تاسیسات الکتریکی

انواع تاسیسات - قسمت دوم

تاسیسات الکتریکی


تاسیسات سیستم های بخار

 

اساس کار دیگ بخار یا بویلر (Boiler) مبتنی بر ویژگی های مخازن تحت فشار است . دیگ بخار در حقیقت یک مخزن بسته است که آب داخل آن با استفاده از حرارت ناشی از احتراق سوخت مصرفی دیگ بخار گرم شده و در نهایت به بخار آب با فشار بالا تبدیل می شوند.

بخش داخلی دیگ بخار شامل دو قسمت می باشد:  طرف آتش و طرف آب.

به همه سطوحی که در طرف آتش دیگ بخار قرار دارد سطح گرمایی گفته می‌شود. همه قسمت‌های داخلی یک دیگ بخار که تحت فشار بالا قرار می گیرند از آلیاژهای آهنی ساخته شده است.

جنس دیگ‌های بخار معمولا از دو نوع چدنی و فولادی هستند. دیگ بخار چدنی بدلیل مقاومت کمتر برای تولید بخار کم فشار ساخته می‌شود. در حال حاضر اکثر دیگ‌های بخار از جنس فولاد هستند.

 

طراحی و اجرا در تاسیسات پله برقی و آسانسور

 

در سراسر دنیا، پله برقی در مکان هایی که استفاده از آسانسور ممکن نیست، نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله موارد اصلی استفاده از پله برقی در فرودگاه، مراکز خرید، مراکز حمل ونقل، مراکز تجاری، هتل ها در ساختمان ها می باشد.

در ضمن پله برقی و هم خانواده آن یعنی پیاده رو برقی نیروی محرک خود را با استفاده از موتورهای جریان متناوبی که سرعت ثابتی را ایجاد می کنند تامین می نمایند.

اجزاء مختلف تاسیسات پله برقی عبارتند از: پلتفرم های بالا و پایین که قسمت های حفاظ را در خود جای می دهند و همچنین موتور، گیربکس وپله ها.

 

انواع آسانسور :

 

۱.آسانسور کششی:

 

آسانسور کششی آسانسوری است که حرکت آن براثر اصطکاک بین سیم بکسل  وشیار فلکه کشش. به هنگام چرخش آن  توسط سیستم محرکه انجام می شود.


اساس کار این نوع آسانسورها بر اساس نیروی اصطکاک بین سیم بکسلها و فلکه موتور است. در داخل فریم وزنه به اندازه وزن کابین به اضافه نصف ظرفیت کابین وزنه وجود دارد. مثلاً اگر ظرفیت کابین ۹۰۰ کیلوگرم باشد ( یعنی آسانسور نفربر ۱۲ نفره چون متوسط وزن هر نفر ۷۵ کیلو گرم است ) باندازه ۴۵۰ کیلوگرم باضافه وزن کابین در کادر وزنه، وزنه وجود دارد. با کمک این وزنه، نیروی کشش لازم برای حرکت کابین کاهش می یابد چرا که در صورت رعایت کردن ظرفیت کابین، اختلاف وزن بین کادر وزنه و کابین تحت هر شرایطی از نصف ظرفیت کابین (در مثال قبل ۴۵۰ کیلوگرم) بیشتر نخواهد شد و در حرکت به سمت بالا یا پایین سیستم کشش آسانسور حداکثر برای جابه جایی جرمی به اندازه نصف ظرفیت کابین توان مصرف خواهد کرد.

 

۲. آسانسور هیدرولیکی :

 

آسانسور در این نوع عامل حرکت کابین سیلندر وپیستون هیدرو لیکی است و ممکن است وزنه تعادل نیز داشته باشد و معمولا برای ارتفاع کم و سرعت کم کاربرد دارد.

از محاسن این نوع آسانسورها می‌توان به نرمی حرکت در استارت اولیه  : خرابی و استهلاک بسیار کم ؛ سهولت در عیب یابی و تعمیر ؛ ایجاد آسانسورهای زیبا و شیشه ای به دلیل حذف کادر وزنه و سیم بکسل ؛ احتیاج به سازه سبک ؛ عدم نیاز به موتورخانه در پشت بام ؛ ایجاد آسانسور های باربر و سنگین با تناژ بالا و زیبایی بام خانه و همچنین تراز شدن دقیق آن در طبقات اشاره نمود اما از محدودیتهای استفاده از این نوع آسانسور ها می‌توان به محدودیت در ارتفاع و کندی نسبی سرعت آنها و تنها قرارگیری در چاهک را اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید : نحوه ی نگهداری و تعمیر آسانسور

 

 

طراحی و اجرا در تاسیسات آبنما و فواره:

 

حوضچه ها یا حوضهاي کم عمقی که در اغلب آنها فوارههاي متعدد و چراغهاي رنگین تعبیه میشود به آبنما معروف هستند. عمق آنها تا 60سانتیمتر است و برحسب شکل و فرم طراحی شده، با مصالح ساختمانی مختلف ساخته میشوند. جذابیت آب از سایر عناصر موجود در پارك بیشتر است و طراحی کامل و درست آبنما، ترکیب مناسبی را در فضاي کاربري ایجاد مینماید.

لازم به ذکر است که مصرف کنندگان به صورت روزمره در کلیه پروژه های ساختمانی و صنعتی با تاسیسات در ارتباط هستند. لذا، تاسیسات مکانیکی طراحی شده با کیفیت، استاندارد، بهینه سازی شده و مدرن، علاوه بر کسب رضایت مصرف کنندگان مزایای گسترده ای در جهت توسعه کشور و حفظ ذخایر انرژی آن خواهند داشت. به همین دلایل ما از تاسیسات مکانیکی به عنوان شریان حیاتی در هر پروژه نام می بریم. لذا، تاسیسات مکانیکی ساختمان نقش بسیار مهمی در برقراری آرامشفکری وفیزیکی ساکنان ساختمان ایفا می کند و شاید بتوان گفت که قلب ساکنان ساختمان است. ساختمان هایی که از تاسیسات مناسبی برخوردار نیستند امکان ایجاد شرایط آسایش مورد نیاز برای ساکنان خود را نخواهند داشت و توجه سازندگان به این مهم بسیار قابل توجه می باشد.

 

تاسیسات الکتریکی:

 

طراحی تاسیسات الکتریکی شامل بخش‌های زیادی می‌باشد،برای مثال طراحی سیستم روشنایی،سیستم صاعقه گیر،طراحی تابلو ها.،طراحی رایزر‌ها،چاه های ارت و….اصلی‌‌ترین بخش‌های طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان هستند .

ساختمان ها از لحاظ کاربری که دارند به چند دسته کلی تقسیم بندی می­شوند که شامل موارد زیر می‌گردند:

 

  • ساختمان مسکونی
  • ساختمان تجاری
  • ساختمان اداری
  • ساختمان درمانی
  • ساختمان آموزشی
  • ساختمان عمومی
  • ساختمان صنعتی
  • نمایشگاه، پارک­ها و کارگاه­ها
  • ساختمان­های کشاورزی و دامداری

 

در هریک از ساختمان­های فوق­‌الذکر طراح تاسیسات برق باید چندین سیستم مختلف را متناسب با کاربری ساختمان طراحی کند که این سیستم‌­ها شامل موارد زیر می‌­باشد:

 

  • سیستم روشنایی ساختمان
  • سیستم روشنایی ایمنی ساختمان
  • سیستم پریزهای برق ساختمان
  • سیستم اعلام حریق ساختمان
  • سیستم بدون وقفه ساختمان (UPS)
  • سیستم تلفن ساختمان
  • سیستم تلویزیون و آنتن مرکزی ساختمان
  • سیستم کامپیوتر و شبکه ساختمان
  • سیستم دوربین مدار بسته ساختمان
  • سیستم صوتی ساختمان
  • سیستم اتصال زمین و همبندی ساختمان
  • سیستم صاعقه گیر ساختمان
  • سیستم احضار پرستار و اینترکام (ساختمان­های درمانی)

 

هریک از موارد فوق دارای اصول و قوانینی است که باید موقع طراحی مدنظر قرار گیرند. در عین حال باید بین بخش‌های مختلف هماهنگی باشد تا موقع اجرا، اجراء‌کننده به آسانی قادر به پیاده‌سازی آنها باشد. این هماهنگی هم باید بین هریک از طرح‌های فوق با یکدیگر باشد و هم بین نقشه‌های معماری، سازه و تاسیسات این هماهنگی ایجاد گردد. وظیفه مهندس طراح طراحی هریک از بخش‌­های فوق می‌­باشد بطوریکه متناسب با هر طرح نیازهای طرح را با مهندسین معمار و سازه مطرح سازد، بعنوان مثال در طراحی روشنایی مهندس طراح باید یک تابلو برق برای سیستم خود در نظر بگیرد اگر ساختمان بلند مرتبه باشد به یک داکت در طبقات نیاز خواهد بود، بطوریکه مکان این داکت به چندین عامل از جمله پلان معماری ساختمان، موقعیت ورودی کابل اصلی، مکان تابلوها در طبقات، وجود و عدم وجود سیستم اضطراری و … وابسته هست که مهندس تاسیسات برق باید با علم به این موضوعات مکان مناسب داکت را مشخص نماید و با نقشه‌های معماری و سازه هماهنگ کند. تنها ابزار مهندس طراح تاسیسات برق در مرحله اول دانش و مهارت در هریک از زمینه‌­های فوق بوده و در مرحله دوم مسلط‌بودن به ابزار طراحی و شبیه‌­سازی می‌­باشد بطوریکه بدون داشتن یکی از این مهارت‌­ها یک مهندس طراح قادر به طراحی نخواهد بود.

 

پیشنهاد فوری کار به شما در اجرای پروژه های ساختمانی

 

فوری کار یک سایت ساختمانی فعال در زمینه  نیازمندی های ساختمان و تبلیغات ساختمان  می باشد که شبکه ای بهم پیوسته از استادکاران، پیمانکاران و کارفرمایان ساختمانی را گردهم آورده است  و می تواند در هر مرحله ای از پروژه های ساختمانی از جمله ساخت و ساز، نوسازی، بازسازی ساختمان، خرده کاری، تاسیسات و تعمیرات منازل مشاور و مجری کارهای ساختمانی شما باشد. شما به دو طریق می توانید از فوری کار در اجرای عملیات ساختمانی خود استفاده کنید:
 

روش اول: با شماره های پشتیبانی سایت فوری کار تماس گرفته تا متخصصان توصیه شده فوری کار از پروژه شما بازدید نموده و بعد از مشورت با آنها اقدام به شروع عملیات ساختمانی کنید.

 

 روش دوم: پروژه ساختمانی خود از قبیل: بنایی و دیوار چینی، گچ کاری، تاسیسات، کاشی کاری، برقکاری و... را در قالب  آگهی رایگان خدمات ساختمانی در سایت فوری کار ثبت کنید (از اینجا ثبت کنید) تا متخصصان مختلف فوری کار با شما تماس گرفته و از بین پیشنهاد های مختلف قیمتی و زمانی آنها، مناسب ترین پیشنهاد را با توجه به شرایط پروژه خود انتخاب کنید.

« قبلی مطالب دیگر بعدی »