گچ کاری

نحوه محاسبه قیمت گچ کاری و گچبری + انجام خدمات گچ کاری با قیمت رقابتی در فوری کار

گچ کاری


برآورد هزینه های یک عملیات و پروژه ساختمانی از دغدغه هایی است که هر کارفرمایی علاقه مند است قبل از شروع پروژه، تخمین درستی از آن داشته باشد. در مقاله زیر سعی می کنیم عوامل تعیین کننده هزینه قیمت گچ کاری و گچبری ساختمان را مشخص کرده و روش جدید سایت فوری کار برای تعیین نرخ عرف بازار را بیان کنیم.

 

گچ کاری با گچبری چه فرقی می کند؟

عملیات گچ کاری و گچبری دو مرحله از نازک کاری ساختمان می باشند. در عرف شاید گچ کاری و گچبری را با هم یکی بدانند ولی این دو مرحله کاملا از هم متمایز  می باشند. گچ کاری به پوشاندن سطوح با لایه ای از ملات گچی گفته می شود که گاهی سفیدکاری و نازک کاری نیز نامیده می شود. اما گچبری یک فعالیت کاملا تخصصی می باشد و نیاز به  طبع هنری و مهارت های خاص برای پیاده سازی طرح های متنوع و حجیم هنری دارد؛ بنابراین هر گچکاری نمی تواند عملیات گچبری را انجام دهد.

گچ کاری به دو شیوه قدیمی آستر گچ و خاک و رویه گچ سفید و شیوه جدید گچ پاششی انجام می شود. عملیات گچبری هم به دو روش گچبری در محل و یا با استفاده از طرح های از پیش ساخته شده انجام می شود.

گچ کاری علاوه بر مرحله نازک کاری در زمان بازسازی و تعمیرات ساختمان به هنگام نشت رطوبت، زردی گچ، ترک ترک شدن دیوار، بعد از سیم کشی و لوله گذاری برق هم انجام می شود.

 

دمای مناسب برای گچ کاری

دمای مناسب برای گچ کاری ساختمان دمای بالای ۴ درجه سانتی گراد است و در صورتی که دمای محیط گچ کاری زیر صفر درجه باشد به علت یخ زدن گچ باید قبل از خشک شدن آن، دمای محیط را با عایق بندی و روشن کردن وسایل گرمایشی به بالای صفر درجه رساند. اگر آب ملات موجود در گچ یخ بزند به هنگام گرم شدن یخ، آب تولید شده باعث فاسد شدن گچ و ایجاد ترک هایی در دیوار می شود.

 

مقدار استاندارد گچ مصرفی در هر متر مربع

هر استاد گچ کار به طور متوسط در روز می تواند بین 30 تا 40 متر مربع را گچ کاری کند. میزان گچ مصرفی در مرحله زیر کاری (گچ و خاک) با توجه به کیفیت گچ و مقدار خاک به کار رفته در ملات گچ و خاک متفاوت می باشد و به طور متوسط با یک کیسه 40 کیلوگرمی گچ سفید می توان در حدود 3 متر مربع را گچ و خاک کرد و برای گچ سفید (رویه) با همین مقدار گچ می توان در حدود 12 متر مربع از دیوار را گچ کاری کرد.

 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت گچ کاری و گچبری

قیمت گچ کاری و گچبری ساختمان معمولا به سه صورت متری، واحدی(چکی) و روز مزد محاسبه می شود که عوامل زیر در تعین قیمت این عملیات ساختمانی تاثیر گذار می باشند:

شهر و محل گچ کاری و گچبری

قیمت گچ کاری و گچبری در شهرهای تهران و کرج نسبت به شهرهای دیگر ایران به علت قیمت بالاتر مصالح، حمل و نقل و دستمزد استادکاران گران تر می باشد. همچنین در شهر تهران به علت وسعت و بزرگی شهر دستمزد استادکاران در جنوب و شمال شهر با هم متفاوت است.

حجم و وسعت(متراژ) پروژه

قیمت گچ کاری معمولا بر اساس متراژ کار محاسبه می شود اما در کارهای متراژ پایین مثل تعمیرات و  بازسازی دیوار های ترک خورده و نم گرفته به علت تیشه کاری، زیر سازی، سختی کار، محاسبه قیمت گچ کاری بر حسب متراژ برای استادکاران به صرفه نمی باشد و معمولا کل هزینه تعمیرات و خرده کاری را به صورت چکی (توافقی) محاسبه می کنند. البته در پروژه های متراژ بالا به نسبت وسعت پروژه قیمت ها کاهش می یابد.

پیچیدگی بنا و طرح در گچبری

هر چقدر بنا و ساختمانی که قرار است در آن عملیات گچ کاری و گچبری صورت گیرد دارای قوس و پیچیدگی های معماری بیشتری باشد به علت زمانبر بودن پروژه، دستمزد استادکاران نیز به همان میزان افزایش می یابد. اصولا عملیات گچبری کاملا وابسته به هنر و مهارت گچبر است و هزینه آن هم به صورت توافقی با استادکار تعیین می شود.

مهارت و تجربه استادکار

مهارت و تخصص استادکاران نیز در برآورد هزینه دستمزد گچ کاری و گچبری عاملی تعیین کننده است و مواردی چون سابقه کار، میزان رضایت کارفرمایان قبلی ، دقت، سرعت، دوری یا نزدیکی به محل پروژه، داشتن شاگرد همراه و... نرخ اجرت استادکاران را تعیین می کنند.

هزینه ابزار و وسایل جانبی

اگربرای انجام عملیات گچ کاری نیاز به داربست باشد هزینه تامین آن بر عهده کارفرما می باشد. برای پروژه های کوچک استادکار باید ابزار تخصصی گچ کاری و گچبری را خود تهیه کند اما برای پروژه های متراژ بالا هزینه ابزار و آوردن مصالح پای کاربر بر عهده کارفرما می باشد.

 

 نحوه محاسبه قیمت گچ کاری و گچبری در سایت فوری کار

 

 در سایت فوری کار روزانه ده ها پروژه تجاری، ساختمانی و مسکونی از نقاط مختلف تهران و کرج با جزئیاتی از قبیل متراژ، قیمت و مکان پروژه توسط کارفرمایان ثبت می شود (تا کنون در حدود 4500 پروژه ساختمانی در سایت فوری کار ثبت شده است) و از سوی دیگر بیش از 1500 استادکار ساختمانی در حال همکاری با سایت فوری کار هستند و برای کلیه خدمات ساختمان اعلام آمادگی می کنند.

تیم پشتیبانی فوری کار با میانگین گرفتن از قیمت پروژه های روزانه ثبت شده (قیمت کارفرمایان) و استعلام قیمتی از صدها استادکار گچ کار خود (قیمت استادکاران) توانسته است نرخ عرف و معیار بازار که مورد توافق اکثر استادکاران و کارفرمایان می باشد را تعیین کند:

 

قیمت گچ کاری و گچبری در سایت فوری کار

این قیمت ها، هزینه گچ کاری و گچبری سایت فوری کار (آبان ماه سال 97 ) در شهر تهران و کرج می باشد و در صورت نوسان قیمتی، نرخ های جدید بروز رسانی می شوند:

هزینه گچ کاری آستر (گچ و خاک) : شروع از متری 10000 تومان

هزینه گچ کاری رویه (سفید کاری) : شروع از متری 10000 تومان

هزینه گچ کاری و گچبری روی رابیتز: شروع از متری 35000 تومان(قیمت دقیق پس از بازدید استادکار تعیین می شود)

هزینه گچ کاری و گچبری ابزار گلویی: شروع از متری 20000 تومان(قیمت دقیق پس از بازدید استادکار تعیین می شود)

هزینه گچ کاری و گچبری قاب سقف: شروع از متری 20000 تومان(قیمت دقیق پس از بازدید استادکار تعیین می شود)

هزینه گچ کاری و گچبری قاشقی: شروع از متری 17000 تومان(قیمت دقیق پس از بازدید استادکار تعیین می شود)

هزینه گچ کاری و گچبری نور مخفی: شروع از متری 40000 تومان(قیمت دقیق پس از بازدید استادکار تعیین می شود)

هزینه گچ کاری زیر پله اگر به صورت جداگانه محاسبه شود 1.5 تا 2 برابر هزینه گچ کاری آستر و رویه می باشد

هزینه لکه گیری و خرده کاری به صورت روز مزد محاسبه می شود و هزینه روز مزد استاد گچ کار  بین 150 تا 250 هزار تومان در روز می باشد.

 

« قبلی مطالب دیگر بعدی »