دکوراسیون و طراحی

مثلث طلایی آشپزخانه

دکوراسیون و طراحی


آشپزخانه قلب خانه محسوب می شود به همین دلیل طراحی دکوراسیون آن و نحوه قرارگیری اشیاء و لوازم در آن بسیار حائز اهمیت است. اکثر کارهای خانه از جمله آشپزی, تمیزکاری, سرو غذا و نوشیدنی و … در آشپزخانه انجام می شوند. هر چند نوع دکوراسیون آشپزخانه مهم است اما سازماندهی و آراستگی آن موضوعی مهم تر می باشد

 

 رعایت قانون مثلث طلایی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه قانون مثلث طلایی بسیار حائز اهمیت است. یخچال, سینک ظرفشویی و اجاق گاز در سه راس مثلث فرضی قرار می گیرند. مثلث طلایی مکانی است که بیشترین فعالیت های آشپزخانه در آن صورت می گیرد, بنابراین فضای آشپزخانه باید به نحوی طراحی شود که به راحتی بتوان به سه ضلع مثلث دسترسی داشت.

سینک دسشویی باید به محل لوله کشی آشپزخانه نزدیک باشد.

 صرف نظر از اندازه آشپزخانه و ساختار آن, مجموع قدم های شما نباید کمتر از ۱۰ قدم و بیشتر از ۲۵ قدم باشد. اگر مثلث طلایی بسیار کوچک باشد در حین کار با کمبود فضا مواجه خواهید شد و اگر فضا بسیار بزرگ باشد تهیه غذا به امری طاقت فرسا تبدیل می شود.

 

محل قرار گیری یخچال

در مثلث طلایی آشپزخانه ، بهترین محل برای یخچال جایی به دور از رطوبت و گرمای فر یا اجاق گاز است. بنابراین در روش چیدمان این نکته رعایت شده و مکان آن در سمتی به دور از سینک و اجاق گاز در نظر گرفته شده است، اما چنانچه مقدار فضا این اجازه را به شما نمی دهد بهترین جا رعایت فاصله ای حداقل یک متری از سینک آشپزخانه یا اجاق گاز است و البته فراموش نکنید که این فضا باید به گونه ای باشد که بدون ایجاد مزاحمت توسط سایر لوازم بتوانید به راحتی درب یخچال را باز بسته کنید و کار تمیزکاری یخچال و قفسه های آن به راحتی امکان پذیر باشد.

 

محل قرار گیری سینک

بین محل قرار گیری سینک و اجاق گاز باید حداقل ۱/۵ تا ۲ متر فاصله وجود داشته یاشد. این فاصله به شما اجازه‌ می دهد تا محلی برای قرار دادن وسایل داشته باشید و این وسایل برای کار آشپزی مشکل ساز نشوند. از طرفی این فاصله روی صفحه کابینت به شما اجازه میدهد تا جایی برای انجام آماده سازی مواد و امور شستن، پاک کردن و خرد کردن و … داشته باشید.
بهتر است محل قرار گیری ماشین ظرف شویی نیز در مجاورت سینک باشد تا کار انتقال ظروف به راحتی انجام بگیرد. بهترین محل برای نگهداری سبد، آبکش یا ظروف مخصوص شستشو در کابینت زیر سینک یا مجاور آن است تا در حین کار با دستهای خیس در آشپزخانه به دنبال وسیله مورد نیاز خود نباشید.

 

محل قرار گیری اجاق گاز

بین اجاق گاز تا سایر لوازم آشپزخانه فضایی استاندارد روی صفحه کابینت مورد نیاز است. این فضا به شما اجازه میدهد تا در حین کار ابزار و لوازم مورد نیاز را در نزدیکی آن قرار دهید یا قابلمه و ظروف سرو را در کنار محل پخت آن قرار داده و بدون شلوغ کردن دیگر فضاها غذای آماده را درون ظرف سرو بکشید. این فضای خالی استاندارد حداقل ۴۰ سانتی متر از طرفین گاز در نظر گرفته می‌شود. دراین فضای خالی نباید محل دایمی چیدن وسایل اضافه و برقی شود تا در حین کار با انبوه وسایل دست و پا گیر مواجه نشوید و به خاطر بخار آب و روغن پاشیده شده روی آن ها مرتبا در حال تمیزکاری اضافی نباشید.
بهتر است کابینتی برای نگهداری ظروف آشپزی در نزدیکی اجاق گاز وجود داشته باشد تا به راحتی به قابلمه و تابه های مود نیاز در حین کار دسترسی داشته باشید

 

بیشتر بخوانید : نحوه محاسبه قیمت دکوراسیون داخلی

 

 متداول‌ترین چینش‌ها در آشپزخانه

اشپزخانه خطی

 

آشپزخانه ساده یا خطی

در طراحی این مدل آشپزخانه، اجاق‌گاز، سینک ظرفشویی و یخچال در یک ردیف قرار می‌گیرند و عملاً مثلث کار تشکیل نمی‌شود. این نوع طراحی مناسب خانه‌های کوچک که فضای محدودی دارند است. مزیت استفاده از این نوع آشپزخانه این است که فضای باز کافی در جلوی کابینت‌ها وجود دارد و می‌توان از این فضا برای قراردادن میز ناهارخوری استفاده کرد.

ایراد این نوع آشپزخانه هم نبودن فضای کار کافی به خاطر قرارگرفتن وسایل در کنار هم می‌باشد.

 

اشپزخانه ال

 

آشپزخانه L شکل

این آشپزخانه‌ها ازیک‌طرف کاملاً به فضایی مانند نشیمن باز می‌شود.

اشپزخانه L شکل با توجه به اینکه در گوشه خانه قرار می‌گیرد، احتیاج به فضای زیادی ندارد. از مزایای این آشپزخانه این است که می‌توان میز ناهارخوری را در آشپزخانه قرار داد و عیب آن هم شاید کاهش طول مثلث کار در آشپزخانه و نزدیکی سه عنصر اصلی آشپزخانه یعنی اجاق‌گاز، سینک ظرفشویی و یخچال است که البته با افزایش میزان کابینت‌ها این اشکال تا حدودی رفع می‌شود.

 

اشپزخانه یو

 

آشپزخانه U شکل

در این مدل آشپزخانه اجزای اصلی بر روی سه ضلع U شکل قرار می‌گیرد و فضای پیشخوان زیادی دارد که می‌توان از آن به‌عنوان میز ناهارخوری استفاده کرد

مثلث طلایی در آشپزخانه U شکل به‌خوبی ایجاد می‌شود و اشکال آن هم این است که رفت‌وآمد به آشپزخانه ازیک‌طرف محدود می‌شود.

 

اشپزخانه جزیره

 

آشپزخانه جزیره‌ای

اشپزخانه جزیره ایی ترکیبی از دومدل L و U شکل است و معمولاً یکی از عناصر گاز یا سینک در وسط آشپزخانه به‌طور ثابت است که البته این چیدمان مناسب فرهنگ ایرانی نیست. در طراحی این نوع آشپزخانه‌ها باید ظرافت و دقت بیشتری به خرج داد و بهتر است پیشخوان در وسط آشپزخانه تعبیه گردد.

 

 

جمع‌بندی :

- در هر موقعیتی، چه آشپزخانه‌ کوچک چه آشپزخانه بزرگ، فرقی نمی‌کند که از طرح سنتی یا مدرن استفاده کنید، مهم این است که چیدمان اجاق گاز، سینک و یخچال فریزر قانون مثلث طلایی را رعایت کند.

- فضای اطراف اجاق گاز، سینک و یخچال فریزر اهمیت ویژه‌ای دارد که از هر کدام باید بتوانید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

- نقش کابینت‌ها، قفسه‌ها و کشوها را در پیاده‌سازی ایده‌های جذاب برای چیدمان وسایل آشپزخانه نادیده نگیرید.

- چیدمان آشپزخانه میتواند به صورت خطی،L،U و یا جزیره ای باشد.

- محل قرارگیری یخچال فریزر و مواد خشک باید نزدیک ورودی باشد.

 

برای دسترسی به متخصصین در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی میتوانید به راحتی  در فوری کار اقدام به ثبت پروژه نمایید.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »