سرمایشی و گرمایشی

مزایا و معایب سیستم داکت اسپیلت در مقایسه با انواع دیگر چیست؟

سرمایشی و گرمایشی


جدیدترین نوع سیستم های تهویه مطبوع سیستم داکت اسپیلت است که سرمایش و گرمایش ساختمان را به خوبی تامین می کند از آنجایی که خیلی از افراد نسبت به مزایا و معایب سیستم داکت اسپیلت آگاهی ندارند از این نوع سیستم کمتر در ساخت و بازسازی ساختمان استفاده می کنند. جهت کسب اطلاعات کامل از سیستم داکت اسپیلت با ما همراه باشید.

 

معرفی سیستم داکت اسپیلت

سیستم داکت اسپیلت یا اسپیلت کانالی، سیستم جدیدی می‌باشد که سرمایش خود را مشابه دستگاه های اسپیلت از یک بخش خارجی به نام کندانسور و یک بخش داخلی به نام هواساز تامین می‌نماید. تامین سرمایش با دستگاه داکت اسپیلت کاملا به کمک انرژی برق می‌باشد. ولی بر خلاف دستگاه های اسپیلت، گرمایش دستگاه از طریق انرژی برق نمی‌باشد انرژی گرمایی مورد نیاز خود را از طریق لوله های آب گرم پکیج یا موتورخانه مرکزی تامین می‌نماید. نحوه عملکرد سیستم داکت اسپیلت در تامین گرمایش وجه تمایز و برگ برنده این سیستم  نسبت به اسپیلت است زیرا هزینه برق مصرفی در زمستان را به شدت کاهش می‌دهد. برای گرمایش، آب گرم موتور خانه یا پکیج، وارد کوئل های آبگرم نصب شده در دستگاه می‌شود و با عبور همزمان هوا به وسیله فن هایی که از پشت آن تعبیه شده، هوای خروجی را گرم می‌نماید. در واقع عملکرد دستگاه در حالت گرمایش، مشابه دستگاه فن کویل می‌باشد.

 

مزایا و معایب کلی سیستم داکت اسپیلت

1-مهمترین عیب سیستم داکت اسپیلت، نداشتن کنترل دمایی برای اتاق ها به صورت مجزا می‌باشد، به این صورت که تمام خانه، اعم از اتاق خواب و پذیرایی، به یک دمای واحد می رسند.
2- سیستم داکت اسپیلت نسبت به سایر دستگاه های سرمایش و گرمایش صدای بیشتری دارد که برای رفع این مشکل نیز، دستگاه را یا در پاگرد بیرون در ورودی نصب میکنند و یا در راهروهای ارتباطی بین اتاق خواب ها اجرا می‌نمایند.
3- تصفیه هوا توسط فیلتر های داخلی دستگاه انجام می شود.
4-از این سیستم می توان به راحتی در بازسازی ساختمان استفاده نمود.

 

تفاوت سیستم داکت اسپیلت با سیستم رادیاتوری و کولر آبی

1- مهمترین عیب سیستم کولرهای آبی این است که کانال کشی عمودی از طبقات بالا به پایین ندارد. بنابراین مساحتی از طبقات بالایی برای عبور کانال کولر از پشت بام ساختمان حذف نمی‌شود و به طبع آن مساحت بیشتری در سند خانه از مساحت خانه کسر نمی‌شود. این مساحت به ظاهر عدد کوچکی به نظر می‌آید ولی در ساختمان های 5 طبقه و پر واحد، با توجه به قیمت آپارتمان، مبلغ زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.
2- در سیستم کولر آبی شما کنترلی روی دما و رطوبت هوا ندارید.
3-سیستم کولر آبی در دماهای خیلی بالا کارایی ندارد.
4-سیستم کولر آبی در مناطق شرجی کارایی ندارد.
5-در سیستم کولر آبی امکان تصفیه هوای خروجی وجود ندارد.
6-استفاده از رادیاتورهای شوفاژ باعث اشغال فضای مفید برای دکوراسیون داخلی منزل شما می‌گردد.

 

تفاوت داکت اسپیلیت با سیستم مرکزی چیلر و فن کویل

1-سیستم اسپیلت کانالی نسبت به چیلر، در هزینه های تعمیر و هزینه های مصرفی و نگهداری استقلال بیشتری دارد.
2-در سیستم چیلر و فن کوئل، در زیر زمین و بام ساختمان، فضاهایی برای تجهیزاتی از جمله برج خنک کننده و موتورخانه باید در نظر گرفته شود که در سیستم داکت اسپیلت نیازی به این گونه فضا های نمی‌باشد.
3-هزینه اولیه خرید سیستم چیلر و برج خنک کننده و فن کوئل ها، برای تعداد واحد های کم، اقتصادی نیست.
4-هزینه های برق و گاز مصرفی در سیستم داکت اسپیلت نسبت به چیلر و فن کوئل بیشتر است.

 

تفاوت سیستم داکت اسپیلت با سیستم رادیاتور و اسپیلت دیواری

1-مصرف برق بسیار بالاتر (وجود چندین دستگاه کندانسور در اسپیلت دیواری برای یک واحد)
2-گرمایش از طریق گرمایش اسپیلت به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.
3-قرار گیری پانل های اسپیلت داخل واحد و نازیبا نمودن و ایجاد محدودیت در فضای داخل
4-سیستم داکت اسپیلت نسبت به اسپیلت دیواری ظاهر زیباتری دارد. در سیستم داکت اسپیلت، شما هیچ عضوی از آن را روی دیوار نمی‌بینید و تمام سیستم داخل سقف پنهان است.

 

منبع : هفت شهر آریا

« قبلی مطالب دیگر بعدی »