نقاشی

تأثیر رنگ اتاق بر روحیه کودک چقدر است؟

نقاشی


 از نظر علم روانشناسی رنگ تأثیر شگرفی بر روحیه­ی انسان­ها به ویژه کودکان دارد. رنگ اتاق کودک بر هوش، احساسات، اعتماد به نفس و رفع بی قراری کودکان دختر و پسر تأثیر می­گذارد، پس اگر قرار است برای اتاق فرزندتان یک رنگ مناسب انتخاب کنید، بهتر است با تأثیر رنگ­ها بر روحیه و شخصیت کودکتان آشنایی داشته باشید:

رنگ­ها به 2 دسته گرم و سرد تقسیم می­شوند که هر کدام خواص و ویژگی­های خود را دارند. ترکیب مناسب رنگ­های گرم و سرد می­تواند فضای مناسبی را برای رشد کودکان فراهم ­آورد.

 

تأثیر استفاده از رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم معمولاً ذهن را تحریک کرده، باعث افزایش انرژی بدن شده و فضایی پرحرارت را بوجود می‌آورند. از این رو استفاده­ی آن­ها در اتاق خواب برای کودکان پر انرژی مناسب نیست و ممکن است باعث بدخوابی و بی‌خوابی آن‌ها ‌شود. در ادامه، به تأثیر برخی از رنگ­های گرم اشاره می­شود:

 

رنگ نارنجی:

رنگ نارنجی، گرم و دل‌نشین است، باعث افزایش اعتماد به نفس، برون‌گرایی و استقلال می شود و ارتباطات اجتماعی کودک را تقویت می‌کند، اشتهای کودک را افزایش داده و رشد توانایی­های خلاقانه را تحریک می­کند. بنابراین با وجود اینکه یکی از بهترین رنگ­ها برای اتاق کودک به شمار می رود، استفاده زیاد از این رنگ در اتاق‌خواب توصیه نمی­شود و ممکن کودکتان را به یک کودک بیش‌فعال تبدیل کند.

 

رنگ زرد:

زرد نور اتاق را زیاد و دید را بهتر می­کند. از طرفی فعالیت مغز کودک را شدت بخشیده، باعث افزایش تمرکز و آرامش می­شود.  البته در استفاده از رنگ زرد باید این نکته را در نظر گرفت که استفاده­ی زیاد از آن چشم را خسته می­کند.

 

رنگ قرمز:

قرمز از آن رنگ‌هایی است که به ‌هیچ ‌وجه به‌ عنوان رنگ غالب برای اتاق کودک پیشنهاد نمی‌شود. زیرا، این رنگ باعث ایجاد خشونت، تحریکات عصبی، عدم تمرکز و حتی سردرد می‌گردد. اما اگر این رنگ به ‌درستی با رنگ‌های دیگر ترکیب شود باعث القای احساس شادابی و افزایش انرژی نیز خواهد شد.

 

رنگ صورتی:

صورتی یک رنگ آرام‌بخش است و احساسات انسان را برمی‌انگیزد. دکور صورتی ممکن است در نگاه اول زیبا به نظر برسد اما در مدت کوتاهی به‌ شدت خسته‌کننده می‌شود. بهترین راه ترکیب رنگ صورتی با رنگ‌های دیگر است. ترکیب دو رنگ سفید و صورتی باعث تعادل عاطفی می شود و بر ذهن کودک اثرات مثبتی دارد.

 

تأثیر استفاده از رنگ‌های سرد

از نظر روانشناسی رنگ‌های سرد در برابر رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند. رنگ‌های سرد اثری آرامش‌بخش بر روی ذهن و بدن دارند و معمولاً باعث می‌شوند که اتاق بزرگ‌تر و راحت‌تر به نظر برسد. البته زیاده­روی در استفاده از رنگ‌های سرد باعث ایجاد فضای غم انگیز می­شود و بهتر است که در ترکیب با رنگ­های گرم استفاده شود.

 

رنگ آبی:

رنگ آبی در نقطه مقابل رنگ قرمز قرار دارد و رنگی آرام‌بخش است، فشار خون را کاهش داده و از استرس و اضطراب نیز جلوگیری می‌کند. با این حال، استفاده­ی زیاد از این رنگ باعث افسردگی می شود و جنب و جوش کودک را کم می کند. بنابراین بایستی در استفاده از سایه‌های آن دقت کرد؛ چرا که برای مثال استفاده از رنگ طوسی-آبی می‌تواند فضایی نسبتاً غریب و غم‌انگیز را به وجود ‌آورد؛ در حالی که، ترکیب آن با رنگ سفید اثر مثبتی دارد.

 

رنگ سبز:

رنگ سبز همواره با طبیعت، سلامت و خوشی همراه بوده و اثری تسکین دهنده روی بدن دارد. استفاده از رنگ سبز در اتاق باعث افزایش تمرکز و مطالعه می‌شود. همچنین، این رنگ دید را بهبود می بخشد و به درمان بی خوابی در کودکان کمک خواهد کرد. این رنگ برای اتاق کودک گزینه بسیار مناسبی است اگر بخواهید یک کودک زرنگ و درس‌خوان و عاشق طبیعت داشته باشید.

 

رنگ بنفش:

رنگ بنفش با وفاداری و وظیفه‌شناسی ارتباط دارد. بنفش روشن و یاسی حس آرامش دارد و بنفش تیره فضای اتاق را لوکس و تجملی می‌کند و باعث افزایش حس زیاده خواهی و اعتماد به نفس می­شود. این رنگ برای افزایش احساسات نرم و دلسوزانه کودکان بسیار موثر است. اما اگر کودک شما روحیه حساسی دارد باید خیلی کم از این رنگ در اتاق او استفاده کنید.

 

رنگ سفید:

رنگ سفید به دلیل ساده بودن و ایجاد حس آرامش یکی از رنگ‌های پرطرفدار در طراحی دکوراسیون منازل است. این رنگ تأثیر مثبت روی کودکان کم حرف دارد و عزت نفس را بالا می برد اما بعد از یک مدت خسته­کننده می­شود و بهتر است با رنگ­های گرم ترکیب شود. کمی صورتی و آبی و بنفش با سفید زیبایی دل‌نشینی به اتاق کودک می‌دهد.

 

رنگ مشکی:

رنگ مشکی برای اتاق کودک اصلاً گزینه خوبی نیست و به ندرت در اتاق کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ بیشتر در دکوراسیون‌های مدرن و در مکان‌هایی با پنجره‌های بزرگ با نور طبیعی فراوان  استفاده می‌شود.

 

رنگ طوسی:

اگرچه طوسی به عنوان یک رنگ غم‌انگیز و کسل کننده شناخته می‌شود، اما این رنگ ذهن را به فکر کردن تشویق می‌کند و استفاده از آن در اتاق می‌تواند اثری آرامش‌بخش داشته باشد، معمولاً آن را همراه با طیف رنگ‌های گرم استفاده می‌کنند تا اثر کسل کنندگی‌اش کمتر شود. زرد و رنگ‌های گرم زیبایی خاصی به رنگ طوسی می‌دهد.

 

رنگ قهوه‌ای:

رنگ خاک و طبیعت، برای اتاق کودک رنگ مناسبی است. سعی کنید از ترکیب قهوه‌ای روشن و تیره استفاده کنید تا همه‌چیز یکدست و یکنواخت نشود. رنگ قهوه‌ای و کرم رنگ تعادل‌اند به‌خصوص برای کمتر کثیف شدن اتاق کودک گزینه عالی‌ای است.

 

مطالب مرتبط:

رنگ کردن دیوار بهتر است یا کاغذ دیواری؟

چند ایده رنگ آمیزی برای راه پله داخل ساختمان

علت زردی گچ دیوار و راه های برطرف کردن آن

« قبلی مطالب دیگر بعدی »