بنایی و دیوار چینی

قیمت دیوار چینی با انواع بلوک های ساختمانی چگونه محاسبه می شود؟

بنایی و دیوار چینی


برآورد هزینه های یک عملیات و پروژه ساختمانی از دغدغه هایی است که هر کارفرمایی علاقه مند است قبل از شروع پروژه، تخمین درستی از آن داشته باشد. در مقاله زیر سعی می کنیم عوامل تعیین کننده هزینه  دیوارچینی با انواع بلوک های ساختمانی را مشخص کرده و روش جدید سایت فوری کار برای تعیین نرخ معیار دیوارچینی در بازار را مشخص کنیم.
 

آشنایی با انواع بلوک های ساختمانی
 

بلوک هبلکس

هبلکس به یک نوع بتن متخلخل میگویند که در ساختمانها قابل استفاده و کاربرد دارد.مقاومت فشاری بالا و وزن پایین از مزایای هبلکس است. لوله گذاری و سیمکشی ساختمانی که در آن ازهبلکس استفاده شده به راحتی انجام میپذیرد چون هبلکس به راحتی توسط اره برش خورده و میخ و پیچ به راحتی در ان فرو میرود. مقاومت بالای هبلکس در مقابل اتش بسیار مورد توجه قرار گرفته. عایق بسیار مناسب حرارت وصدا از محسنات هبلکس است . به این ویژگی، این نکته را نیز باید اضافه کرد که سیمان و ملات مصرفی مورد نیاز برای کشیدن یک دیوار با هبلکس به اندازه یک چهارم یا 25% دیوارکشی با آجر است.

از معایب بلوک سبک هبلکس باید به عدم استحکام، قدرت اتصال نامناسب به سازه اشاره کرد. از این رو، هبلکس در دیوارهای باربر قابل استفاده نبوده و وزن زیادی را نیز متحمل نمی شوند.


بلوک های سیمانی

بلوک های سیمان از مخلوط کردن سیمان و آب با شن ریزه و ماسه و لرزاندن و متراکم کردن آنها ساخته میشود.بلوک های سیمانی به صورت تو خالی و تو پر ساخته میشوند .این بلوک ها در قسمتهای مختلف ساختمان اعم از دیوار های باربر و غیر باربر و جدا کننده استفاده میشوند. بتنی که با آن بلوک خود را میسازیم وزن بلوک ما را مشخص میکند ، مثلا بلوک هایی که با شن و ماسه طبیعی و رودخانه ای ساخته میشوند دارای وزن معمولی 2000 کیلوگرم در متر مکعب میباشد.


بلوک لیکا

دسته ای از بلوکهای سبک سیمانی می باشند در آن به جای سنگدانه های معمولی از سنگدانه های سبک رسی به نام لیکا استفاده می شود.  اصولاً واژه لیکا بر گرفته از عبارت Expanded Clay Aggregate Light به معنی دانه رس سبک منبسط شده گرفته شده است. این دانه ها از انبساط خاک رس در کوره های گردان با حرارتی حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد بدست می آیند. یکی از مهمترین فرآورده های لیکا در ایران بلوکهای سبک لیکا می باشد که از مخلوط سبک دانه ها با سیمان و آب بدست می آید. ویژگی های منحصر به فرد این نوع از بلوکها اعم از وزن کم، هدایت حرارتی پائین، افت صوتی مناسب، مقاومت در برابر آتش، دوام و پایداری شیمیایی سبب گسترش کاربردهای این سنگدانه های مصنوعی در ساخت انواع بلوکهای سبک و دیگر کاربردهای مربوط به صنعت ساختمان گردید.


بلوک سفالی

بلوک سفالی به عنوان پر مصرف ترین نوع مصالح در دیوارهای ساختمانی متشکل از خاک رس و آب که به صورت قالب‌های سوراخدار در ابعاد مختلف تولید می‌شود. بلوک‌های سفالی همان آجر‌های رسی هستند که در بخش‌های غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلوک‌های سفالی در انواع دیواری و سقفی (سقف تیرچه بلوک) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اين بلوک‌ها در ابعاد مختلف توليد می شوند. سطح بلوک‌های سفالی معمولاً شياردار است تا ميزان چسبندگی آنها با بتن افزايش يابد. بلوک سفالی معمولاً در كارخانه و به وسيله دستگاه‌های مجهز توليد می‌شود تا بلوک‌ها عاری از ترک و دانه‌های آهكی باشند و رنگ آنها كاملاً يكنواخت بوده و به طور يكسان پخته شده باشد. سطح بلوک‌های سفالی بايد عاری از انحنا و خميدگی باشد و لبه‌های تيز و مستقيم و بافت ريز و متراكمی داشته باشند. عرض بلوک‌های سفالی معمولاً ۲۵ سانتيمتر و وزن آنها حدود ۳ تا ۱۰ كيلوگرم متغير است.


مزایا و معایب استفاده از بلوک سفالی‌

‌مقاومت بالا در برابر آتش سوزی، هزینه کمتر و کاربرد راحتتر از مزایای این بلوک ها می باشد
امکان بروز ترک در سطح گچ، لایه ضخیمتر گچ و خاک برای هموار سازی سطح دیوار، سنگینی بلوک و زمان اجرای طولانی تر از معایب استفاده از بلوک های سفالی می باشد

 

آجر فشاری

دلیل نامگذاری این نوع آجر اینست که در ابتدا، خشت آن با دست زده می‌شد و با فشار دستی کارگران خشت زن گوشه‌های قالب به وسیله گل مخصوص پر می‌گردید. این نوع آجر معمولاً در سفت کاری و زیرکاری ساختمان به کار می‌رود و به روش دستی تهیه می‌شود (آجر گری). این نوع آجر برای تمامی کارهای ساختمانی مانند کرسی چینی، گره‌چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب است.

 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت دیوار چینی

قیمت دیوار چینی معمولا به سه صورت متری، کنترات و روز مزد محاسبه می شود که عوامل زیر در تعیین قیمت این عملیات ساختمانی تاثیر گذار می باشند:

شهر و محل دیوار چینی

قیمت دیوار چینی و بنایی در شهرهای تهران و کرج نسبت به شهرهای دیگر ایران به علت قیمت بالاتر مصالح، حمل و نقل دشوارتر و دستمزد استادکاران بالاتر می باشد. همچنین در شهر تهران به علت وسعت و بزرگی شهر دستمزد استادکاران در جنوب و شمال شهر با هم متفاوت است.
 

وسعت(متراژ) و پیچیدگی پروژه

قیمت دیوار چینی معمولا بر اساس متراژ کار محاسبه می شود اما در کارهای متراژ پایین مثل تعمیرات و  بازسازی منازل اجرت استادکاران به صورت چکی(توافقی) محاسبه می شود.
در بناهایی که دارای معماری خاص و پیچیده هستند به علت زمانبر بودن کار و نیازمند بودن به ابزار و مهارت های تخصصی هزینه دیوار چینی و بنایی هم به تبع افزایش می یابد.


مهارت و تجربه استادکار

مهارت و تخصص استادکاران نیز در برآورد هزینه دستمزد دیوار چینی و بنایی عاملی تعیین کننده است و مواردی چون سابقه کار، میزان رضایت کارفرمایان قبلی ، دقت، سرعت، دوری یا نزدیکی به محل پروژه، داشتن شاگرد همراه و... نرخ اجرت استادکاران را تعیین می کنند.


هزینه ابزار و وسایل جانبی

اگربرای انجام عملیات دیوار چینی نیاز به داربست باشد هزینه تامین آن بر عهده کارفرما می باشد. برای پروژه های کوچک استادکار باید ابزار تخصصی دیوارچینی و بنایی چون شاقول، کمچه، ماله و... را خود تهیه کند اما برای پروژه های متراژ بالا هزینه ابزار و آوردن مصالح پای کاربر بر عهده کارفرما می باشد.

نکته مهم قبل از شروع عملیات دیوارچینی

قبل از عملیات دیوار چینی سعی کنید نمونه کارهای قبلی استادکاران را مشاهده نموده و میزان تعهد او را از کارفرمایان قبلی پرس و جو کنید. پس از تایید استاد کار سعی کنید پیش از شروع پروژه قیمت، زمان، متراژ کار و تمام جزئیاتی که فکر می کنید لازم است را در متن قرارداد با استادکار بیاورید.

 

 نحوه محاسبه قیمت دیوار چینی و بنایی در سایت فوری کار

 در سایت فوری کار روزانه ده ها پروژه تجاری، ساختمانی و مسکونی از نقاط مختلف تهران و کرج با جزئیاتی از قبیل متراژ، قیمت و مکان پروژه توسط کارفرمایان ثبت می شود (تا کنون در حدود 4500 پروژه ساختمانی در سایت فوری کار ثبت شده است) و از سوی دیگر بیش از 1500 استادکار ساختمانی در حال همکاری با سایت فوری کار هستند و برای اجرای کلیه خدمات ساختمان اعلام آمادگی می کنند.

تیم پشتیبانی فوری کار با میانگین گرفتن از قیمت پروژه های روزانه ثبت شده (قیمت کارفرمایان) و استعلام قیمتی از صدها استادکار بنای خود (قیمت استادکاران) توانسته است نرخ عرف و معیار بازار که مورد توافق اکثر استادکاران و کارفرمایان می باشد را تعیین کند:

 

قیمت دیوارچینی در سایت فوری کار

این قیمت ها، هزینه دیوار چینی سایت فوری کار (آذر ماه سال 97 ) در شهر تهران و کرج می باشد و در صورت نوسان قیمتی، نرخ های جدید بروز رسانی می شوند:

 

هزینه دیوار چینی با آجر فشاری-گری(ابعاد 10 تا 20 سانتی متر): متری از 13000  تا  18000 تومان
هزینه دیوار چینی با انواع بلوک سیمانی (ابعاد 10 تا 20 سانتی متر): متری از 8000  تا  10000 تومان
هزینه دیوار چینی با انواع بلوک سفالی (ابعاد 10 تا 20 سانتی متر): متری از 8000  تا  10000 تومان
هزینه دیوار چینی با انواع بلوک هبلکس (ابعاد مختلف): متری از 7000 تا  10000(با ملات سیمان) تومان

هزینه لکه گیری و خرده کاری به صورت روز مزد محاسبه می شود و هزینه روز مزد استاد بنا بین 100 تا 150 هزار تومان در روز می باشد.

 

منبع: سایت های بسپار، سیژن، ویکی پدیا و...

 

مطالب مشابه:

نحوه ی محاسبه ی قیمت سیم کشی ساختمان

نکات مهمی که در هنگام دیوارچینی باید رعایت شود

 

« قبلی مطالب دیگر بعدی »