نظافت آشپزخانه

۹ گام برای داشتن آشپزخانه ای تمیز

نظافت آشپزخانه


یکی از بخشهای مهم در نظافت منزل، تمیزی و نظافت آشپزخانه است. اگر می خواهید آشپزخانه ای سالم و عاری از آلودگی های میکروبی داشته باشید، با ما همراه شوید تا شما را با ۹ نقطه از آشپزخانه که باید به نظافت آن توجه ویژه کنید آشنا کنیم:


۱) درون کابینت ها

داخل کابینت ها تاریک است و هوا هم در آن جریان ندارد، اگر مواد غذایی در کابینت نگهداری شود، به محل امنی برای حشراتی مانند سوسک تبدیل می شود. برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، باید مواد غذایی را در ظروف درب دار قرار داده و در کابینت بگذارید. سطح داخل کابینت ها را به طور مرتب تمیز کنید و هر چند وقت یکبار در آنها را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کرده و رطوبت شان از بین برود.


۲) اطراف اجاق گاز

معمولا سطح اجاق گاز را پس از هر بار پخت و پز تمیز می کنیم اما سرامیک ها و کاشی های اطراف اجاق گاز هم باید تمیز شوند. هنگام پخت و پز، ذرات غذا روی این سطوح می نشیند و شرایط را برای رشد میکروب ها و تجمع حشرات موذی فراهم می کند.

 

۳) قابلمه

معمولا در محل اتصال شیشه و فلزدر قابلمه های با درب شیشه ای، مواد غذایی باقی می ماند و این محل به جایی برای رشد میکروب ها تبدیل می شود. در صورتی که از این ظروف استفاده می کنید، لازم است آنها را با دقت بیشتری شسته و ضدعفونی کنید.


۴) تخته آشپزی

تخته آشپزی سطحی است که مواد غذایی مختلف مانند انواع گوشت و سبزی ها روی آن خرد می شود. اگر تخته آشپزی، چوبی باشد؛ هنگام برخورد چاقو و ساطور شیارهایی روی آن ایجاد می شود که مقداری از خونابه گوشت و مواد غذایی دیگر داخل آن باقی می ماند و به محل تجمع میکروب ها تبدیل می شود.بنابراین بهتر است به جای استفاده از تخته های چوبی، از انواع پلاستیکی یا شیشه ای استفاده کنید و هر بار، آن را با دقت شسته و ضدعفونی کنید. بهتر است برای گوشت و سبزی از تخته ای جداگانه استفاده کنید و هر چند وقت یک بار تخته آشپزی را تعویض کنید.


۵) جاچاقویی

چاقوها را باید قبل از قرار دادن در جاچاقویی، خوب شسته و خشک کنید. بهتر است از جاچاقویی های شیشه ای استفاده کنید و از جاچاقویی های چوبی که در آنها تیغه چاقو در محلی تاریک و مرطوب قرار می گیرد، استفاده نکنید. برای خرد کردن گوشت خام و سبزی و میوه از چاقوی جداگانه استفاده کنید و چاقو را فقط با آب نشویید. هنگام شستشوی چاقو محل اتصال تیغه و دسته را با دقت بیشتری بشویید تا مواد غذایی در آن باقی نماند.


۶) یخچال

نگهداری مواد غذایی در یخچال، یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشت. برای نگهداری سالم غذا، دمای یخچال باید بین صفر تا ۵ درجه تنظیم شود. همچنین برنامه ی منظم برای نظافت یخچال داشته باشید.


۷) ابر و اسفنج ظرف شویی

اسفنج ها با حفره های ریز و مرطوبشان محل مورد علاقه باکتری ها و میکروب ها هستند. بهتر از اسفنج آشپزخانه را بصورت دوره ای تعویض کنید. برای تمیز کردن و از بین بردن میکروب ها ی درون اسفنج بهترین راه این است که آن را مرطوب کرده و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در مایکروفر قرار دهید.


۸) سینک ظرف شویی

سینک ظرفشویی هم برای شستن ظروف کثیف و هم برای شست وشو و تمیز کردن میوه و سبزی و گوشت استفاده می شود. باقی ماندن آلودگی روی سطح آن می تواند باعث انتقال آلودگی و مسمومیت های غذایی شود. پس از هر بار استفاده، سینک را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و هر چند وقت یک بار نیز آن را با محلول سفیدکننده و آب ضدعفونی کنید و با یک حوله یا دستمال تمیز خشک کنید.

 

۹) کف آشپزخانه

اگر هنگام آشپزی مقداری مواد غذایی روی کف آشپزخانه ریخت،آن را فوراً بردارید و سطح زیرش را تمیز کنید. همچنین لازم است هر هفته کف آشپزخانه را با آب گرم و مواد شوینده بشویید و سطح زیر کابینت ها، لباس شویی، اجاق گاز و یخچال را تمیز کنید.

 

منبع: مجله سلامت

« قبلی مطالب دیگر بعدی »