نظافت و شستشو

روش زدودن دوده از روی دیوار

نظافت و شستشو


استفاده از مواد قلیایی در پاک کردن سیاهی دیوار

معمولا زمانی که در کنار دیوار بخاری یا اجاقی وجود داشته باشد که دوده می زند این دوده ها باعث ایجاد لکه های سیاه بر روی دیوار و سقف شده و چهره ی دیوار را زشت می کنند. برای زدودن این لکه ها ازسطح دیوار استفاده از مواد قلیایی توصیه می شود. سعی کنید یک محلول قلیایی با غلظت بالا جهت رفع لکه ها تهیه کنید. در صورتی که دیوار خانه چوبی است یا قبلا رنگ شده برای از بین بردن لکه ها یک قاشق غذاخوری "سولفات تری سدیم" را در یک گالن چهار لیتری آب نیمه گرم حل کرده و با یک اسفنج بر روی دیوار بکشید تا لکه ها برطرف شوند. پس از اینکار  یک اسفنج را در آب تمیز فرو کرده و با آن دیوار را شستشو دهید. سپس یک تکه پارچه کتانی روی دیوار را خشک نمایید. در صورتی که با این محلول دوده ها از بین نرفتند دوباره کمی "سولفات تری سدیم" به آن اضافه کنید حداکثر می توانید تا یک قاشق غذاخوری بدان اضافه کنید."سولفات تری سدیم" را می توانید از مغازه های رنگ فروشی و یا رنگرزی ها خریداری کنید. این ماده یک ماده چگال است که از آن برای از بین بردن رنگ های قبل و یا لعاب های روی دیوار ها پیش از رنگ کردن دوباره دیوار استفاده می شود. از سایر محلول ها قلیایی هم می توان برای این منظور استفاده کرد. این مواد قلیایی عبارتند از: آمونیاک، کربنات سدیم بلورین، پودر رختشویی (استفاده از پودر های رختشویی با کف کمتر آسان تر است).

 

چند نکته هنگام استفاده از مواد قلیایی برای تمیزکردن دیوار

۱- از آنجایی که محلول غلیظ باعث از بین رفتن رنگ دیوار می شود. برای شروع مقدار کمی از این مواد را امتحان کنید، اگر لکه پاک نشد کمی بدان بیافزایید.

۲- هنگامی که از این مواد استفاده می کنید دستکش بپوشید و مراقب باشید که محلول به صورت شما و یا دیگر نقاط منزل پاشیده نشود.

۳- زمان مناسب برای تمیز کردن دیوارها در اواخر بهار و پیش از شروع فصل گرما است زیرا در  این زمان دیوار ها برای مدت بیشتر پاکیزه خواهند ماند.

 

منبع : وبلاگ مهندسی پلیمر

« قبلی مطالب دیگر بعدی »