نماسازی

همه چیز در مورد نمای کامپوزیت آلومینیومی

نماسازی


کامپوزیت‌ها یک کلاس منحصر به فرد از مواد هستند که از ترکیب دو یا چند ماده جداگانه شامل یک فاز زمینه (ماتریس) و یک تقویت‌کننده (پرکننده) تشکیل شده باشند. ماده حاصل نسبت به هر کدام از اجزاء تشکیل‌ دهنده استحکام و دوام بیشتری دارد. امروزه از کامپوزیت‌ها برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. ورق‌های کامپوزیت متشکل از دو لایه آلومینیوم و یک هسته از جنس پلاستیک یا یک ماده معدنی پرکننده می‌باشند که در بین این دو لایه قرار می‌گیرد.

 

 مزایای نمای کامپوزیتی آلومینیومی

۱- سبک بودن

ورق های کامپوزیت دارای وزن کمی حدود ۸ – ۵ کیلوگرم در هر مترمربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ، شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد. با بررسی های بعمل آمده نمای کامپوزیت آلومینیوم حدود ۹۰% سبک تر از سنگ گرانیت، ۸۵% سبک تر از سیمان، ۷۵% سبک تر از شیشه و ۵۰% سبک تر از ورق معمولی است.

۲- سهولت در مونتاژ، تعمیر و نگهداری

۳- عایق صوت

استفاده از ورق کامپوزیت در کنار دیوارهای ساخته شده از بتن سبک، خاصیت عایق بودن صوت را افزایش میدهد.

۴- تنوع رنگ

برای رنگ آمیزی پانل ها از سیستم های با کیفیت بالا استفاده می شود تا رنگ مورد نظر بیشترین مقاومت در برابر شرایط نامساعد جوی و آلودگی های صنعتی را داشته باشد. این خواص به وسیله پوشش های فلورایدی یا PVDF تأمین می شوند.

۵- مقاومت در برابر آتش سوزی

از لحاظ مقاومت در برابر آتش سوزی این مصالح در بسیاری از کشورها به عنوان مصالح ضد احتراق شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند و پس از آتش سوزی نیز برای محیط زیست آلودگی ایجاد نمی کنند زیرا تمامی مواد بکار رفته در ساخت آن بدون CFC هستند.

۶- عملکرد بهتر نما در هنگام زلزله

این ورق ها به صورت ثابت به نمای ساختمان متصل نمی شوند، بنابراین در هنگام وقوع زلزله ورق ها درجای خود حرکت کرده و امکان فرو ریختن آنها به حدأقل می رسد.

۷- امکان آب بندی نما

در این نما، امکان نفوذ آب به زیر آن وجود نداشته باشد و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند. همچنین این ورق ها در مقابل خوردگی ناشی از آب و هوا و باران های اسیدی کاملاً مقاوم هستند.

۸- سرعت اجرا

نصب و اجرای نمای کامپوزیت از سرعت خوبی برخوردار بوده و در مدت زمان کوتاهی به اجرا در می آید.

۹- امکان انتخاب و اجرای سطوح بسیار پیچیده در قوس.

 

معایب نمای کامپوزیتی آلومینیومی

1- هزینه ی اجرای بالا:

اجرای نمای کامپوزیت شامل اجرای شاسی زیر کار آن، نصب ورق آلومینیوم و لایه میانی آن که از مواد پلی اتیلین است. از اینرو قیمت تمام شده آن بسیار بالا است.

۲- دوام

 ضخامت ورق آلومینیومی نمای کامپوزیت بسیار کم است بنابراین در برابر شرایط جوی نامطلوب مانند باد و طوفان شکل اولیه خود را از دست داده و بعد ازگذشت زمان کوتاهی تغییر شکل می دهد به همین علت از استقامت خوبی برخوردار نیست.

 

انواع ورق کامپوزیت آلومینیوم

۱- ورق کامپوزیت با پوشش محافظ پلی استر

این روش ساده ترین شیوه اجرای رنگ روی لایه آلومینیوم در ورق کامپوزیت است، به شکلی که بدون هیچ لایه محافظی بروی لایه آلومینیوم رنگ پاشیده می شود. به کارگیری از این نوع ورق کامپوزت به دلیل آسیب پذیری آن در مقابل شرایط متغیر جوی، اسیدی و قلیایی محیطی بیرون در نمای بیرونی ممنوع است.

 

۲- ورق کامپوزیت با روکش محافظ PVDF-Polyvinylidene fluoride

در این ورق از یک روکش رزینی مخصوص استفاده می شود که باعث محافظت رنگ سطح رویی ورق کامپوزیتی می شود.  به دلیل وجود لایه پلیمری و عنصر فلوئور در این روکش، باعث مقاومت و نگهداری طولانی مدت (بازه زمانی بیست ساله) ورق کامپوزیتی، در برابر شرایط نا مساعد جوی، اشعه ماوراء بنفش خورشید و محیط اسیدی و قلیایی می شود.

 

۳- ورق کامپوزت با پوشش NANO-PDF

یکی از پر کاربردترین ورق کامپوزیت امروزه ورق کامپوزیت با پوشش nano-pdf است. ساخت این روکش همانند رزین PVDF ساده است، با این تفاوت که یک لایه دیگر نیز بروی رزین PVDF اعمال می شود که از نظر ساختار مولکولی با رزین های ساده متفاوت است. به دلیل استفاده از تکنولوژی نانو و کاهش فاصله میان ملوکول ها، این تغییر باعث عدم جذب آلودگی های محیطی مانند ذرات روغنی معلق در هوا و گرد و غبار بروی نمای کامپوزیت آلومینیوم می گردد.

 

نحوه اجرای نمای کامپوزیت

مراحل اجرای نمای کامپوزیت به شرح ذیل است:

1- اندازه برداری از محل اجرای نمای کامپوزیت به وسیله دوربین و متر لیزری و سنجش تمام زوایا و تهیه نقشه سازه نمای کنونی.

2- طراحی نمای ظاهری نما توسط طراح و به وسیله نرم افزار های مهندسی مانند اتوکد و گرافیک مانند 3DMAX.

3- ارایه طرح اولیه به کارفرما و اطلاع از نظرات کارفرما برای اصلاح طرح نما با توجه به محدودیت های سازه ای ساختمان.

4- طراحی نهایی نمای ساختمان و آماده سازی نقشه هایی اجرایی نما که شامل نقشه زیرسازی، شاسی کشی و نقشه شیت بندی و مونتاژه پنل های آلومینیوم کامپوزیتی است.

5- ساخت و اجرای نقشه های زیرسازی نمای کامپوزیت توسط تکنسین های اجرایی.

6- مونتاژ و ساخت پنل های کامپوزیت به وسیله عملیات برش، شیار زنی و خم کاری توسط تکنسین های ورق کار نما کامپوزیت.

7- نصب پنل های ساخته شده بر روی زیرسازی نمای کامپوزیت بوسیله پیچ و یا پرچ.

8- آب بندی نما بوسیله نوار های آب بند و یا چسب های سیلکونی مخصوص.

9- کندن روکش پلاستیکی پنل های کامپوزیت و تکمیل مراحل نصب نمای کامپوزیت.

10- بررسی نمای کامپوزیت اجرا شده توسط دوربین و مترهای لیزری و اصلاح خطاهای نصب.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »