کاشی کاری

چند نکته در اجرای سرامیک کاری و کاشی کاری

کاشی کاری


 درخدمات ساختمانی یکی از متداولترین روش های پوشدهی کف و دیوار استفاده از خدمات سرامیک کاری و کاشی کاری است که ظرافت در اجرای آن نقش به سزایی در زیبایی فضای ساختمان شما ایفا می کند. تعویض سرامیک و کاشی کف و بدنه ی سرویس بهداشتی و آشپزخانه یکی از مهم ترین اقدامات در تعمیر و بهسازی ظاهر ساختمان است که هنگام خرید کاشی باید به آن توجه کرد. برای مشاوره با استادکاران متخصص، پروژه های ساختمانی خود را رایگان در فوری کار ثبت کنید. در این پست به برخی نکات مهم در اجرای کاشی کاری و سرامیک کاری اشاره می شود.

 

نکات مهم در اجرای سرامیک کاری


۱- نصب سرامیک

در سرامیک کاری برای نصب، سرامیک باید آن را روی بستری از ملات قرار داده و با تخته ماله سطح آن را صاف می کنند. باید توجه داشت که هنگام چسباندن سرامیک، اندود رویه (ملات) نباید گیرش خود را آغاز کرده باشد، زیرا در آن صورت سرامیک کاملاً به ملات نچسبیده و بعداً جدا خواهد شد.پس از نصب سرامیک، و گیرش ملات، سطح سرامیک را آب می زنند تا کاغذ روی آن جدا شود و پس از آن با دوغاب، درز آنها را پر می کنند. ممکن است سرامیکها روی کاغذ نبوده و جدا باشند که در آن صورت نصب سرامیک، دانه دانه و با دقت فراوان پهلوی یکدیگر انجام می شود. در این حالت باید سطح به دست آمده کاملاً صاف و یکنواخت باشد. سرامیک در شکلهایی مختلف مربع، مستطیل، شش‌گوشه و مانند اینها در بازار موجود است.

 

۲- بندکشی سرامیک 

میزان دوغاب سیمان و پودر سنگ برای پر کردن بندها به اندازه سرامیک ها بستگی دارد. دوغاب مصرف شده برای بندکشی همواره بیشتر از حجم فضای خالی است، زیرا مقداری از دوغاب مصرفی باقی مییماند که پاک می شود و مصرف مجدد ندارد و لذا حجم دوغاب مصرفی برای سرامیک‌ کاری با احتساب دور ریز به میزان یک لیتر در هر مترمربع پیشنهاد می شود. در بندکشی می توان متناسب با رنگ سرامیک از رنگهایی استفاده کرد که به زیبایی سرامیک بیفزاید.

 

۳- شرایط نگهداری پس از نصب

حداقل تا سه روز بعد از نصب سرامیک نباید به آن ضربه مکانیکی وارد آید و درجه حرارت فضایی که سرامیک شده، نباید از ۵+ درجه سانتیگراد کمتر شود. در صورت لزوم پس از گیرش اولیه ملات بندکشی، آب دادن سرامیک در چند نوبت کمک شایانی به ازدیاد مقاومت می‌نماید.
 

 

تفاوت کاشی با سرامیک

 

کاشی از دو قسمت بدنه و رویه تشکیل شده‌است:

۱- قسمت اصلی و استخوان‌بندی کاشی از قطعه ای سفالی تشکیل شده است که به آن بیسکوئیتی کاشی گفته می شود.

۲- رویه ی کاشی از یک ماده‌ی شیشه‌ای تشکیل شده است. سرامیک به مواد غیرآلیِ غیرمعدنیِ جامد گفته میشود. حالا به کاشی ای که لعاب روش از جنس سرامیک باشد، کاشی سرامیکی یا سرامیک (در بازار) گفته می شود.

تفاوت اصلی کاشی با سرامیک در میزان استحکام آنها است از این رو کاشی به دلیل ظرافت بیشتر و وزن پرس کمتر در بدنه و دیوار کار میشود، ولی سرامیک به دلیل پرس سنگین تر و سطح استحکام بالا در کف کار میشود.

 

نکات مهم در اجرای کاشی کاری

 

۱- تراز بودن سطح

قبل از اقدام به کاشی کاری دیوارها، باید وضع دیوارها به لحاظ تراز و شاقول بودن و همچنین قائمه بودن زوایا کنترل شود و چنانچه نواقص و اشکالاتی در زیرسازی وجود داشته باشد، باید آن را مطابق نظر دستگاه نظارت مرتفع نمود

 

۲- ملات ماسه سیمان

روی سطوحی که برای کاشی کاری در نظر گرفته شده است، نباید پوششی از کاهگل، گچ و خاک، گچ یا هر نوع ملات دیگری غیر از ماسه و سیمان وجود داشته باشد. اگر ملات مصرف شده در بندکشی آجرهای دیوار، ملاتی غیر از ماسه و سیمان باشد، بهتر است لااقل ۲۴ ساعت قبل از اقدام به کاشیکاری، سطح دیوار با ملات ماسه سیمان (به نسبت ۶ ماسه و ۱ سیمان، یا ۱۰ ماسه و ۱ سیمان) به طریق گلنم (پاشیدن ملات) به ضخامت ۳ تا ۵ میلیمتر پوشانده شود. موارد فوق برای مواقعی است که کاشیکاری با دوغاب‌ریزی انجام می شود.


۳- تر کردن کاشی

کاشی را نباید قبل از نصب، مدت زیادی در آب قرار داد که زنجاب شود، فقط کافی است کاشی را در آب فرو برده و به کار برد.

 

۴- بندکشی مناسب

عرض بند در کاشی کاری حوضها و استخرها همیشه باید ۲ تا ۳ میلیمتر باشد تا بندها به وسیله ملات پر شود. فضای بین دیوار و کاشی به طور متوسط ۳ سانتیمتر بوده و باید به نحوی از ملات پر شود که ملات کاملاً سطح پشت کاشی را بپوشاند.

 

۵- گل رس و سیمان سفید ممنوع

ریختن خرده آجر، گل رس و مانند اینها که غالباً برای چسباندن کاشی به کار می رود به پشت کاشی ممنوع است.  همچنین بهتر است در تهیه ملات از مصرف سیمان سفید خودداری کرد. چنانچه اجباراً در ساخت ملات از سیمان سفید استفاده شده است، باید به جای ماسه، پودر کوارتز (سنگ شیشه) به کار رود. بهترین نسبت برای مخلوط سیمان سفید و کوارتز، نسبت یک سیمان و ۶ پودر کوارتز تا یک سیمان و ۱۰ پودر کوارتز است.


۶- عایقکاری سرویس بهداشتی

در حمام، دستشویی و مانند آن که عایقکاری در بدنه دیوار قرار دارد، حتماً باید روی عایق کاری توری سیمی نصب و کاملاً به دیوار محکم شود. عایقکاری پشت کاشی کاری نباید چروک خورده باشد.

 

۷- شرایط دمایی

نباید کاشی دیواری را در اماکنی که در معرض یخزدگی قرار می گیرد، به کار برد.

 

پیشنهاد فوری کار به شما

فوری کار یک شبکه بهم پیوسته از استادکاران، پیمانکاران و کارفرمایان ساختمانی می باشد که در هر مرحله ای از عملیات ساختمانی از جمله ساخت و ساز ، نوسازی ، بازسازی و خرده کاری و تعمیرات منازل می تواند مشاور و مجری کارهای ساختمانی شما باشد. شما به دو طریق می توانید از فوری کار در اجرای عملیات ساختمانی خود استفاده کنید:
 

روش اول : با شماره های پشتیبانی سایت فوری کار 02177168074 یا 09909600423 تماس گرفته تا استادکارهای توصیه شده فوری کار  از پروژه شما بازدید نموده و بعد از مشورت با آنها اقدام به شروع عملیات ساختمانی کنید.

 روش دوم: پروژه ساختمانی خود از قبیل: گچ کاری، لوله کشی، کاشی کاری، برقکاری و... را در قالب آگهی در سایت فوری کار ثبت کنید (از اینجا ثبت کنید) تا استادکاران مختلف فوری کار با شما تماس گرفته و از بین پیشنهاد های مختلف قیمتی و زمانی آنها، مناسب ترین پیشنهاد را با توجه به شرایط پروژه خود انتخاب کنی

 

منبع: http://technoceram.blogfa.com

« قبلی مطالب دیگر بعدی »