آموزش عمومی

راهکارهایی برای محافظت منزل از سرقت و دزدی

آموزش عمومی


شاید ضروری‌ترین مسئله‌ای که قبل از هر برنامه‌ریزی و مهیاکردن مقتضیات سفر باید بدان توجه کرد، امنیت خانه باشد؛ جدی نگرفتن توصیه‌های امنیتی، باعث می‌شود شیرینی سفر به کام خانواده زهر شود. پس توصیه‌های امنیتی این گزارش پیشگیرانه را با دقت و جدّیت بخوانید. توجه شما به این نکات می‌تواند بسیار مؤثر و نتیجه‌بخش باشد. بیاد داشته باشید با توجه به خالی شدن منازل مسکونی در ایام عید و سفرهای نوروزی، اغلب سارقان، سرقت از منازل را در این ایام مدنظر قرار می‌دهند.

 

چرا سرقت از منزل اتفاق می‌افتد؟

عوامل زمینه‌ساز اصلی عبارتند از:

- عدم رعایت نکات ایمنی در راه‌های ورودی ساختمان

- اعتماد بی‌جا و فراهم کردن زمینه حضور افراد نامطمئن و ناشناس در محوطه ساختمان

- دسترسی افراد نامطمئن به کلیدهای ساختمان

- عدم نصب دزدگیر مناسب در ساختمان

- نگهداری اموال باارزش در داخل منزل و مکان‌های غیرامن

- اطلاع افراد غیرمطمئن از سفر ساکنان منزل

- خالی گذاشتن منزل بدون رعایت اصول ایمنی

 

چگونه مانع سرقت از منزل شوم؟

ایمن سازی منزل پیش از سفر

۱- اطمینان از کارکرد صحیح قفل و بست و سیستم‌های ایمنی

ساکنان هر منزلی برای حفظ امنیت خانه، تدابیری اندیشیده و درب منزل، چه آپارتمان و چه حیاط دار را به تجهیزاتی مجهز کرده‌‍‌اند. پیش از سفر لازم است درب اتوماتیک همراه با قفل الکترونیکی، دوربین مداربسته، هارد دو تراباتی روی آن و هر درب آهنی و قفل امنیتی را چک کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. بيش از 40 درصد سرقت‌ها از منازل بدون اعمال زور يا تلاش طاقت‌فرسا ازسوی سارقان صورت می‌پذيرد. اين بدين معناست كه بسياری ازافراد بدون اينكه در و پنجره‌ها را قفل كنند، ازمنزل خارج می‌شوند. اگر در منزلتان به قفل شب بند يا در محافظ مجهز است، حتماً آن را ببنديد. همچنین از بسته بودن در‌های بالكن و در و پنجره‌های كشويی اطمينان حاصل کنید و مطمئن شويد كه با لگد زدن باز نمی‌شوند. ممكن است جهت ايمن‌سازی بيشتر منزل، نياز به تعويض قفل‌ها و خريداری قفل‌های مقاوم‌تر و بهتر داشته باشيد. حتماً اين كار را بكنيد، چراكه وسايل منزلتان بسيار باارزش‌تر از قيمت يك يا چند قفل مقاوم هستند.

 

۲- ایمن سازی در و پنجره‌های کشویی

نفوذ به در و پنجره‌های كشويی‌ قديمی ‌با خارج کردن آنها از قابشان حتی زمانی كه قفل هستند به راحتی امكان‌پذير است. انجام اين عمل با درب و پنجره‌های كشويی جديد مشكل تر است، اما در هر صورت بهتر است آنها را ايمن سازيد، چراكه منظره وسوسه‌انگيزی برای سارقان هستند. ميله يا قطعه چوب محكمی‌ را در ريل پشت پنجره قرار داده و ثابت كنيد، به گونه‌یی كه حتی اگر قفل شكسته شد، باز هم پنجره يا در مسدود مانده و حركت نكند. اگرچه بايد قبل از خروج از منزل از بسته بودن تمامی پنجره‌ها اطمينان حاصل كنيد، اما برای محكم‌كاری می‌توانيد پين يا ميخی را به گونه‌یی در مجاورت آنها نصب كنيد كه پنجره بيشتر از حد مشخصی باز نشود. اين عمل ضريب امنيت بيشتری را هنگامی ‌كه سارق شيشه را درآورده يا شما پنجره را قفل نكرده باشيد، فراهم می‌كند.

 

۳- ايمن سازی حياط منزل

سبزه‌های بلند يا درختان هرس نشده بهترين مكان برای كمين مجرمان جهت اطمينان از خروج شما از منزل قبل از اقدام به سرقت است. منظور ما اين نيست كه تمام پوشش گياهی منزلتان را نابود كنيد. كافي است آنها هرس شده و مرتب باشند. مخصوصاً شاخه‌های درختان بلندی كه تا مجاورت طبقات فوقانی منزلتان كشيده می‌شوند را قطع کنید. اين عمل باعث می‌شود كه سارقان نتوانند برای نفوذ به طبقات فوقانی از درخت استفاده کنند. همچنين بريدن شاخه‌های بزرگ موجب می‌شود كه سايه‌های بزرگ جهت پنهان شدن سارقان ايجاد نشود. هدف از اين استراتژی اين است كه محيط بيرون به گونه‌یی طراحی شود كه ارتكاب جرم را با مشكل مواجه كند.


کمک گرفتن از افراد معتمد

۱- كليدها را در دسترس قرار ندهيد

ممكن است نگه داشتن كليد يدك زير گلدان، پادری يا درون كفش يا جاكفشی در مواقعی كه كليدهای خود را فراموش كنيد، فكر بكری به نظر برسد، اما با اين كار دعوتنامه رسمی‌ برای ورود بی‌دغدغه سارقان به منزل خود صادر کرده‌ايد. همچنین بسيار محتمل است كه شخصی هنگام درآوردن كليد از مخفیگاه، شما را ببيند و بدين ترتيب مخفیگاه لو رود. در عوض كليد يدك را به يكی از همسايگان يا دوستان مورد اعتماد كه در نزديكی شما سكونت دارند، جهت نگهداری در جای امنی امانت دهيد. از آنجا كه امروزه بیشتر افراد صاحب تلفن همراه هستند، می‌توانيد هنگام پشت در ماندن از آنها درخواست كمك كنيد يا قبل از مراجعه با آنها تماس بگيريد تا مطمئن شويد كه حضور دارند. همچنین می‌توانيد كليدهای يدك را در گاوصندوقی خارج از منزل نگهداری کنید. اگر به تازگی بازسازی، بنایی، نقاشی یا هر کار دیگری انجام داده‌اید که کلید منزلتان در دسترس افراد غریبه بوده است و یا کلید یدکی آن گم شده یا برای مدتی در اختیار دیگران بوده، حتماً قفل را تعویض کنید. اگر افرادی به عنوان مأموران سازمان‌های دولتی به منزل شما مراجعه کردند، قبل از شناسایی کامل و رؤیت کارت و مدارک شناسایی از ورود آنها اکیداً جلوگیری کنید. توصیه ی امنیتی عیدانه به زنان خانه دار اینکه برخی از سارقان در پوشش کارگران خدماتی – نظافتی یا شرکت‌های قالیشویی اقدام به سرقت می‌کنند، بنابراین همشهریان باید از اصالت شرکت‌های خدماتی یا قالیشویی مدنظر اطمینان حاصل کرده و از قرار دادن لوازم قیمتی منزل در معرض دید کارگران نظافتی اجتناب کنند.

 

۲- همسايگان خود را بشناسيد

شناختن افرادی كه در مجاورت آنان زندگی می‌كنيد، يكی از مهمترين گام‌های امنيتی است كه می‌توانيد برداريد. از محله‌هايی كه در آنها افراد همديگر را می‌شناسند، كمتر گزارش سرقت دريافت می‌شود. در صورتی كه اجاره‌نشين هستيد، شما دلايل بيشتری برای شناخت همسايگان هم محله خود داريد، چراكه آمار نشان می‌دهد احتمال سرقت از اجاره‌نشينان 85درصد بيشتر از مالكان است. شايد علت آن باشد كه اجاره‌نشينان كمتر همسايگان و هم محله‌یی‌های خود را می‌شناسند و كمتر برای امنيت محله اهميت قایلند، چراكه دير يا زود بايد از آن محله كوچ می‌كنند.


دزدان را تحریک نکنید.

۱- برنامه سفر را به افراد غریبه بازگو نکنید.

زمانی كه شهر را ترك می‌كنيد، آثاری از عدم حضورتان به جای نگذاريد. اين عمل فقط سارقان را به سمت منزل شما جذب می‌كند. به عنوان مثال روی منشی تلفن خود پيام «ما مسافرت هستيم، لطفاً بعد از شنيدن بوق پيغام بگذاريد» و از اين قبيل قرار ندهيد. همچنين از انبار شدن اقلام پستی در صندوق پستيتان جلوگيری کنيد. همچنين اگر در خانه ويلایی زندگی می‌كنيد، پیش از سفر در صورت وجود چمن‌ها را كوتاه كنيد.از دوستان و آشنايان خود بخواهيد كه اقلام پستی را جمع‌آوری كنند. اگر در فصل زمستان به سر می‌بريد، از كسی بخواهيد برف‌های جلوی در منزل شما را پارو كند.

 

۲- وسایل با‌ارزش خود را در معرض نمايش قرار ندهيد

قرار دادن وسايل مختلف در حياط و در معرض ديد عموم می‌تواند به راحتی سارقان را به منزل شما جذب كند. پس از خريد اجناس بزرگ و گران قيمت نظير تلويزيون پلاسما يا ساير وسايل الكترونيك قيمتی، جعبه آن را جلوی در منزل كنار ساير زباله‌ها قرار ندهيد. اين عمل به افراد يادآوری می‌كند كه شما مالك وسيله‌یی بسيار نو هستيد كه می‌توان آن را در بازار به راحتی به پول نقد تبديل كرد. همچنین آنها را كنجكاو می‌كند كه چه چيزهای ارزشمند ديگری در منزلتان نگهداری می‌كنيد. همچنین با تغییر دکوراسیون سعی کنید وسایل ارزشمند کمتری در دید عموم باشد.

 

۳- صحنه‌سازی كنيد

اگر سارقان تشخيص دهند كه كسی در منزل حاضر است، به احتمال زياد برای سرقت از منزل ريسك نخواهند كرد. همان طور كه گفته شد بيشتر سرقت‌ها از منزل زمانی اتفاق می‌افتد كه افراد خارج از منزل، در محل كار يا سفر به سر می‌برند. به همين علت زمانی كه خارج از منزل هستيد، اين توهم را ايجاد كنيد كه كسی در منزل حضور دارد. به عنوان مثال می‌توانيد چراغ منزل به همراه موسيقی مورد علاقه‌تان يا تلويزيون را روشن نگه داريد. بهتر است از لامپ‌های فلورسنت مهتابی يا كم مصرف كه برق كمتری مصرف کرده و برای محيط زيست ضرر کمتری دارند، استفاده کنید. همچنین می‌توانيد با نصب برچسب سيستم حفاظتی منزل در معرض ديد عموم توهم ديگری ايجاد كنيد. البته اين عمل شما به هيچ وجه تضمين نمی‌كند كه سارقان صحت وجود يا عملكرد سيستم حفاظتی منزل شما را وارسی نكنند، اما ممكن است آنها را مردد كند.

 

در صورت وقوع دزدی چه باید کرد؟

1- خونسردی خود را حفظ کنید.

2- با پلیس 110 تماس بگیرید.

3- به هیچ چیز دست نزنید و جای چیزی را تغییر ندهید تا اثر انگشت سارقان و آثار جرم از بین نرود.

4- به افراد غیر مسؤل اجازه دست زدن به صحنه سرقت را ندهید.

5- از تجمع افراد در محل سرقت جلوگیری کنید.

6- مراحل پیگیری سرقت توسط پلیس را برای هیچ کس بازگو نکنید.

 

منبع:

۱- عصر ایران

۲- ایسنا

« قبلی مطالب دیگر بعدی »