نظافت آشپزخانه

چگونه سینک ظرفشویی را برق بیندازیم؟

نظافت آشپزخانه


سینک ظرفشویی تنها با آبکشی تمیز نمی‌شود، برای ضدعفونی سینک ظرفشویی سه محلول شوینده زیر پیشنهاد می شود.

 

انواع شوینده های سینک ظرف شویی

۱-استفاده از ضدعفونی کننده

ضدعفونی‌کننده مخصوص سینک بخرید و طبق دستور مصرفی که روی آن نوشته‌شده از آن استفاده کنید. این شوینده ها را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم‌خانگی، سوپرمارکت‌ها و یا آنلاین خریداری کنید.

 

۲- استفاده از محلول وایتکس و آب

برای سینک‌های سرامیکی و یا فلزی (چدنی)، از محلول وایتکس و آب ( به نسبت یک به شانزدهم) استفاده کنید از این محلول در سینک‌هایی که از جنس استیل ضدزنگ هستند استفاده نکنید. هنگامی که از این محلول استفاده می‌کنید خیلی مراقب باشید که آن را فقط داخل سینک بریزید، چون اگر روی چیز دیگری ریخته شود باعث خرابی می‌شود.

 

۳-استفاده از سرکه سفید

با یک پارچه سرکه را به تمام قسمت‌های سینک بزنید و مطمئن شوید که همه‌جا به سرکه آغشته شده باشد و سپس با آب سینک را بشورید.


نحوه ی شستشوی انواع سینک

۱- سینک‌ استیل ضدزنگ

سینک‌هایی که از استیل ضدزنگ هستند باید بعد از هر بار استفاده برای جلوگیری از بوی بد تمیز شوند. مواد اسیدی و نمک این سینک‌ها را خراب می‌کنند. برای نظافت روزانه سینک‌های از جنس استیل زنگ، از محلول صابون ملایم و اسفنج نرم یا تمیزکننده‌های چند منظوره استفاده کنید. همیشه بعد از استفاده از این محلول‌ها، سینک را آبکشی کنید و با یک پارچه نرم آن را خشک کنید.

برای از بین بردن لکه و مواد غذایی چسبیده در سینک از یک پارچه آغشته به سرکه استفاده کنید. برای از بین بردن لکه‌های سمج، می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید. کمی جوش‌شیرین را با آب مخلوط کنید و با یک اسفنج نایلونی به تمام قسمت‌های سینک بمالید. سپس آبکشی کنید. برای حفظ جلا و براقی سینک از وایتکس، آمونیاک و اسفنج‌های ضخیم مثل سیم ظرفشویی استفاده نکنید.

 

۲- سینک چدنی

برای تمیز کردن سینک‌های چدنی، از محلول جوش‌شیرین و آب در تمام نقاط سینک استفاده کنید. از یک اسفنج نایلونی برای مالیدن جوش‌شیرین به تمام نقاط سینک استفاده کنید. سپس سینک را به خوبی آبکشی کنید تا تمام جوش‌شیرین از روی آن پاک شود. بهترین روش برای از بین بردن لکه در سینک‌های چدنی این است که از اول اصلا نگذارید که لکه‌ای به وجود بیاید. موادی که باعث به وجود آمدن لکه در سینک می‌شوند همچون ظرف‌های کثیف(تابه و قابلمه) و یا پس‌مانده‌های چای و قهوه را به مدت طولانی درون سینک نگذارید. هنگام تمیز کردن سینک چدنی از سیم ظرفشویی و امثال آن استفاده نکنید.

 

۳- سینک‌های سرامیکی

این سینک‌ها به راحتی با ژل ها و یا کرم‌های تمیزکننده، براق می‌شوند. برای از بین بردن لکه‌های سمج از محلول تمیزکننده بیشتری استفاده کنید. اگر بازهم لکه پاک نشد از یک پارچه نرم آغشته به جوش‌شیرین استفاده کنیدو به هیچ عنوان از سیم ظرفشویی در سینک‌های سرامیکی استفاده نکنید. این کار باعث جلوگیری از خط افتادن سینک می‌شود.


 

برق انداختن شیر آب و دسته‌ها

نظافت شیرآلات و دسته‌ها با یک محلول صابونی رقیق انجام می‌شود. اگر جای دست و یا لکه‌های آب روی آن می‌ماند، از یک پارچه آغشته به سرکه سفید استفاده کنید. سرکه همچنین شیر و دسته‌ها را ضدعفونی هم می‌کند. برای تمیزی و نظافت شیرآلات هرگز از محلول های جرم گیر اسیدی استفاده نکنید چون باعث کدری می شوند.

 

منبع: https://www.bistsotoon.com

« قبلی مطالب دیگر بعدی »