سیستم های گرمایشی

بهتر است رادیاتور شوفاژ کجا نصب شود؟

سیستم های گرمایشی


شوفاژ یکی از روش‌های گرمایش ساختمان است. شوفاژ برخلاف پکیج جزو سیستم های گرمایش مرکزی محسوب می شود. در این نوع سیستمها آب در گردش که اصطلاحا به آن آب کثیف هم گفته می شود در موتورخانه ساختمان به وسیله بویلر به مقدار کافی حرارت می بیند و پس از انتقال به رادیاتورها گرمای خود را به فضای اطراف رادیاتور می دهد.

 

چرا کف ساختمان سردتر است؟

زمانی که در منزل روی مبل نشسته ایم به رغم آنکه پنجره بسته است و هیچ درزی هم در آن وجود ندارد باز هم احساس می کنیم زیر پاهای ما هوای خنک در جریان است، در ظاهر این موضوع عجیب به نظر می آید، اماباید بدانید هوای اتاق تقریبا هیچوقت در حال آرامش نیست. در اتاق جریان هوا همواره در حال چرخش است. این چرخش در نتیجه گرم شدن و سرد شدن هوا است. هوا از حرارت منبسط و در نتیجه سبک می شود و از برودت منقبض و در نتیجه سنگین می شود.
هوای گرم و سبک از رادیاتور شوفاژ یا از بخاری گرم به وسیله هوای سرد به بالا به طرف سقف رانده می شود و هوای سرد و سنگین نزدیک پنجره یا دیوار سرد به پایین به طرف کف اتاق جریان پیدا می کند.
باید یک وزنه کوچک به نخ بادکنک بست تا بادکنک به سقف نچسبد و به آزادی در اطاق به پرواز درآید . حالا اگر این بادکنک را در پهلوی بخاری گرم رها کنید ، با جریان های نامریی هوا در اطاق حرکت می کند از پهلوی بخاری به طرف سقف بالا می رود و در زیر سقف به طرف پنجره حرکت می کند در نزدیک پنجره به طرف کف اطاق پایین می آید و بجای اولیه برمی گردد و از نو همین راه را در اطاق می پیماید.
درست به همین دلیل است که زمستان با اینکه پنجره کاملا کیپ و بسته است و درزی نیست که هوای خارج به داخل اطاق نفوذ کند ما حس می کنیم که باد می وزد بخصوص این احساس را در قسمت پاهای خود داریم.

 

در چه جاهایی از رادیاتور شوفاژ استفاده کنیم؟

 استفاده از رادیاتور شوفاژ در مکان‌هایی مناسب است که خیلی نیاز به کنترل دما و رطوبت ندارد، چرا که رادیاتور قابلیت تنظیم درجه حرارت و رطوبت محیط را ندارد و میزان رطوبت نسبی اتاق را کاهش می‌دهد.

 

بهترین مکان نصب رادیاتور در ساختمان

معمولا سردترین مکان در اتاق نزدیک پنجره ها است و از طریق درزهای آنها، امکان نفوذ هوا به داخل اتاق وجود دارد، جایگاه و اندازه رادیاتورها باید با توجه به موقعیت پنجره ها مشخص شود. از این رو بهترین روش توزیع دما در اتاق و بهترین نحوه جبران کسری تابش گرمایی زمانی رخ می دهد که رادیاتور زیر پنجره نصب شود. رادیاتور گرمای اتاق را از طریق جابه جایی همرفتی منتقل می کند. اگر رادیاتور جلوی دیوار بیرونی زیر پنجره جانمایی شود، نیروی شناوری هوای گرم آن به قدری بزرگ خواهد بود که امکان نفوذ هوای سرد شده روی وجه داخلی پنجره و هوای سرد وارد شده از درزهای پنجره، به درون اتاق را منتفی می سازد، با این کار جریان هوا در اتاق (گردش هوای اتاق) برقرار خواهد شد. لذا به مهندسان تاسیسات تاکید می شود که برای استفاده از حداکثر توان گرمایی رادیاتور آن را نزدیک دیوار و زیر پنجره نصب کنند.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »