طراحی داخلی

مزایاو معایب انواع شومینه

طراحی داخلی


انتخاب یک شومینه مناسب برای خانه همیشه چالش برانگیز است. در این مقاله شما را با انواع شومینه و مزایا و معایب هریک آشنا می کنیم.

 

شومینه هیزمی

شومینه هیزمی قدیمی ترین و رایجترین انواع شومینه است که ظاهر زیبای آن موجب شده طرفداران زیادی داشته باشد. سایر گرماسازها نمی توانند از لحاظ بو و صدای سوختن چوب و زیبایی بصری با یک شومینه هیزمی رقابت کنند. در کنار یک شومینه هیزمی لازم است ذخیره ای از هیزم ترجیحا در مجاورت شومینه داشته باشید. شومینه های هیزمی بیشترین هزینه نگهداری از دودکش را دارند. همچنین خارج کردن خاکستر حاصل از سوختن چوب ها سخت است. در برخی موارد در اثر سوختن هیزم ها، جرقه های آتش به بیرون شومینه پرتاب می شود، لذا برای اطمینان از ایمنی بیشتر، بهتر است برای شومینه هیزمی از محافظ شیشه ای استفاده شود. میزان گرمازایی این نوع شومینه در مقایسه با سایر شومینه ها کمتر است، زیرا بخش زیادی از حرارت حاصل از سوختن هیزم ها توسط دودکش به خارج خانه هدایت می شود. به خاطر داشته باشید اگر قصد استفاده از شومینه هیزمی را دارید به دلیل نیاز این نوع شومینه به دودکش باید در مراحل ساخت خانه تصمیم به نصب این نوع شومینه بگیرید. زیرا پس از اتمام ساخت خانه، اضافه کردن شومینه هیزمی بسیار هزینه بر و تقریبا غیرممکن است.

 

شومینه گازی

شومینه گازی از گاز به عنوان جایگزین چوب برای سوخت استفاده می کند. شومینه های گازی دودکش دار اغلب به سبک شومینه های سنتی هیزمی ساخته می شوند. یعنی یک جعبه که آتش در آن قرار دارد و به یک دودکش جهت تخلیه گاز خروجی شومینه متصل است. گرمایش این نوع شومینه در مقایسه با سایر شومینه ها بیشتر است و قادر است فضای بزرگتری را گرما ببخشد. اگر از بین انواع شومینه  علاقمند به استفاده از این نوع شومینه هستید در مراحل ساخت خانه فضای لازم جهت نصب آن را لحاظ کنید.این نوع شومینه قابلیت تبدیل به شومینه هیزمی را داراست.

 

شومینه برقی

شومینه های الکتریکی نیازمند پیش بینی فضا در مراحل ساخت خانه نیستند و به راحتی  امکان نصب در فضاهای کوچک و بزرگ را داراهستند. برای نصب شومینه برقی طبق دستورالعمل دستگاه را جایابی کنید و سپس دوشاخه را به پریز وصل کنید. شومینه های الکتریکی در طرح های متنوعی متناسب با هر سبک و سلیقه ای عرضه می شود. شومینه برقی علاوه بر گرمایش، راهی عالی برای بهبود دکوراسیون داخلی فضای خانه شما بدون نیاز به صرف هزینه ای هنگفت است. نگرانی از گازهای سمی و مضر متصاعد شده از هیزم یا گاز در این نوع شومینه جایی ندارد.

 

شومینه الکلی

شومینه های الکلی از انواع شومینه های مدرن هستند. در این نوع شومینه نیازی به دودکش جهت تهویه نیست و این بدان معناست که تقریبا در همه جای خانه قابل استفاده است. شومینه های الکلی در مقایسه با شومینه های گازی گرمای کمتری تولید می کنند با این حال میزان گرمای تولیدی آن ها مطبوع و قابل قبول است. از مزایای شومینه الکلی در مقایسه با سایر شومینه ها این است که این نوع شومینه نیاز به دودکش ندارد لذا بیشتر گرمای تولیدی وارد فضای خانه می شود. سوخت این شومینه ها بیو اتانول مایع یا الکل ژلی است. بیواتانول از تخمیر محصولات فرعی گیاهی مانند نیشکر و غلات با مخمر تهیه می شود. این سوخت دوستدار محیط زیست است. سوخت های ژلی نیز بسیار شبیه به ضدعفونی کننده های دست و در اصل الکل ایزوپروپیل هستند که در اثر سوختن هیچ نوع دود یا خاکستری ایجاد نمی کنند. شومینه های الکلی به تمیزکردن و نگهداری خاصی نیاز ندارند و کاربری آسانی دارند. برای استفاده کافیست سوخت الکلی را درون مخزن شومینه الکلی ریخته و با یک فندک آن را روشن کنید و از حرارت و شعله آن لذت ببرید.

 

انواع شومینه فضای باز

می توان به منظور ایجاد فضایی گرم و دلنشین با دیدی زیبا به منظره باغ یا حیاط از فضایی مجزا با پارتیشن شیشه ای استفاده کرد. به منظور تامین گرمایش این محیط از شومینه های مناسب فضای باز در شب های سرد استفاده کرد. نصب شومینه در فضاهای محافظت نشده، مختص آب و هوای نسبتا سرد است و در دماهای زیر صفر درجه کارایی ندارد.

 

منبع: https://www.sakhtemoon.com

« قبلی مطالب دیگر بعدی »