گچکاری-گچ بری

همه چیز در مورد گچ کشته

گچکاری-گچ بری


گچ کشته ملاتی است که از گچ سفید کاری حاصل می شود و به دلیل خاصیت پلاستیسیته طولانی، فرصت پرداخت مناسب را برای گچ کار فراهم می آورد.

گچکاری به دو روش سنتی و مدرن انجام می شود. در گچ کاری سنتی تهیه ی ملات بخش مهمی از کیفیت کار است. پارامترهای مختلفی همچون پودر گچ، دمای پخت و غیره در گیرایی ملات گچ موثر است. در گچکاری دو واژه سخت شدن و خشک شدن ملات، دو مفهوم کاملا متفاوت است. سخت شدن ملات پیش از خشک شدن اتفاق می افتد و به معنای از دست رفتن شکل پذیری ملات است. چنان چه ملات اجرا شده بر روی سطوح سخت شود، دیگر نمی توان عملیان پرداخت را بر روی آن انجام داد. در‌واقع هرچه ملات گیراتر باشد سریعتر سخت می‌گردد، بنابراین امکان صیقلی کردن سطح با این ملات نیست. بنابراین گچکارها پس از عملیات زیرسازی سطوح با ملات گچ، سطح را با یک لایه ی نازک صیقل می‌دهند که مواج نباشد و سطحی یکنواخت و یک‌دست حاصل شود. به این عملیات کشته کشی می گویند.

 

گچ کشته چیست؟

گچ کشته ملاتی است دیرگیر که سخت نشده و تا پیش از خشک شدن، خاصیت شکل پذیری خود را حفظ می کند. بنابراین مدت زمان کافی برای پرداخت سطح فراهم می کند. گچ کشته به صورت یک پوسته نازک در ضخامت حداکثر یک میلیمتر در پایان کار اجرا می گردد. گچ کار به کمک این ملات، روکش نهایی کار را صاف و کاملا بدون موج اجرا می نمایند. مقاومت مکانیکی ملات گچ کشته پایین است، بنابراین احتمال ریزش آن در اثر ضربه بالا است، به همین دلیل است که فرآیند زیر سازی دیوارها با این ملات صورت نمی گیرد و فقط از آن برای لایه ی نازک پرداخت در پایان کار استفاده می شود.

 

آیا گچ خاصی مخصوص کشته کشی تولید و عرضه می شود؟

از کلیه گچ هایی که به منظور سفیدکاری استفاده می گردد، می توان ملات کشته تهیه کرد. در واقع گچ کشته را در زمان تهیه ملات حاصل می کنند. معمولا برای تهیه گچ کشته، از گچ خیلی نرم استفاده می کنند. گاها پودر گچ ها را برای تهیه ی ملات گچ کشته الک می کنند.

در تهیه ملات گچ سفید کاری مدتی برای جذب آب توسط دانه های گچ زمان داده می شود، اما در تهیه گچ کشته پس از پاشیدن پودر گچ در ظرف آب، بلافاصله اقدام به، همزدن مخلوط می کنند تا مانع از تشکیل کریستال های گچ شود که باعث سخت شدن گچ می گردد. عمل مالش ملات گچ کشته حدوداً به مدت ده دقیقه صورت می گیرد. به ملاتی که حاصل می گردد در اصطلاح بنایی، کشته می گویند. هر زمان ملات گچ کشته شروع به سخت شدن کرد، با مالش دادن و افزودن آب، می توان آن را به حالت خمیری برگرداند. البته افزودن آب از مقاومت مکانیکی گچ می کاهد.

پیشنهاد فوری کار به شما در اجرای پروژه های ساختمانی

 

فوری کار یک سایت ساختمانی فعال در زمینه  نیازمندی های ساختمان و تبلیغات ساختمان  می باشد که شبکه ای بهم پیوسته از استادکاران، پیمانکاران و کارفرمایان ساختمانی را گردهم آورده است  و می تواند در هر مرحله ای از پروژه های ساختمانی از جمله ساخت و ساز، نوسازی، بازسازی ساختمان، خرده کاری، تاسیسات و تعمیرات منازل مشاور و مجری کارهای ساختمانی شما باشد. شما به دو طریق می توانید از فوری کار در اجرای عملیات ساختمانی خود استفاده کنید:
 

روش اول: با شماره های پشتیبانی سایت فوری کار تماس گرفته تا متخصصان توصیه شده فوری کار از پروژه شما بازدید نموده و بعد از مشورت با آنها اقدام به شروع عملیات ساختمانی کنید.

 روش دوم: پروژه ساختمانی خود از قبیل: بنایی و دیوار چینی، گچ کاری، لوله کشی، کاشی کاری، برقکاری و... را در قالب  آگهی رایگان خدمات ساختمانی در سایت فوری کار ثبت کنید تا متخصصان مختلف فوری کار با شما تماس گرفته و از بین پیشنهاد های مختلف قیمتی و زمانی آنها، مناسب ترین پیشنهاد را با توجه به شرایط پروژه خود انتخاب کنید.

 

منبع:

pardisplaster.com

« قبلی مطالب دیگر بعدی »