مهندسی عمران

کدام طبقه از آپارتمان را برای خرید انتخاب کنیم؟

مهندسی عمران


در گذشته ها که تعداد طبقات منازل کم بود اهمیت انتخاب طبقه ای که برای زندگی بهتر است خیلی هم پررنگ نبود اما امروزه به دلیل اینکه که خیلی از افراد در آپارتمانهایی با طبقات زیاد زندگی می کنند یکی از مهمترین مسایل در خرید خانه یا اجاره آن، طبقه خانه است.

 

طبقه اول ؟

بهترین طبقه‌ی آپارتمان برای افراد مسن یا کسانی که مشکلاتی نظیر مشکل حرکتی دارند طبقه اول است زیرا در صورت خرابی آسانسور بالا رفتن از تعداد کمی پله کار دشواری نخواهد بود و این مورد تنها مزیت زندگی در طبقه اول است. اما زندگی در طبقه اول آپارتمان به طبع دارای مشکلات خاصی است که مهمترین مشکل سرما است. به علت قرار گرفتن این طبقه بر روی پیلوت ساختمان، کف آن به طور مستقیم در معرض هوای سرد قرار گرفته و این باعث می شود در طول زمستان همیشه در کف ساختمان احساس سرمای شدید بکنید. همچنین اگر آپارتمان مجاور، آپارتمان ‌های دیگر باشد این احتمال می رود که واحد شما نورگیری مناسبی نداشته باشد. نداشتن نور کافی نه تنها در روحیه افراد تاثیر منفی می گذارد بلکه از نظر بهداشتی هم چندان مناسب نیست. یکی از مشکلات دیگر طبقه اول ساختمان سر و صدای ناشی از تردد اهالی است.

 

طبقه آخر؟

از مزیت های زندگی در طبقه آخر این است که این طبقه دارای چشم اندازی جذاب بوده و می توانید بخشی از محله یا شهر را زیر پای خود ببینید. همچنینی ساکنین این طبقه کمتر در معرض سر و صدای بیرون قرار می گیرند. اما سکونت در طبقه آخر هم مشکلات خاص خود را دارا است. خصوصا در فصل زمستان و پاییز این واحدها به طور جدی با مشکلاتی نظیر چکه کردن سقف مواجه هستند و در فصل گرما و تابستان این واحدها به دلیل مجاورت با هوای بیرون گرمتر بوده و لذا مصرف برق بیشتری خواهند داشت. همچنین در صورت رفت و آمد تعمیرکار یا اهالی ساختمان به پشت بام برای ایزوگام، تعمیر کولر یا درست کردن آنتن، آسایش ساکنین این طبقه تا حدودی سلب خواهد شد. تصور کنید آسانسور خراب شود؛ بالا رفتن از پله ها به یک بحران جدی تبدیل می شود.

 

و اما بهترین طبقه کدام است؟

بهترین طبقه، طبقات  ۲ و ۳ هستند زیرا نه همانند طبقه اول مشکل سرما دارند و نه مثل طبقه آخر مشکل گرما. همچنین در صورت خرابی آسانسور مشکلی برای رفت و آمد در این طبقات وجود ندارد همچنین طبقات ۲ و ۳ درگیر مشکل تحمل سر و صدای رفت و آمد اهالی نیستند و در نهایت این طبقات دچار افت فشار آب نشده و از این بابت مشکلی ندارند. دو طبقه قبل از طبقه آخر به نسبت طبقات ۲ و ۳ از مزیت چشم انداز بهتر، برخوردار هستند اما خراب شدن آسانسور می تواند برای آن ها مشکل ساز شود. طبقات میانی هم به طور نسبی از این مزایا و معایب سهمی دارند.

 

حالا می توانید با توجه به شرایط خودتان تصمیم بگیرید که کدام طبقه محل مناسبتری برای سکونت شما خواهد بود.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »