نظافت و شستشو

نحوه استفاده از بخارشوها برای پاکسازی منزل

نظافت و شستشو


استفاده از بخارشو برای تمیز کردن خانه انتخابی بسیار عالی است. بخارشوها قابلیت پاک کردن تمامی سطوح را دارا هستند. با استفاده از آنها حتی می توان مکانهای درزدار و شکاف دار را نیز پاکسازی نمود. همچنین بخارشو ها قادرند آدامس های جویدنی، چسب و موم را پاکسازی و رفع کند. از لحاظ زیست محیطی نیز بخارشو ها به صرفه تر هستند چرا که در آنها از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نمی شود.

در بازار دو نوع بخارشو دستی وجود دارد:

1- بخارشو دستی بخار معمولی

2- بخارشو دستی بخار خشک

در نوع بخار معمولی، کار تمیزکاری بدون جوشیدن زیاد آب صورت می گیرد. برای بخار بیشتر به آب بیشتر نیاز است. در نوع بخار خشک، بخار با جوشیدن زیاد آب صورت می گیرد. در ان نوع به آب کمتری نیاز است ولی بخار  مافوق گرم و داغ است. اگر چه بخارشوها قدرت زیادی در پاکسازی دارند اما باید این نکته را بخاطر داشته باشید که آنها تنها چاره پاکسازی نیستند زیرا بخار فقط کثیفی را از خشکی در می آورد و آن را رفع نمی کند لذا می بایست سطوح را بعد از کار با بخار شو با پارچه ای نازک هم تمیز کنید.
 

سطوحی که می توانند با بخارشو تمیز شوند

قبل از تمیز نمودن سطوح با بخارشو ابتدا این نکته را در نظر بگیرید که آیا سطح موردنظر مقاومت لازم را در برابر آب و حرات دارد یا خیر؟ بنابراین اول یک تست کوچک انجام دهید و سپس به کار پاک کردن بپردازید.

 

اثاثیه، تشک، پرده، فرش

بخار حذف کننده ی گرد و غبار و لکه از روی تمامی سطوح است. از یک بخارشوی پربخار و با قدرت تبخیر زیاد برای سطوح اثاثیه ی منزل استفاده بکنید. از بخارشو برای لکه بری فرش می توانید استفاده بکنید ولی برای تمیز کردن کلی آن به دستگاه های مخصوص نیاز است. اول یک قسمت کم رنگ را تست کنید و سپس به پاکسازی اساسی آن بپردازید تا برای از دست ندادن رنگ سطوح مطمئن شوید.

 

کف اتاق، کاشی، سرامیک و سطوح فلزی

بخار از بین برنده ی میکروب ها و قارچ ها است. بخارشو برای پاک کردن درزها هم مناسب است. از بخارشور نباید برای سطوح بتون، سنگ فرش ها، سنگ آهک، سنگ مرمر و چوب های سفت استفاده کرد. از دستگاه های مخصوص برای خشک کردن مناطق سنگی استفاده می شود. از فشار مداوم و ثابت نگهداشتن بخارشو بر روی یک سطح خودداری کنید.

 

شیشه و اینه ها

از بخار برای تمیز کردن شیشه و اینه استفاده بکنید تا از خط خطی شدن آن ها هنگام تمیزکاری دور بمانید. از یک ماشین بخارشوی عالی برای تمیز کردن پنجره استفاده کنید. یک حوله در زیر فضایی که در حال تمیز کردن آن هستید قرار دهید تا چکه های آب بر روی سطح های دیگر نریزد. برای تمیزی آینه و یا شیشه از بالا تا پایین سطح را به صورت راه راه بروید.

 

لوازم آشپزخانه

بخارشوی های دستی برای پاکسازی سطوح میز کار و قوطی های خاکروبه مناسب هستند. یکی از نکات جالب کار با بخارشوهای بدون آب و پربخار در این است که ان ها برای پاکسازی یخچال ها و یخ زدایی یخچال هم مناسب هستند.

 

اقلامی که نباید با بخار شو تمیز شوند

اقلامی که نباید با بخار شو تمیز شوند شامل کاغذ، مقوا، پارچه های ظریف ابریشمی و دیوارهای ابرنگی هستند.

 

نکته مهم در استفاده از بخارشو

در هنگام استفاده از بخارشو حتما یک لباس مناسب بپوشید و مواظب چشم هایتان باشید چون مقدار بخار خروجی آن زیاد می باشد.

 

منبع : بانه پلاس

« قبلی مطالب دیگر بعدی »