلی، انواع مو، کف صابون، چربی و ذرات غذا، اثر می کنند، آنها را حل کرده و از سیستم لوله کشی حذف می نمایند.

 

نکات تکمیلی برای برطرف کردن گرفتگی لوله های منزل

 

برطرف کردن گرفتگی لوله

 

  • برای اینکه سیستم لوله کشی خانه شما کمتر دچار گرفتگی شود، هرگز زباله ها، روغن، تفاله چای و قهوه و نظایر اینها را داخل سینک ظرفشویی تخلیه نکنید.
  • حتماً ضایعات مواد غذایی، سبزیجات، پوسته تخم مرغ، پوست میوه و مانند اینها را داخل سبد کوچک در سینک ظرفشویی تخلیه کنید.
  • برای سیستم حمام خود یک صافی پلاستیکی قرار دهید تا ذرات درشت از جمله مو یا ذرات صابون را قبل از ورود به فاضلاب حذف کند.
  • بهتر است زهکشی آشپزخانه را ماهی یک بار از طریق آب داغ و نمک شستشو دهید، تا از تجمع چربی ها جلوگیری نمایید.

 

« قبلی مطالب دیگر