گچ کاری

​نکات کاربردی مهم در مورد گچ ساختمان

گچ کاری


نکات کاربردی مهم در مورد گچ ساختمان

 

1. گچ دارای دو ویژگی عمده می باشد : زودگیر بودن و ازدیاد حجم به هنگام سخت شدن . که این خصوصیات ، راهکارهای ویژه ای را برای کار با گچ می طلبد.

2. گچ در برابر آب و رطوبت مقاومت ندارد و از این لحاظ بسیار ضعیف عمل می کند . بنابراین از این مصالح نباید در فضاهای مرطوب استفاده شود.

3. گچ نسبت به سایر مصالح ساختمانی سرامیکی سبک تراست . و این یک مزیت محسوب می شود.

4. گچ به سرعت با آب واکنش داده ، متبلور و سخت می شود . به علت اینکه سرعت گیرش بسیار زیاد است ، کار کردن با آن دقت زیادی را می طلب و باید به میزان مناسب ملات گچ را تهیه کرد.

5. برای کندگیر کردن گچ ، می توان با ورز دادن زیاد و افزایش میزان آب این کار را انجام داد . به این ملات گچ کشته می گویند . و برای پوشش نهایی در گچ کاری دیوارها به کار می رود. ( پودر گچ را باید روی آب پاشید تا تمام ذرات گچ در مجاورت آب قرار گیرند.)

 

گچ کاری

 

6. باید در نظر داشت هنگام کار با ماله ، حتماً باید آن را به صورت مورب نسبت به دیوار قرار داد.

7. گچ هنگام گیرش یک درصد افزایش حجم می دهد بنابراین هیچگونه سوراخ و منفذی باقی نمی گذارد و یک سطح صاف و بهداشتی را ایجاد می کند.

8. هنگام استفاده از گچ باید در نظر داشت که گچ فلزات را سولفاته می کند بنابراین فلزات نباید در تماس مستقیم با گچ باشند.

9. باید توجه داشت که مقاومت گچ به مقدار آب موجود در آن و همینطور دمای زمان گیرش ، بستگی دارد.

10. وجود گچ در خاک محل اجرای پروژه ( حدود بیش از 4 درصد ) سبب ایجاد مشکلات عمده ای در ساخت و ساز و کاهش عمر مفید سازه می شود.

11. پاشیدن گچ بر روی سطح کار به روش سنتی ، ضایعات زیادی را در بر دارد . به همین منظور می توان از گچ پلیمری استفاده کرد که علاوه بر داشتن مزیت هایی بسیاری که دارد از هدر رفتن گچ نیز می توان جلوگیری کرد.

12. در صورت استفاده از خاک در ملات ، باید به نسبت گچ و خاک توجه کرد . این نسبت می تواند از نصف تا دو برابر گچ باشد . که این میزان به قدرت گچ و زودگیری گچ دارد ، هرچقدر گچ زودگیرتر باشد به خاک بیشتری نیاز دارد.

13. باید در نظر داشت که با مقدار 40 کیلوگرم گچ ( وزن تقریبی هر کیسه ) می توان حدود 8/2 متر مربع مساحت یک دیوار را گچ و خاک و برای نازک کاری و پوشش نهایی حدود 12 متر مربع را گچ کاری کرد.

14. برای تهیه گچ کشته باید به این نکته توجه کرد که حتماً از گچ نرم و بسیار ریز استفاده شود . و عمل هم زدن باید 10 تا 15 دقیقه ادامه یابد.

15. در گچبری فضاهای داخلی ، برای کسب نتیجه مطلوب ، باید از بهترین نوع گچ و ابزار استفاده کرد.

 

پیشنهاد فوری کار به شما:

کارفرمای محترم شما برای استعلام قیمت و انجام پروژه های گچکاری و گچبری و کلیه پروژه های نازک کاری و سفت کاری خود می توانید از دو روش زیر استفاده کنید:
1- با شماره های پشتیبانی سایت فوری کار تماس گرفته و از استادکارهای توصیه شده فوری کار استفاده کنید تا از پروژه شما بازدید نموده و شما را در انجام پروژه راهنمایی نمایند.
2- پروژه گچکاری خود را در قالب آگهی در سایت فوری کار ثبت کنید تا استادکاران مختلف با شما تماس گرفته و از بین پیشنهاد های مختلف قیمتی و زمانی آنها، مناسب ترین پیشنهاد را با توجه به پروژه خود انتخاب کنید.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »