نقاشی ساختمان

نکات مهم درزیر سازی و رنگ امیزی دیوارگچی

نقاشی ساختمان


زیرسازی دیوار چیست ؟

برطرف کردن عیب و ایراد دیوار نظیر ترک خوردگی و پر کردن تکه های کنده شده گچ کاری دیوار را زیرسازی می گویند . زیر سازی دیوار توسط نقاش ساختمان صورت می گیرد .که در این زمینه حرفه ای است و لوازم و مواد مورد نیاز زیرسازی را دارد . زیر سازی دیوارغالبا با بتونه کاری انجام می شود .

اگر می خواهید دیوارهای گچی منزل خود را برای اولین بار رنگ کنید لازم است اصولی را رعایت کنید که این اصول برای دیوارهایی که یک بار رنگ خورده اند لازم نیست.از اولین گام های آموزش نقاشی و مهم ترین کار زیر سازی دیوار قبل از نقاشی ساختمان است برای اینکار شما باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید:

 

مراحل زیرسازی دیوار برای نقاشی

۱-پشت تیغ کشیدن ملایم روی گچ

۲-روغن زیر کار مناسب گچ

۳-ماستیک با یتونه مناسب

۴-سمباده بعد از خشک شدن بتونه

۵-گردگیری گرد و خاک حاصل سنباده

۶- رنگ آمیزی با قلم مو و غلتک

۷-در این مرحله از زیر سازی دیوار،  بعد از کامل خشک شدن رنگ اولیه و آستری با بتونه مخصوص، سطح دیوار لکه گیری می شود.

۸- بعد از خشک شدن که ۱۲ الی ۲۴ساعت زمان نیاز دارد سنباده کاری با سنباده نرم انجام می شود.

۹-گردگیری

۱۰-رنگ دوم

۱۱-رنگ سوم: این مرحله معمولا با دو غلتک انجام می شود.از غلتک ترک و ایتالیایی برای شکیل تر شدن نتیجه کار گاها استفاده می شود.

۱۲-در صورت نیاز به رنگ روغن

ابتدا دیوارها را تمیز کنید با استفاده از یک اسفنج نسبتا زبر، گرد و خاک و لکه‌های چرب و کثیف روی دیوار را با آب و کمی مایع ظرفشویی ملایم پاک کنید و سپس با آب بشویید تا باقی‌مانده مایع ظرفشویی کاملا پاک شود.

 

مطالب مشابه: بهترین رنگها برای اتاق خواب


 ۸ نکته کاربردی در نقاشی ساختمان

با توجه به نکات زیر می‌توانید دیوارها را به‌راحتی رنگ آمیزی کنید و در وقت، انرژی و رنگ مصرفی صرفه‌جویی کنید.

 

۱- هنگام نقاشی ساختمان،حاشیه دیوارها، قرنیزها، دور پنجره‌ها و چهارچوب درها را با نوارچسب مخصوص بپوشانید. حتما از نوارچسب‌های مخصوص نقاشی استفاده کنید چون دوام بیشتری دارند و تا یک هفته قابل استفاده مجدد هستند.

 

۲- بلافاصله پس از اتمام کار و قبل از این‌ که رنگ دیوارها خشک شود، نوارچسب‌ها را بکنید. در غیر این‌ صورت ممکن است رنگ دیوار همراه آن کنده شود.

 

۳- آستر زدن دیوار

دیوارها را ابتدا آستر بزنید و بتونه کنید. بیشتر مردم به اشتباه فکر می‌کنند، دیوارهایی که قبلا رنگ شده‌است نیازی به آستر زدن ندارند اما درواقع آستر زدن باعث می‌شود که رنگ یکنواخت روی دیوار بنشیند. به این ترتیب در انتها، دیوارها ظاهری درخشنده و صاف خواهد داشت.

 

۴- رنگ کردن دیوار با غلتک

اگر برای رنگ کردن از غلتک استفاده می‌کنید، حاشیه‌ها و گوشه‌هایی را که دسترسی به آن‌ها آسان نیست، با قلم‌مو رنگ بزنید. دقت کنید، درها و پنجره‌ها رنگی نشوند.

 

۵- تکنیک W در رنگ آمیزی

یک توصیه مهم این است که از تکنیک W استفاده کنید. یعنی ابتدا با غلتک روی قسمتی از دیوار، رنگ را به شکل w بکشید، سپس بدون این‌که غلتک را بردارید، w را به‌طور کامل رنگ کنید. تمام قسمت‌ها را به همین ترتیب رنگ بزنید تا آن دیوار کاملا رنگ شود.


۶- کناره‌ها و چهارچوب‌ها را هم رنگ کنید. وقتی رنگ دیوارها کاملا خشک شد، کناره‌های دیوارها را با نوارچسب مخصوص بپوشانید، سپس چهارچوب درها و پنجره‌ها را با قلم‌مو رنگ بزنید.

فقط نوک قلم‌مو را به رنگ آغشته کنید. بیشتر از یک‌سوم قلم‌مو را در ظرف رنگ فرو نبرید. رنگ اضافه نه‌تنها سرعت کار را افزایش نمی‌دهد، بلکه در قسمت پایین موهای قلم‌مو جمع می‌شود و تمیز کردن آن بسیار دشوار است. درضمن این کار باعث می‌شود که قلم‌مو زودتر خراب شود.

 

۷-با یک پیچ‌گوشتی که به سر آن یک تکه پارچه پیچیده‌اید، داخل شیار لبه قوطی رنگ را تمیز کنید. اگر رنگ در این شیارها جمع شود، در قوطی خوب بسته نمی‌شود.

 

۸-قوطی رنگ

قبل از بستن در قوطی، ابتدا روی دهانه آن یک کیسه پلاستیکی نازک قرار دهید، سپس در آن را بگذارید و با وسیله‌ای مثل چکش در آن را محکم کنید. همچنین با یک ماژیک ثابت، اسم و شماره رنگ را روی در قوطی بنویسید. درضمن با یک تکه پارچه کمی از همان رنگ را روی در قوطی بمالید. با داشتن مشخصات رنگ داخل قوطی، هنگام استفاده مجدد از آن‌، کار شما آسان‌تر می‌شود.

منبع: کلبه آبی

مطالب مشابه: چند ایده رنگ آمیزی برای راه پله داخل ساختمان

 

 

« قبلی مطالب دیگر بعدی »