ایمنی کار

نکات ایمنی در جوشکاری

ایمنی کار


رعايت نكات ايمنی در شغل  جوشکاری بسیار مهم  است. چون عدم رعايت نكات ايمنی در جوشکاری باعث بروز خسارت های جانی و مالی می شود. 

 

شرایط ایمنی مربوط به جوشکار

۱- استفاده از نقاب در هنگام جوشکاری ضروری است. شیشه‌های نقاب باید متناسب با قدرت قوس جوش باشد.

۲- از نقاب‌هایی که سوراخ هستند یا شیشه‌های آنها ترکدار باشد،‌ استفاده نباید کرد زیرا برای چشم بسیار خطرناک است. همچنین به محض شکسته شدن شیشه نقاب‌ یا عینک باید آنها را تعویض کرد.

۳- استفاده از پیش بند و لباس کار و غیره برای حفاظت در مقابل ذرات فلز مذاب ضروری است. تنها در صورتی که  جوشکار ‌از نردبان بالا رفته و د‌ر بالاتر از سطح زمین کار می کند نباید از پیش بند استفاده کند.

۴- هنگام جوشکاری در فضای بسته باید فضای مزبور تهویه شده و درجه حرارت در آنجا بالا نرود.

۵- حتما از ماسک‌ها‌ی مخصوص و بطری‌های اکسیژن هنگام جوشکاری در جاهای بسته و کوچک که تجمع گاز و دود زیاد است استفاده شود.

۶- برای تمیز کردن جوش درزها قبل از جوشکاری و تمیز کردن جوش پس از انجام  جوشکاری از ابزارهای مناسب و ‌دستکش  استفاده شود.

 

شرایط ایمنی ماشین‌های جوشکاری

۱- ماشین‌های جوشکاری در مقایسه با سایر انواع ماشین‌های الکتریکی در شرایط نامناسبتری کار کرده و کمتر تحت نظارت یک متخصص قرار دارند.

۲- کارهای نصب یا تعمیر ماشین جوشکاری باید به وسیله یک تکنیسین ورزیده به عمل آید و در هر حال تعمیر ماشین باید پس از قطع کامل جریان برق صورت گیرد.

۳- به علت جابجایی ماشین های جوشکاری باید در تمام کارگاه ها  یا محل ساختمان پریزهای مناسبی پیش بینی شده باشد.

۴- در موقع کار کردن در هوای بسته‌، مسئله تهویه نباید فراموش شود. مخصوصاً اگر ماشین جوشکاری با موتور دیزلی یا بنزینی کا‌ر می‌کند باید به این مسئله توجه داشت که ممکن است جمع شدن دود باعث خفگی شود.

۵- ترانسفورماتورهای جریان متناوب معمولاً با هوا سرد می‌شوند. ولی اگر ترانسفورماتور از نوعی باشد که با مایع خنک شود باید نوع مایع به هیچ وجه آتش گیر نباشد. اطراف ترانسفورماتور باید با ورق‌های فولادی به ضخامت مناسب یا وسایل دیگری پوشیده شود تا از صدمه دیدن سیم پیچی ترانسفورماتور یا برخورد کردن به قسمت‌های برقدار آن که عایق پوش نشده‌، جلوگیری شود.

 

برای سفارش پروژه های ساختمانی شامل جوشکاری، برقکاری و ... از طریق اپ فوری کار اقدام کنید.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »