کابینت

مقایسه انواع جنس کابینت

کابینت


یکی از ضروری ترین تجهیزات در هر آشپزخانه کابینت است. انتخاب کابینت مناسب در دکوراسیون آشپزخانه امری مهم به شمار می آید چرا که یک کابینت خوب و با دوام بالا در قلب خانه شما نقش مهمی را در زیبایی و کارآیی آشپزخانه شما و خانه شما ایفا می‌ نماید. برای این که بتوانید کابینت خوب و با کیفیت داشته باشید؛ باید نکاتی را در زمان انتخاب و خرید آن مد نظر قرار دهید. فاکتورهای مانند رنگ کابینت آشپزخانه، مدل کابینت آشپزخانه و جنس آن از جمله موارد مهمی است که باید در حین انتخاب کابینت آشپزخانه به آن توجه کرد. 

 در این مطلب قصد داریم انواع جنس کابینت را که بیشتر در آشپزخانه‌های ایرانی کاربرد دارند به شما معرفی کنیم.

 

کابینت ام‌دی‌اف(MDF)

 

کابینت ام دی اف

چوب ام‌دی‌اف از خرده چوب‌های مانده و ضایعات مربوط به آن، چسب رزین در فشار و حرارت بالا ساخته می‌شود و از این لحاظ در کاهش قطع درختان و حفظ محیط ‌زیست موثر می‌باشند. کابینت‌های ام‌دی‌اف به دلیل نوع ساختاری چوب به کار رفته در آن، قیمت مناسب، انعطاف‌پذیری، تنوع و ایجاد صمیمیت و جذابیت در خانه، از محبوب‌ترین نوع کابینت‌ها هستند و بسیار رواج دارند

مزایای کابینت MDF

زیبایی و تنوع مدل

تنوع رنگ

هماهنگی با لوازم آشپزخانه

هماهنگی با طرح سایر مبلمان چوبی

مقاومت بالای انواع مرغوب

عایق صدا

معایب کابینت MDF

وجود انواع نامرغوب

دشواری تشخیص نوع مرغوب برای مشتری

آسیب‌پذیری انواع نامرغوب به رطوبت

 

 

 کابینت هایگلاس

  

کابینت های کلاس

 این نوع کابینت امروزه یکی از پرطرفدارترین انواع روکش‌های کابینت است. کابینت هایگلاس تفاوت چندانی با کابینت ام دی اف ندارند. لایه داخلی این دو کابینت تقریباً مشابه است و تفاوت آن‌ها تنها در جنس رویه است. کابینت‌های گلاس نسبت به کابینت ممبران قیمت مناسب‌تری دارد. امروزه کابینت هایگلاس مات در دکوراسیون آشپزخانه مدرن مد شده است. کابینت‌های گلاس سفید اکلیلی نیز از جمله انواع بسیار محبوب است

مزایای کابینت هایگلاس

براق

لوکس

زیبا

تنوع مدل

 

معایب کابینت هایگلاس

وجود انواع خش‌پذیر

تشخیص دشوار نوع مرغوب از نامرغوب

لک‌پذیر

تیزی لبه‌ها که با سمباده زدن آسیب می‌بیند

 

کابینت پی وی سی (PVC)

کابینت پی وی سی نوعی از کابینت آشپزخانه است که از پلاستیک فشرده ساخته شده است. پی وی سی نوعی پلاستیک فشرده است که با ورق های نسبتاً ضخیمی که دارد یعنی بین ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر یکی از بهترین نوع کابینت های اشپزخانه است. کابینت آشپزخانه پی وی سی ضد آب بوده و در برابر آب از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. 

 

مزایای کابینت های pvc :

امکان اجرای تنوع بالایی از طرح ها و مدل ها

سرعت در پروسه تولید

معایب کابینت پی وی سی

مصنوعی بودن آنها و آسیب رسانی آنها به محیط زیست

هزینه نسبتاً زیاد پی وی سی (PVC)

تنوع رنگ و طرح محدود

 

کابینت ممبران (وکیوم)

 

کابینت ممبران

کابینت‌های ممبران اغلب برای سبک‌های کلاسیک و مجلل‌ استفاده می‌شود. چهارچوب این نوع کابینت معمولا از ام‌دی‌اف سفید ساخته می‌شود. برای ساخت قسمت‌های قابل رویت این نوع کابینت، ام‌دی‌اف خام را توسط دستگاه CNC حکاکی کرده، سپس تحت مکش و خلا، روکش طرح‌داری از جنس PVC  را روی ام‌دی‌اف خامِ حکاکی‌شده می‌چسبانند. سمت دیگر یک لایه از جنس پی‌وی‌سی سفید است که از ابتدا پشت ام‌دی‌اف خام توسط کارخانه چسبانده شده است.

به دلیل پروسه ساخت این نوع کابینت از مدل‌های قبلی گران‌تر و البته مقاوم‌تر هستند. از جمله ویژگی‌های کابینت کلاسیک ممبران را می‌توان طرح‌های شلوغ، پر زرق و برق، طراحی برجسته، پوشش وکیوم، کشو و محفظه‌های زیاد، طرح بخشیدن به دستگیره‌ها و درب و سرستون دانست. اگر به دنبال طراحی آشپزخانه کلاسیک و مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید هستید، این مدل کابینت برای شما مناسب است.

 

مزایای کابینت ممبران

تنوع طرح و مدل

تمیز شدن ساده

تنوع رنگ بالا

مقاوت به رطوبت و حرارت

سبک

هزینه جانبی اندک

معایب کابینت ممبران

طرح‌‌های ظریف خوب وکیوم نمی‌شوند

از بین رفتن طرح در اثر استفاده از چسب بی‌کیفیت

صدمه در اثر برخورد جسم تیز

کاهش چسبندگی رنگ در اثر تابش مداوم نور خورشید

قیمت بالا

کوچک نشان دادن آشپزخانه

تطبیق نداشتن با سبک مدرن

 

کابینت ملامینه

 

کابینت ملامینه

منظور از کابینت ملامینه، ورقی با مغزی نئوپان و روکش ملامینه است. بطور کلی، نئوپان از براده‌های درشت چوب، چسب و رزین ساخته می شود که تراکم کمتری نسبت به ام دی اف و البته مقاومت خیلی کمتری هم نسبت به رطوبت دارد. در گذشته خیلی از نئوپان استفاده می شد، اما در حال حاضر با گسترش یافتن انواع ورق های ام دی اف، از نئوپان تنها در مکان‌هایی که خطر نفوذ رطوبت تقریباً صفر باشد استفاده می شود.

 

مزایای کابینت ملامینه

مقاوم به رطوبت

قیمت مناسب

تنوع رنگ

یکنواختی رنگ لبه‌ها

 

معایب جنس کابینت ملامینه

مقاومت کم در برابر مواد خورنده

جنس متفاوت لبه‌ها

 

 

 

کابینت تمام چوب

 

کابینت تمام چوب

این نوع کابینت بسیار گران است، زیرا از چوب خالص برای ساخت آن استفاده می‌شود. این کابینت از جذاب‌ترین و زیباترین کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود و در ساخت آن از چوب‌های اصلی همچون چوب گردو، بلوط، افرا، صنوبر و کاج استفاده می‌شود. کابینت چوبی برای کسانی مناسب است که خواهان ایجاد سبک کلاسیک یا روستیک برای خانه خود هستند. بعد از ساخت کابینت آشپزخانه تمام چوب، از رنگ پلی‌استر برای زیبایی و دوام آن استفاده می‌گردد

 

مزایای کابینت چوبی

طرح طبیعی چوب: طرح چوب آرامش‌بخش و بادوام است.

انعطاف‌پذیری با مدل: بافت چوب طوری است که می‌توان به سلیقه کارفرما به آن فرم داد.

طول عمر بالا: چوب‌های باکیفیت، طول عمر زیادی دارند و لازم نیست بعد از چند سال عوض شوند.

تنوع چوب: در بازار انواع مختلف چوب با کیفیت و قیمت متفاوت وجود دارند و طیف انتخاب مشتری را وسیع می‌سازند.

سازگاری با یراق‌آلات: شما می‌توانید هر مدل دستگیره و لولایی که می‌پسندید را با کابینت چوبی ست کنید.

 

 معایب کابینت چوبی

زمان زیاد برای ساخت

هزینه نسبتا بالا

 

کابینت با روکش چوب

برای ساخت این نوع کابینت، بخش‌های قابل رویت از ورق‌های ام‌دی‌اف با روکش چوب ساخته می‌شود که قیمت بالاتری نسبت به موارد بالا دارند، اما نسبت به کابینت تمام چوب ارزان‌تر است. مثل بیشتر کابینت‌ها، اسکلت این نوع کابینت نیز از جنس ام‌دی‌اف می‌باشد.

زیبایی و سادگی و القای حس طبیعت، مهم‌ترین مزایای این نوع کابینت است. برای پاک کردن آلودگی از سطح کابینت چوبی می‌توانید از محلول رقیق سرکه سفید و آب یا مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. این محلول‌ها به رنگ کابینت آسیب نمی‌زنند و ظاهر زیبای آن را خراب نمی‌کنند

 

 

کابینت فلزی

 

کابینت فلزی

امروزه کابینت‌های فلزی تنها در بین قشر خاصی از کاربران مورد استفاده هستند و نسبت به انواع دیگر کابینت‌های آشپزخانه از طرفداران کمتری برخوردارند. این نوع کابینت یکی از ارزان‌ترین مدل‌های کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود. کابینت‌های فلزی با داشتن قابلیت طرح‌ها و رنگ‌های مختلف امکان هماهنگی با دکوراسیون‌های مختلف را نیز دارد؛ بنابراین افراد خاصی این نوع کابینت را سفارش می‌دهند.

مزایای کابینت فلزی

دوام بالا فلزی

استحکام

قابلیت شستشو

وجود فلز‌های ارزان

 

معایب کابینت فلزی

احتمال زنگ‌زدگی

سر و صدای بالا

احتمال قر شدن

پوسیدگی

ریزش رنگ

مدل‌های محدود

 

قیمت کابینت در کابینت چوبی، با روکش چوب، ممبران، های‌گلاس، ام‌دی‌اف ،پی وی سی(نئوپان)ملامینه و فلزی، به ترتیب از گران‌ترین تا ارزان‌ترین هستند.

 

در پایان

همان‌طور که گفتیم سبک و بودجه‌ای که برای بازسازی در نظر می‌گیرید، در انتخاب جنس کابینت آشپزخانه بسیار اهمیت دارد. به علاوه جنس مورد نظر شما باید با کیفیت و مهارت عالی ساخته شود.

پس در پایان توصیه می‌کنیم بعد از انتخاب سبک و جنس دلخواه، کابینت‌ساز و طراح داخلی با تجربه‌ای را برای طراحی آشپزخانه منزل خود، انتخاب کنید.

اگر به دنبال بهترین هابرای کابینت آشپزخانه خود  هستید می‌توانید سری به متخصصین فوری کاربزنید و ضمن گرفتن مشاوره، سفارش خود را ثبت کنید

 

« قبلی مطالب دیگر بعدی »