نماسازی

چند نکته در اجرای نمای شیشه ای -کرتین وال

نماسازی


ازبین انوع نما نمای  شیشه ای از جمله نماهای محبوب به شمار می رود. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت شیشه هایی ضخیمی که امکان شکسته شدن آن ها نزدیک به صفر است، از شیشه به عنوان یک متریال برای اجرای نمای ساختمان استفاده می شود.

 

خواص مطلوب نمای شیشه ای

1- بالا بردن امنیت و ایمنی ساختمان

2- کنترل کننده صدا

3- جلوگیری ازعبور اشعه ماوراء بنفش

4- بهره وری از انژی خورشیدی

5- تنوع در رنگ

7- نمای شیشه ای نسبت به نماهای دیگر دارای بار مرده کمتری است

8- کاهش هزینه


 

انواع روشهای اجرای نمای شیشه‌ای

معمولا اجرای اکثر نماهای شیشه ای بصورت کرتین وال (curtain wall) است. در بیانی ساده نمای کرتین وال یک سازه ی جدا در جهت قائم ساختمان طراحی می شود که شیشه ها بر روی آن قرار می گیرد و سازه از طریق یسری اتصالات به سازه اصلی متصل می شود. در این روش نما هیچ نوع بار مرده ی بر ساختمان تحمیل نمی کند. انواع روش اجرای کرتین وال عبارتند از:

۱- کرتین وال لامل

۲-کرتین وال یونیتایز

۳-کرین وال اسپایدر


 

کرتین وال جداشونده (لامل یا استیک)

این کرتین وال‌های جداشونده است و به صورت مرحله به مرحله در محل ساختمان اجرا و نصب می شوند. نمای کرتین وال شیشه ای لامل را میتوان از لحاظ دیتایل ظاهری فریمینگ شیشه به دو دسته فریم لس و فیس کپ طبقه بندی کرد.

۱- سیستم درپوش دار (Cover Cap):

در این روش زیر سازی توسط پروفیل های عمودی و افقی موسوم به “Transoms” و “Mullions” که با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می دهند انجام می شود. شیشه ها مستقیماً بر روی استراکچر لامل قرار گرفته و یک درپوش فشاری”Pressure Plate” آن را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی محکم می کند و به جهت زیبایی کار Face Cap هایی با عرض مشخص اما طرح و طول دلخواه بر روی آن قرار میگیرد.


 

۲- سامانه بدون فریم (Frameless) :

در روش نمای کرتین وال شیشه ای فریم لس اگر به سطح شیشه بنگریم شاهد یک سطح یکدست خواهیم بود اما فریم های شیشه به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد بود. از مزایای این شیشه می توان سهولت در نگه داری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا اشاره کرد.


 

کرتین وال یکپارچه (Unitized system)

در این سیستم اجرای نما، پیش بینی ها برای نقاط بحرانی نما از قبل صورت می گیرد و راه حل های آن به صورت متریال و مدول های از پیش ساخته شده در کارخانه سازنده در اختیار پروژه قرار می گیرد همه موارد مربوط به آب بندی، هوابندی، منظرهای داخلی نما و موارد دیگر همه و همه ار پیش به صورت جزییات دقیق و کامل طراحی و ساخته می گردد که همین موضوع کمترین دغدغه را برای کارفرمایاین در زمان نصب سیستم نمای یونیتایز به دست می دهد. این سیستم در کنار تمام مزایای خود به دلیل گرانتر بودن نسبت به سایر سیستم ها همچنان نسبت به سیستم های دیگر از استقبال کمتری برخوردار است.


 

روش اجرای اسپایدر (spider)

در آن شیشه بوسیله اتصالات نقطه‌ای به سازه متصل می‌گردد. کاربرد اصلی نمای اسپایدر در ساختمان‌های تجاری و اداری بوده و در صفحه شیشه برخلاف نماهای کرتین وال لامل هیچ‌گونه سازه عمودی و افقی مشاهده نمی‌شود. به‌طور کلی نمای اسپایدر دارای سیستم متنوع ساختار سازه‌ای از سیستم سازه‌های فلزی، کابلی و شیشه‌ای می‌باشد که با توجه به کاربری ساختمان، بارگذاری و هزینه از آن‌ها استفاده می‌شود.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »