آرماتوربندی-فونداسیون

نحوه ی محاسبه ی قیمت اجرای آرماتوربندی

آرماتوربندی-فونداسیون


متصل کردن میلگرد های فولادی با سایز مناسب بطور منظم و متناسب توسط سیم مفتول استاندارد را آرماتوربندی می گویند.

 

چرا آرماتوربندی بتن لازم است؟

بتن در برابر نیروی فشاری مقاوم است اما در برابر نیروی کششی یا خمشی ضعیف است. آرماتور بندی باعث ایجاد مقاومت بتن در برابر انواع نیروی فشاری، کششی و خمشی می شود.


 

چه نکاتی را در آرماتوربندی باید رعایت کرد؟

آرماتور بندی رکن اصلی و مهم در کف سازی های بتنی و سازه های بتنی از نظر مهندسین و کارشناسان ساختمانی است. داشتن آرماتوربندی اصولی و استاندارد یکی از دغدغه های کارفرمایان در صنعت بتن است.برخی نکاتی که در آرماتوربندی باید رعایت کرد عبارتند از:

 

۱- استفاده از مصالح استاندارد

آرماتوربندی باید از میلگردهای سالم (غیر زنگ زده) و سایز متناسب محل کار استفاده کرد.

 

۲-رعایت فاصله بین میلگردها

در ارماتور بندی کف سازی های سخت صنعتی باید دقت شود که فاصله ای میلگردهااز قالب بندی به اندازه کافی (۵ الی ۶)سانتی متر باشد تاضمن فاصله ای مناسب باعت ایجاد اشکال در بتن ریزی نشود و همچنین از اسپیسر (خرک های پلاستیکی) برای جداسازی میلگردهای فولادی از زمین بهره گرفت.

 

۳- انتخاب روش مناسب برای آرماتوربندی

روش‌های مختلفی برای خم کردن میلگرد و ایجاد آرماتور وجود دارد که هر کدام از آنها برای یک نوع خاص از سازه‌های بتنی مناسب است. برخی از مهندسان روش آرماتوربندی منظم، برخی روش کراواتی و برخی نیز روش گره زدن را می‌پسندند. اما چیزی که در همه این روش‌ها یکسان است، استفاده از جوشکاری سرد برای نگه‌داشتن میلگردها در کنار یکدیگر است. برای آرماتوربندی نمی‌توان از جوشکاری استفاده کرد، زیرا جوشکاری فاقد انعطاف بوده و در صورت اعمال فشار می‌شکند و استحکام کششی را کاهش می‌دهد.به‌طورکلی دو روش برای بستن میلگردها به کمک سیم مفتول وجود دارد: روش ضربدری و روش بستن از کنار. در روش ضربدری، دو میلگرد آرماتور بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و سیم مفتول به حالت ضربدری از زیر و روی آنها عبور می‌کند. بعد از بستن انتهای سیم مفتول به یکدیگر، به کمک یک انبردست یا گاز انبر انتهای دو مفتول را گرفته و آن را بپیچانید تا به‌طور کامل سفت شود. در انتهای کار نیز باید باقیمانده سیم مفتول را به سمت پایین خم کنید تا از ایجاد یک سطح نوک تیز جلوگیری شود. در روش بستن از کنار، بعد از قرار گرفتن میلگردها بر روی هم، سیم مفتول از زیر میلگرد پایینی عبور داده می‌شود و از کنار میلگرد بالایی عبور داده می‌شود و انتهای آنها به هم بسته می‌شود. این شیوه که به شیوه کراواتی معروف است، بیشتر در فونداسیون و سقف استفاده می‌شود.

 

۴- استفاده از نیروی ماهر

برای افزایش مقاومت بتن و جلوگیری از هدر رفتن مصالح استفاده از افراد مهار و متخصص که با کار با دستگاه برش و ابزارهای استاندارد مسلط هستند، ضروری است.

 

نحوه ی محاسبه ی قیمت اجرای آرماتوربندی

قیمت دستمزد اجرای آرماتور بندی با لحاظ کردن چندین عامل زیر محاسبه می گردد:

۱- وزن میلگرد های فلزی

۲- سایز میلگرد های فلزی و ابعاد اتصال میلگردها

۳- براساس متراژ

۴- سایر عوامل کوچک که هنگام بازدید از مکان کار بیان می شود.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »