نقاشی ساختمان

رنگ سال و موسسه جهانی انتخاب رنگ

نقاشی ساختمان


موسسه ی پنتون

دهه‌ها پیش در سال ۱۹۶۳، یک فارغ‌التحصیل رشته شیمی به نام لارنس هربرت، یک سیستم برای استاندارد کردن رنگ‌ها، بنا نهاد. در این سیستم به هر رنگ عددی اختصاص داده می‌شد و دیگر قضاوت متغیر مردم، باعث نمی‌شد که رنگی با رنگ دیگر اشتباه گرفته شود. متعاقب این کار، آقای لارنس شرکتی را تأسیس کرد و نامش را پنتون Pantone به معنی «همه رنگ‌ها» گذاشت. به این ترتیب دیگر مردم و صاحبان صنایع مد، می‌توانستند به صورت عینی‌تری در مورد رنگ‌ها با هم تبادل نظر داشته باشند. به زودی این شرکت با تبلیغ در هفته‌های مد نیویورک برای خود، شهرتی کسب کرد. سپس پای هدایا و اشیای با برند و مارک پنتون به میان آمد و پس از آن فروشگاه‌ها و بوتیک‌هایی با این برند، پا گرفتند. 

 

انتخاب رنگ سال

پنتون هر ساله در همایشی رنگ سال را انتخاب می‌کند و این رنگ، خیلی زود توسط طراحان و صاحبان صنایع پوشاک و مد، مورد توجه قرار می‌گیرد و وارد محصولاتشان می‌شود. البته پنتون رأسا، دست به انتخاب رنگ سال نمی‌زند و این کار را بعد از نظرخواهی از طراحان دکور و مد، تولیدکنندگان صنعتی و خرده فروشان انجام می‌دهد. معمولا انتخاب رنگ سال تحت تاثیر اتفاقات مهمی همچون جنگ ها، بلایای طبیعی، بحران های اقتصادی، بیماری ها و غیره است که در سال گذشته در جهان روی داده هست.  مثلا وقتی در یک سال بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله به کشورهای زیادی آسیب وارد می کند و دنیا را تحت تاثیر خود قرار می دهد، روی رنگ آن سال اثری مستقیم می گذارد و رنگی متناسب با این اتفاقات انتخاب می شود تا از لحاظ روانی بر مردم سراسرجهان تاثیر بگذارد و یک آرامش نسبی در جهان برقرار کند. انتخاب این رنگ ها در قالب مد، طراحی صنعتی، هنر و ... به نوعی به یک مانیفست سیاسی اجتماعی بدل می شود که باید آن را از منظر نشانه شناسی و اسطوره امروز بررسی کرد.

 

رنگ سال ۲۰۱۹

براساس سایت رسمی پنتون، رنگ منتخب سال ۲۰۱۹ رنگ مرجانی زنده (Living Coral) با شناسه 16-1546 است که احساسی چون پویایی و زندگی را ارائه می کند. به نظر می رسد که انتخاب این رنگ با توجه به تلاش برخی از برندهای معروف برای تطبیق بیشتر با محیط زیست و کمک به کمپین هایی در جهت حفظ اقیانوس ها، پرورش درختان در مناطق تحت تاثیر جنگل زدایی و به حداقل رساندن اثرات کربنی است، باشد.

 

مطالب مشابه:

انواع رنگ گرم و سرد و کاربرد آن در دکوراسیون منزل

بهترین رنگها برای اتاق خواب

 

« قبلی مطالب دیگر بعدی »