کاشی کاری-سرامیک کاری

چند نکته در مورد اجرای نمای سرامیکی

کاشی کاری-سرامیک کاری


ازدیرباز از سرامیک در نماها، کف و یا تولید وسایل بهداشتی و مصالح ساختمانی نظیر آجرهای سفالی تزئینی، سفال بام ساختمان، کانال فاضلاب و سفالهای ضد اسید استفاده می شده است. در اینجا به چند نکته در مورد کاربرد نمای سرامیک در مقایسه با انواع نما خواهیم پرداخت.

 

معایت و مزایای نمای سرامیکی

۱- برای نمای خارجی ساختمان ها مخصوصا در مناطق سردسیر بهتر است از سرامیک استفاده شود. زیرا سرامیک باعث می شود که آب کمتری جذب ساختمان شود. همچنین از سرامیک به عنوان یک ضد رطوبت و عایق در مناطقی مثل شمال و یا جنوب که رطوبت خیز هستند، استفاده می شود. چرا که به عنوان مانع عمل کرده و از ورود رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می کند

۲- سرامیک نسبت به سنگ قیمت پایین تر و وزن کمتری دارد. از این رو از نمای سرامیکی در نمای ساختمان در بعضی کشورها  از سرامیک بجای سنگ در نما استفاده می شود.

۳- مشکل پیوستگی سرامیک و نما به جزدر موارد کمی حل نشده است و با استفاده از روش  های نصب سعی در حل مشکل پیوستگی اجزای نما وجود دارد.

۴- از جمله معایب نمای سرامیک عایق نبودن آن به سرما و گرما و صدا است. از این نما به دلیل بازتاب شدید نور در مکان های شلوغ استفاده نمی شود.

 

روشهای نصب سرامیک در نما

سرامیک در نما به دو صورت انجام می شود:

۱- شیوه ملات دار (سنتی)

۲- شیوه خشک

 

شیوه ی ملات دار

سرامیکی که با روش ملات دار نصب می شود بایستی قابلیت جذب آب در پشت آن وجود داشته باشد و برای ساختمان هایی با ارتفاع زیاد نیز به نما اسکوپ گردد. در این روش که وقت گیر است بایستی دقت کرد تا اتصال بین ملات و سرامیک محکم باشد در غیر این صورت با وارد شدن ضربه کوچکی به ساختمان و یا شوک حرارتی، سرامیک از نما جدا می شود.

 

شیوه ی خشک

در اجرای نمای سرامیکی با این شیوه، ابتدا نما آهن کشی میشود و سرامیک توسط نگهدارنده های مخصوص به زیر سازی متصل میگردد . بهتر است در پشت این سرامیک ها لایه توری پلاستیکی و یا فلزی قرار بگیرد تا در صورت شکسته شدن از سقوط آنها جلوگیری شود . همچنین در هنگام نصب سرامیک در نما به شیوه خشک فاصله ای چند میلیمتری بین سرامیک ها گذاشته میشود که هم از شکسته شدن آنها در اثر انقباض و انبساط جلوگیری میکند و هم زیبایی بیشتری دارد.

 

مزایای اجرای نمای سرامیکی به شیوه ی خشک بر ملات دار

۱‌- افزایش مقاومت  در اثر کاهش حجم و وزن اسکلت و فونداسیون ساختمان و انطباق با آیین نامه های زلزله‌

۲‌- افزایش عمر مفید نما وکاهش هزینه بازسازی و ترمیم و امکان بازیافت دوباره مصالح‌

۳-بالا رفتن خاصیت عایق بودن نما‌

۴- کاهش پرت مصالح می شود‌

۵-نمای سرامیک قابلیت تنظیم و رگلاژ‌ دارد

۶-سازگاری رفتار مصالح در مقابل تغییرات دمایی جوی‌

۷-صرفه جویی در زمان‌

 

برای دسترسی به متخصصین در زمینه اجرای نما سرامیک میتوانید به راحتی  در فوری کار اقدام به ثبت پروژه نمایید.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »