نقاشی ساختمان

اصول انتخاب رنگ مناسب برای دیوارها

نقاشی ساختمان


برای تنوع دادن به دکوراسیون داخلی خانه و به طور کل هر فضایی، لازم است همه اجزاء مانند مبلمان، نورپردازی‌ها، رنگ بندی محیط، سایر لوازم به کار رفته به منظور تزئین و زیباسازی بررسی و حتی‌الامکان بهبود داده شوند، تا فضایی دلنشین و آرامش‌بخش ایجاد گردد. از جمله مشکلاتی که ساکنین خانه‌ها ممکن است با آن روبرو شوند، می‌توان به اتاق های بیش از اندازه بزرگ یا کوچک، کمبود شدید نور یا پرنور بودن بیش از حد فضا اشاره کرد. این افراد و کلیه ساکنینی که با مشکلی در فضا روبرو هستند، در جستجوی راهی برای افزایش مطلوبیت محیط زندگی شان می‌باشند. یکی از بهترین راه‌ها برای محقق نمودن این موضوع،انتخاب رنگ‌های مناسب و طرح‌های جذاب به صورت مناسب است تا بتوان ایرادات را برطرف نمود.

 

اصول انتخاب رنگ دیوار در دکوراسیون داخلی

 

انتخاب رنگ مناسب:

برای انتخاب رنگ مناسب باید به نوع ساختار فضا و کارکرد آن توجه ویژه داشت. علاوه بر این روحیات و احساسات ساکن در فضا نیز اهمیت به‌سزایی دارد. برای نمونه در اتاق کودک، رنگ مورد علاقه کودک کلیدی‌ترین عامل برای تصمیم‌گیری است. علاوه بر این استفاده از رنگ‌های مکمل نیز امری ضروری در چیدمان دکوراسیون است.

بنابراین می‌توان گفت در آموزش نقاشی انتخاب رنگ‌های مناسب و صحیح برای بخش‌های مختلف فضا از جمله دیوارها، نیازمند آشنایی با اصول اولیه ویژگی‌های رنگ‌های مورد استفاده برای زیباسازی فضا و کاربردهای مختلف آنها است. این موضوع ممکن است در نگاه اول امری ساده باشد، اما یافتن رنگ مناسب در میان حجم بالای رنگ‌های موجود در بازار می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

در ادامه برخی از روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

 

نقاشی تک‌رنگ:

منظور از تک‌رنگ نقاشی کردن یکسان تمام دیوارها به یک رنگ خاص نیست، بلکه در این روش یک رنگ غالب بوده و برای ساختار کلی فضا انتخاب می‌شود. در ادامه برای هریک از دیوارها، بعضی از آنها یا بخش‌های مختلف فضا رنگی متضاد با رنگ غالب انتخاب می‌شود تا فضا به صورت تیره و روشن نقاشی شود.

 

ایجاد کنتراست:

در این روش رنگ‌های گرم و سرد یا تضادی مشابه ایجاد می‌شود. نیازی به رنگ‌های تند وجود نداشته و استفاده از سایه ملایم آنها نیز می‌تواند نتیجه مناسبی را ایجاد کند.

برای فضاهای بیش از حد بزرگ نقاشی دیوارها با رنگ‌های مختلف گزینه بهتری است. برای اتاق‌های پذیرایی و نشیمن رنگ‌های کمی تیره‌تر مناسب‌تر می‌باشند. برای دیوارهایی که با تابلوی نقاشی تزئین شده‌اند یا مبلمان فضا در قالب طرحی موازی با آنها قرار دارد رنگ های تیره انتخاب بهتری هستند، چرا که این رنگ ها معمولاً توجه را معطوف خود کرده و باعث بیشتر به چشم آمدن آن بخش از خانه می‌شوند.

در انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای کوچک رنگ های روشن و سرد و رنگ های تیره و گرم برای فضاهای بزرگ توصیه می شوند.

 

نقاشی رنگ خنثی:

رنگ های خنثی با نداشتن هیچ تضادی با رنگ سایر بخش‌های فضا، امکان پوشاندن ایرادات معماری فضا را فراهم می‌کند.

نباید دیوارها را از ارتفاع با رنگ های متفاوت تقسیم کرد، بلکه یکسان رنگ آمیزی نمودن دیوارها تصمیم بهتری است. طاق یا آرکی اگر در فضای داخلی وجود داشته باشد، پیشنهاد بهتر آن است که رنگ آنها نیز با رنگ دیوارهای اطراف یکی باشد. همچنین رنگ‌های روشن سقف فضا را بلندتر نشان می‌دهد، که در صورت تمایل به این موضوع از رنگ‌های روشن برای دیوارها استفاده کنید.

 

نقاشی رنگ براق یا رنگ مات

رنگ های براق فضا را روشن تر کرده و نور بیشتری را منعکس می‌کنند. در طرف مقابل برای انعکاس نور کمتر و کم کردن درخشندگی فضا رنگ های مات انتخاب مناسبی است.

 

کاربرد مکرر رنگ:

یکی از پیشنهادهای رایج برای رنگ کردن بخش‌های مختلف فضا استفاده از هررنگ بیش از یکبار در بخش‌های مختلف فضا است. به عنوان نمونه رنگ برخی وسایل تزئینی با رنگی که برای دیوارها استفاده شده یکسان انتخاب شود که در این صورت از تکرار رنگها استفاده شده است و به آن و ست کردن رنگ ها گفته می‌شود.

 

تغییر رنگ:

رنگ فضا می‌تواند جلوه‌های مختلفی را در روز و در شب به فضا بدهد. برای مثال نور نیمروز می‌توان اتاق را به گونه‌ای متفاوت از سایر زمان‌ها به نمایش درآورد. حتی نورپردازی از طریق استفاده از لامپ‌های گوناگون با رنگ‌های متنوع بر فضا اثرگذار خواهد بود. در نظر داشته باشید که پارچه مبلمان نیز باید از رنگ مناسبی برخوردار باشد. به این ترتیب انتخاب رنگ مناسب با نور اتاق از اهمیت بالایی برای دلچسب کردن رنگ آمیزی فضا برخوردار است.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »