نماسازی

نحوه ی اجرای نمای آجری در ساختمان

نماسازی


نمای آجری یکی از پرطرفدارترین نمای ساختمان است. آجر یکی از مصالحی است که بصورت گسترده از گذشته در ساخت و سازها در ایرانی حضور داشته است. با ورود فناوری‌های جدید آجرها با روش‌های مدرن تولید می شوند. همکنون انواع آجرنما که دارای دوام و رنگ‌های متنوعی هستند در قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله شومینه، حمام و نمای ساختمان به کار می‌روند. استفاده از آجر به ویژه آجرهای نسوز در نمای ساختمان می تواند ایمنی ساختمان را در هنگام آتش سوزی افزایش دهد. همچنین این نما می تواند هزینه های کمتری را برای سازندگان بنا به همراه داشته باشد.


 

مدرن سازی نمای ساختمان با آجر

ترکیب آجر با دیگر متریال ها یکی از راهکارهای مدرن سازی نمای ساختمان است. استفاده همزمان از ترمووود و آجر یا سنگ و آجر در نمای ساختمان، زیبایی خاصی به نما می دهد. استفاده درست از آجر نما در بسیاری از ساختمان ها باعث می شود تا این نما به عنوان یک نمای خاص مورد توجه قرار گیرد. در واقع این بستگی به طراح نمای آجری بستگی دارد که چیدمان خود را به چه صورت انجام دهد تا نمای ساختمان بصورت خاص و جذاب جلوه کند.

 

انواع روش‌های اجرای نمای آجری

اجرای نمای آجری با استفاده از ملات سیمان:

سنتی‌ترین روش‌ اجرای نمای آجری استفاده از ملات سیمان است. مزایای این روش عبارتند از:

۱- اتصال محکم نما با بدنه ساختمان است.

۲- نیاز به محاسبات مهندسی قبل از اجرا ندارد و اجرای مراحل آن توسط استادکاران انجام می‌شود.

۳- استفاده از سیمان، عیب‌های سطح دیوار را پوشش داده و نمای ساختمان را یکدست می کند.

معایب این روش به شرح زیر است:

۱- زمان اجرای این روش نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است.

۲- وجود سیمان، دوغاب و ملاتی که به کار می‌رود ممکن است در صورت عدم دقت باعث کثیف شدن نمای ساختمان شود.

۳- همچنین این روش نخاله ساختمانی زیادی ایجاد می‌کند.

 

اجرای نمای آجری با استفاده از چسب

اولین مرحله انتخاب چسب مناسبی است که خصوصیات فنی آن با نمای آجری هماهنگ باشد. چسب مورد استفاده مانند یک ماده الاستیک عمل کرده و کلیه حرکات ارتعاشی که به زیرسازی و نما وارد می‌شود را دفع می‌کند. در مرحله بعد پلاستر سیمانی بر روی دیوار اجرا می‌شود تا هیچ نقطه‌ای از سطح نما بدون چسب باقی نماند. نکته بسیار حائز اهمیت در این روش، بندکشی آجرها است که از نفوذ آب به پشت‌نما جلوگیری کند. با نفوذ آب، ممکن است یخ‌زدگی اتفاق افتاده و نما از سطح جدا شود.

 

اجرای نما آجری به‌صورت نمای خشک

این روش در حال حاضر در اجرای بسیاری از نماها از جمله آجر کاربرد دارد. در اجرای نمای خشک از هیچ‌گونه ملاتی استفاده نمی‌شود بلکه نمای آجر با استفاده از تجهیزات و قطعات فلزی ازجمله ریل و پیچ بر روی ساختمان نصب می‌شود. سیستم نمای خشک دارای اجزایی از جمله: عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارنده، فضای خالی تهویه و اتصالات است. این روش نسبت به روشهای سنتی دارای مزیت‌های زیر است:

۱- در این روش، ابتدا عایق حرارتی توسط چسب یا اتصالات به دیوار متصل می‌شود و سپس چهارچوب یا اسکلت بر روی آن قرار داده می‌شود تا آجرنما با فاصله بر روی آن نصب گردد. فضای خالی ایجادشده بین عایق و نما خود می‌تواند عایق حرارتی مناسب برای ساختمان باشد.

۲- سرعت نصب نما در این روش بالا است و نیازی به استادکار حرفه‌ای برای اجرای آن نیست.

۳- این روش ضایعات ساختمانی تولید نمی کند.

 

« قبلی مطالب دیگر بعدی »