آرماتوربندی-فونداسیون

مراحل آرماتوربندی سازه بتنی

آرماتوربندی-فونداسیون


آرماتوربندی و بتن‌ریزی یک ساختمان شامل چند مرحله است که هر کدام از این مراحل آرماتوربندی باید تحت نظر کارشناس انجام گیرد. استفاده از سازه بتنی همراه با آرماتوربندی نسبت به سازه فولادی دارای مزایا و معایبی است. اما با توجه به مزایای قابل توجه بتن آرمه از آن بصورت گسترده در ساخت و سازه ها استفاده می شود.  مراحل آرماتور بندی و بتن ریزی ساختمان به شرح زیر است:

 

۱- طراحی ساختمان و مشخص کردن اجزاء آن

قبل از تهیه مصالح و شروع ساخت و ساز باید نقشه کلی سازه طراحی شود.

 

۲- خرید میلگرد

برای ساختمان‌های معمولی، از میلگردهای فولادی آجدار برای آرماتوربندی استفاده میشود. برای مجتمع‌های مسکونی یا تجاری بزرگ، مخازن و سایر پروژه‌های عظیم، معمولاً فرم مخصوص برای خرید انواع میلگرد با توجه به نیاز ساختمان تهیه می شود.

 

 بیشتر بخوانید : نحوه ی محاسبه ی قیمت اجرای آرماتوربندی

 

۳- مشاوره با طراح آرماتوربندی در پروژه های بزرگ

برای ساختمان‌های کوچکتر و ساده‌تر فاصله میلگردها و تغییر شکل آنها اهمیت چندانی ندارد و نیازی به حضور مداوم مهندس نیست. در این سازه‌ها می‌توانید در فاصله‌های زمانی مختلف از مهندس ناظر مشورت بگیرید و از وی بخواهید که کیفیت آرماتوربندی را مورد بررسی قرار دهد. برای پروژه‌های پیچیده معمولاً مهندس طراح به صورت کامل در محل کار حضور دارد و اندازه و نوع میلگردها را بررسی می‌کند و آنها را با جزئیات کامل با نقشه ساختمان مقایسه می‌کند.

 

۴- انتخاب روش مناسب برای آرماتوربندی

روش‌های مختلفی همچون منظم، کراواتی و گره زدن برای خم کردن میلگرد و ایجاد آرماتور وجود دارد که هر کدام از آنها برای یک نوع خاص از سازه‌های بتنی مناسب است. اما برای آرماتوربندی نمی‌توان از جوشکاری استفاده کرد، زیرا جوش در صورت اعمال فشار می‌شکند و استحکام کششی را کاهش می‌دهد.


 

۵- تصمیم گیری در مورد نحوه قرارگیری آرماتورها و میلگردها

نحوه قرارگیری آرماتور نقش مهمی در رسیدن بتن به نقاط مختلف سازه بتنی دارد. برای ستون‌های بزرگ که با میلگردهای بزرگ ایجاد شده است، فضای بیشتری در اختیار آرماتور و قالب آن قرار دهید تا بتن به تمام نقاط آرماتور برسد. می‌توانید از میلگردهای کمکی برای ایجاد فضای در اطراف قالب استفاده کنید. برای فونداسیون و قسمت‌های زیرین آرماتوربندی از لایه‌های عایق استفاده کنید تا از رسیدن رطوبت و خرابی سازه به‌مرور زمان جلوگیری کنید.

۶- بررسی نهایی آرماتوربندی

یکی از مراحلی مهم بررسی چندباره آرماتور قبل از بتن‌ریزی و برطرف کردن خرابی های احتمالی است.

 

۷- قالب گذاری و بتن‌ریزی

از آخرین مراحل آرماتوربندی گذاشتن قالب در اطراف آن و بتن‌ریزی است. در قالب گذاری معمولاً از قالب‌های فلزی استفاده می شود که مانع از خروج آب سیمان از بتن می‌شود. این قالب‌های شکل‌های مختلفی دارند و می‌توانند انواع ستون‌های استوانه‌ای را ایجاد کنند.

بتن‌ریزی سازه بتنی نیز به فاکتورهای مختلفی از جمله آب و هوا، محل بتن‌ریزی (سقف، ستون و فونداسیون)، محل ساخت و ساز و شرایط زمین بستگی دارد. برای بتن‌ریزی مجتمع‌های بزرگ معمولاً از بتن آماده استفاده شود. بتن آماده کیفیت ثابتی دارد و همه فرایند بتن‌ریزی با یک نوع بتن آماده انجام می‌شود.

منبع: https://betonpasargad.com

 

برای دسترسی به متخصصین در زمینه آرماتوربندی و قالب بندی میتوانید به راحتی  در فوری کار اقدام به ثبت پروژه نمایید.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »