خدمات ساختمان

آشنایی با کار در ارتفاع

خدمات ساختمان


عمليات كار در ارتفاع به انجام كار در مکان هایی گفته می شود كه بلندي آن مکان از سطح زمين بیش از 1/20 متر باشد، لذا می بایست در اینگونه فعالیت ها اقدامات لازم جهت پيشگيري از سقوط در نظر گرفته شود.

 

نکات مهم جهت ايمن سازي كار در ارتفاع

جهت ایمن سازی فرآیند کار در ارتفاع نکات زیر باید رعایت شود.

1- تا حد امکان از کار در ارتفاع پرهیز شود یا در صورت امکان بخش هایی از کار در سطح زمین انجام شود.

2- درمواردی که  الزاماً  نیاز به انجام کار در ارتفاع است از روشها و تجهيزاتي مناسب جهت کاهش  خطر سقوط افراد در حين كار استفاده شود.

3- در شرايطي كه امكان از بين بردن خطر سقوط وجود ندارد لازم است از روشها و تجهيزاتي استفاده شود كه ارتفاع سقوط و شدت صدمات ناشي از سقوط را كاهش  دهد.

 

 نكات ايمني كار در ارتفاع

1- حتما  قبل ازشروع بكار فاکتورهای لازم جهت تایید  شرایط رو حی و روانی و جسمی کارگران بررسی شود و مطمعن شوید  که کارگران از کار  در ارتفاع واهمه ای ندارند.

 2- مجريان عمليات كار در ارتفاع بايستي حداقل داراي قدرت ديد 10/4 با عينك و يا بدون عينك باشند

3- در صورتی که  عمليات كار در ارتفاع در مجاورت خطوط هوايي برق فشار ضعيف قرار است انجام شود قبل از شروع  بايستي مراتب به مسئولين و مراجع ذيربط اطلاع داده شود تا اقدامات احتياطي لازم از قبيل قطع جريان، تغيير موقت يا دائم مسير يا روكش كردن خطوط مجاور ساختمان با لوله­هاي پلي اتيلن يا شيلنگهاي لاستيكي و نظاير آن انجام شود.

4- كار در ارتفاع در هنگام وقوع بادهاي شديد كه سرعت آن بيش از 50-40 كيلومتر در ساعت است، بايستي تعطيل شود.

5- در هنگام وقوع رعد و برقهاي شديد، كار در ارتفاع به دليل امكان برق زدگي بويژه بر روي داربستهاي فلزي ممنوع است..

6- در هنگام بارندگي، هر گونه عمليات با استفاده از تجهيزات برقي بويژه جوشكاري برق و همچنين در شرايطي كه سطوح كار در اثر ريزش باران لغزنده مي­شود، ممنوع است.

7- زمانیکه كه نور كافي در محيط عمليات وجود ندارد و يا در شرايطي كه بعلت گرد و خاك، مه و يا بارش باران و برف، ميزان ديد كافي نیست، بايستي عمليات كار در ارتفاع تعطيل گردد.

 

منبع : ارتفاع کار

« قبلی مطالب دیگر بعدی »