تاسیسات و تعمیرات

چگونه کولر آبی را سرویس کنم؟

تاسیسات و تعمیرات


باشروع فصل گرما باید ابتدا کولرهای آبی را سرویس کرده و چنانچه نیازی به تعمیر داشته باشد آن را مرمت نمود. خوب است تا سرویس کولر به دست سرویس کار مجاز انجام شود در ادامه به برخی از مواردی که در بهینه کار کردن کولر آبی و کاهش مصرف آب و برق مصرفی کمک می کند اشاره می شود.


اجزا و قطعات مختلف کولر آبی

کولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است که این دو گردش توسط دو موتور جداگانه انجام می‌شود. سیستم گردش آب کولر توسط پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیله‌ی موتور اصلی کولر صورت می‌پذیرد. بنابراین قطعات و تجهیزات کولر آبی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:
1- الکتریکی: شامل کلید سه دکمه‌ای قطع و وصل، پمپ آب و موتور کولر
2- مکانیکی: شامل توربین هوا، تسمه و شناور
3- ثابت: دریچه‌ها، بدنه، اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

برای سرویس کولر آبی نیاز است تا این بخش ها تک تک مورد ارزیابی قرار بگیرند.

 

بیشتربخوانید : ۷ نکته در نصب کولرآبی باید به آن توجه کرد!

 

نکاتی که حین سرویس کاری کولر آبی باید در نظر داشته باشید

۱- تعویض سالانه پوشال

به دلیل آنکه پوشال محل رشد باکتری ها و جذب آلودگی هاست بهتر است تا ابتدای فصل گرم پوشال عوض گردد. پوشال آلوده ممکن است باعث ایجاد بیماریهای تنفسی گردد.

 

۲-روغن کاری ماهانه ی یاتاقانها

برای عملکرد بهتر پره های کولر آبی و فشار کمتر به دینام موتور و نیز کاهش سروصدای کولر بهتر است تا یاتاقان ماهانه روغنکاری گردند.

 

۳- بررسی تسمه کولر

تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یک وضعیت تعادلی باشد. یعنی نه خیلی سفت و محکم باشد که به موتور فشار وارد کند و نه چندان شل باشد که موتور دچار گیرپاژ شود. در صورتی که تسمه از حالت نرمال خود خارج شده و از اطراف آن نخ بیرون زده، لازم است آن را تعویض کنید.

 

۴-رسوب زدایی از درزها ورود هوا به داخل کولر

علاوه بر تعویض پوشال خوب است تا رسوب های برجامانده بر روی دیواره های ورودی کولر گرفته شود تا هوا راحت تر وارد و تمیزتر وارد کولر گردد.

 

۵- تمیز کردن توری پمپ آب کولر

در کولر آبی، برای خنک کردن هوای ورودی به کولر آب بر روی پوشالها ریخته می شود و سپس آب در ته کولر جمع می شود، این آب توسط یک پمپ دوباره به گردش در می آید، برای اینکه گردش آب راحتر صورت بگیرد و فشار کمتری به پمپ آب بیاید بهتر است تا توری پمپ آب تمیز گردد.

 

۶-تراز بودن کولر آبی

کولر آبی معمولا ارتعاش زیادی دارند، عدم ترازی کولر سبب حرکت کولر و یا ایجاد سر و صدا هنگام کارکردن کولر می شود. همچنین تراز بودن سطح کولر نسبت به زمین سبب می شود تا آب در یک طرف تشتک آن جمع نشود.

 

۷-تنظیم شناور آب

با چرخش آب بر روی پوشالها، بخشی از آب تبخیر می گردد، وقتی سطح آب از ارتفاع مشخصی پایین تر آمد آب به مجموعه اضافه می گردد. برای کاهش مصرف آب و نیز خنک کردن مناسب کولر باید شناور به درستی تنظیم گردد. شناور را طوری تنظیم نمایید که آبی از تشتک یا دریچه اطمینان به بیرون نریزد. با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ببینید که عمل قطع آب صورت می‌پذیرد یا خیر. اگر آب به درستی وارد کولر نمی‌شود یا عمل قطع به طور کامل انجام نمی‌شود شناور می‌بایست تعویض گردد.

 

۸-رسوب گیری کف کولر

در فصل سرد سال با راکد ماندن آب، رسوب در کف کولر می ماند. دریچه اطمینان آب را ، با دقت باز نموده و تشتک پایین را با شلنگ آب خوب بشویید. اگر کف کولر رسوب زیادی گرفته می توانید به کمک مواد جرمگیر شستشو را انجام دهید.

 

۹-جرم گیری پمپ آب و شلنگ انتقال آب به پوشال

 پمپ آب را باز نموده و پس از تمیز کردن رسوب آب از روی آن، پمپ آب را روغن زده و به درستی در محل خود نصب نمایید. همچنین با پر کردن تشتک تحتانی کولر از آب و روشن نمودن پمپ آب اطمینان حاصل نمایید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است.

 

۱۰-بازرسی از جعبه تقسیم و قطعات الکتریکی کولر

معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند سرویس نیست و قابل تعمیر هم نیست یا ارزش تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن بهتر است تعویض شود.

 

۱۱- تنظیم سیستم توزیع آب از طریق ناودانی دیواره های کولر

گاهی اوقات آبی که از بالا روی پوشال‌ها می‌ریزد، به جای آن که از پایین تخلیه شود از وسط پوشال منحرف شده و بر روی توربین هوا یا پمپ آب می‌پاشد که عملیات کولر را مختل خواهد کرد. همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن موتور کولر و پمپ آب، چکیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الکتریکی است.

 

۱۲- استفاده از سایبان

استفاده از سایبان باعث می شود تا از تابش مستقیم نورخورشید جلوگیری شود و دمای کولر کاهش یابد که به کاهش مصرف انرژی کمک می کند.

 

۱۳- بازدید از برزنت

بررسی محل اتصال دهانه کولر به کانال و نیز رفع هرگونه درز احتمالی تا هوای خنک تولیدی کولر هدر نرود.

 

هزینه سرویس کولر

هزینه متوسط سرویس کولر آبی در تهران توجه به منطقه شهری و همچنین موقعیت مکانی کولر که می تواند در بالکن و روی چهارپایه و پایه باشد یا روی پشت بام و یک جای سخت و دور از دسترس از ۵۰ هزار تومان تا صدهزار تومان تغییرمی کند. عوامل دیگری هم بر روی قیمت دهی سرویسکاران تاثیرگذارند مثل اینکه چه چیزهایی قرار است سرویس بشود و آیا نیاز به تعویض و شستشو هم هست یا نه؟

برای سفارش نصب و تعمیر وسایل برقی خود شامل کولر، انتن، آیفون و ... از طریق اپ فوری کار اقدام کنید.

منبع:بیتوته

 

« قبلی مطالب دیگر بعدی »