لوله کشی آب و فاضلاب

۱۳ موردی که در اجرای لوله کشی باید بدانید!

لوله کشی آب و فاضلاب


اجرای لوله کشی سیستم های گرمایشی و سرمایشی باید با رعایت الزامات مندرج در مبحث ۱۴ مقرارت ملی ساختمان صورت بگیرد. در اجرای لوله کشی باید به موضوعاتی همچون حفاظت لوله ها در برابر خرابی، آسیب دیدگی، خوردگی، یخبندان، جلوگیری از تراکم هوا در لوله ها، ضربه قوچ و همچنین صرفه جویی در مصالح و دستمزد کار، توجه شود.

 

مواردی که در اجرای لوله کشی باید مورد توجه قرار بگیرند:

۱- لوله ها و دیگر اجزای لوله کشی نباید در تماس مستقیم با هر گونه مصالح ساختمانی قرار گیرد.

۲- دفن هر گونه لوله و دیگر اجزای لوله کشی در اجزای ساختمان، جز لوله کشی ترموپلاستیک و اتصال نوع جوشی در لوله کشی فولادی، مجاز نیست.

۳- در صورت دفن قسمتی از لوله کشی ساختمان با تأیید ناظر، امکان‌پذیر شود، باید امکان انبساط و انقباض و دسترسی به لوله ها فراهم باشد.

۴- در صورت دفن قسمتی از لوله، باید اقدامات حفاظتی لازم برای جلوگیری از یخ زدن و خوردگی لوله به عمل آید.

۵- در لوله کشی فولادی، اگر اتصال از نوع دنده ای است، محل اتصال لوله به لوله، یا لوله به وصاله نباید در اجزای ساختمان یا زیر کف آن دفن شود.

۶- در لوله کشی مسی، اگر اتصال از نوع وصاله فشاری است، محل اتصال لوله به وصاله، نباید در اجزای ساختمان یا زیر کف آن دفن شود.

۷- هیچیک از شیرها، تله های بخار، لوازم اندازه گیری دما و فشار و مانند آنها، نباید در اجزای ساختمان دفن شود.

۸- اگر قطعه ای از لوله در بتن دفن می شود، باید پیش از بتن ریزی لوله تحت آزمایش فشار قرار گیرد. لوله باید به هنگام بتن ریزی زیر فشار کار سیستم مورد نظر باشد.

۹- لوله کشی باید طوری انجام شود که تخلیه آب همه قسمت های آن امکان داشته باشد.

۱۰- در لوله کشی، باید امکان انبساط و انقباض لوله ها به کمک خم های انبساط، حلقه انبساط یا قطعه انبساط، فراهم شود. قطعه انبساط باید برای شرایط کار سیستم لوله کشی مناسب و مورد تأیید باشد.

۱۱- لوله و یا اجزای لوله کشی ساختمان که دمای سطح بیرونی آن از ۱۲۱ درجه سلسیوس بالاتر است، باید حداقل ۲۵ میلی متر از مواد سوختنی فاصله داشته باشد.

۱۲- اگر قسمتی از لوله کشی در محوطه بیرونی ساختمان یا جایی است که امکان یخ زدگی وجود دارد، باید با عایق گرمایی با ضخامت مناسب در برابر یخ زدگی محافظت شود.

۱۳- برای جلوگیری از انتقال ارتعاش و لرزش دستگاهها به اجزای ساختمان، باید بر روی لوله های بستها و آویزها در نقاط مناسب، لرزه گیر مورد تأیید نصب کرد.

بیشتر بخوانید:تست فشار آب تاسیسات و لوله ها

نحوه محاسبه قیمت لوله کشی ساختمان

« قبلی مطالب دیگر بعدی »