کاشی کاری

چند نکته در انتخاب کاشی آشپزخانه مناسب

کاشی کاری


انتخاب کاشی کاران از میان گزینه‌‌های موجود برای انتخاب کاشی آشپزخانه یا فضاهای دیگر مثل سرویس بهداشتی، تعداد محدودی است. کاشی کار عمدتا چیدمان های ساده مربع شکل یا مستطیلی را برای کاشی  انتخاب می‌ کند و گزینه‌های دیگر مثل طرح‌های مورب برای کاشی چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. با این حال طرحی‌های زیادی برای چینش بخش‌های مختلف فضای آشپزخانه با کشی وجود دارد که در ادامه باهم بررسی می‌کنیم.

 

چند نکته در انتخاب کاشی آشپزخانه

برای انتخاب طرح آشپزخانه، به عنوان مهمترین بخش خانه باید سلیقه فراوانی به خرج داد، چرا که جزو مهمترین بخش‌های خانه است. باید گفت بهتر است زیباسازی دکور داخل خانه را از آشپزخانه شروع کرد، چرا که انتخاب چیدمان جذاب کاشی و طرح زیبا و دلنواز آن در آشپزخانه جلوه فوق‌العاده‌ای به خانه می‌دهد. بهتر است طرح کاشی آشپزخانه و رنگ آن با سایر وسایل خانه هم هم‌خوانی مناسبی داشته باشد. مثلا هماهنگ نمودن کابینت آشپزخانه با کاشی کف و دیوار، باعث یکنواخت شدن دکوراسیون آشپزخانه و آرامش‌بخشی آن می‌شود. همین مثال نشاندهنده اهمیت طرح و رنگ کاشی  در زیبایی آن دارد. بسیاری از افرادی که برای خرید کاشی به مراکز خرید مراجعه می‌کنند، با مشکل انتخاب روبرو می‌شوند، چرا که با گستره‌ای از طرح‌ها و رنگ‌ها روبرو می‌شوند اما معیاری برای انتخاب ندارند. لذا آگاهی کافی در این زمینه برای انتخاب مناسب بسیار مهم است. در این مقاله برخی از این ویژگی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

انتخاب طرح های منحنی

کاشی کار حرفه‌ای از بالا بودن تنوع طرح و رنگ کاشی آگاهی دارد، چرا که به فروشگاه‌های زیادی مراجعه کرده‌است. برای انتخاب باید ابتدا سبک مورد نظر را تعیین کنید و سپس زیرمجموعه‌های آن سبک را بررسی کنید. از میان طرح‌های کاشی، مدل‌های شش‌ضلعی طرفداران فراوانی دارند. این طرح‌ها برای ایجاد دکوراسیونی متفاوت‌تر از طرح‌های عرف مورد استفاده در آشپزخانه‌ها مناسبند. طرح‌های مربعی و مستطیلی کاشی به عنوان راه حل دم دستی برای کاشی کاری آشپزخانه باعث یکنواختی و تکراری شدن فضا می‌شود. به ویژه با مستطیلی بودن کمدها و کابینت‌های موجود در آشپزخانه، بخش‌های مختلف آن شبیه به هم و بعضا تکراری دیده می‌شود. به همین دلیل استفاده از طرح‌های منحنی یا کاشی‌هایی با زوایای نرم، باعث خاص شدن فضای آشپزخانه می‌شود. کاشی‌های پنج ضلعی، شش ضلعی و بالاتر، در این ایجاد تنوع نقش مهمی دارند و در صورت انتخاب طرح و رنگ مناسب می‌توانند شادی، سرزندگی و انرژی فراوانی را به فضای آشپزخانه و خانه بیاورند.

 

کاشی های پنج ضلعی

البته کاشی‌های چندضلعی هم از تنوع طرح و رنگ بالایی برخوردارند. مثلا کاشی‌های پنج ضلعی که دایره‌ای رنگی دور آنها را احاطه کرده است برای آشپزخانه‌های کوچک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. چون این طرح با ایجاد خطایی مناسب فضا را در چشم بیننده بزرگتر نمایش می‌دهند. علاوه بر این، دوغاب بین این کاشی‌ها، که در کاشی‌های مربع و مستطیلی ظاهری بد ایجاد می‌کند، به راحتی پنهان شده و اشپزخانه را شیک و لوکس معرفی می‌کند.

 

کاشی مستطیلی یا مربعی ؟

برای انتخاب کاشی آشپزخانه در صورت عدم علاقه‌مندی به کاشی‌های چندضلعی، انتخاب کاشی‌های مستطیلی بر کاشی‌های مربعی را ارجح بدانید، چرا که امکان ایجاد فضایی جذاب‌تر را فراهم می‌کنند. کاشی‌های مستطیلی هایگلاس و براق که رنگ‌های جذابی دارند، به زیباسازی فضا کمک شایانی می‌کنند. از طرف دیگر، کاشی‌های مربعی، به دلیل استفاده فراوان در آشپزخانه‌ها به عنوان الگویی تکراری شناخته می‌شود. ترکیب رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای و آبی، که ترکیب مناسبی با لوازم آشپزخانه دارند، فضایی جذاب را به وجود می‌آورند.

 

کاشی آشپزخانه طرح چوب

استفاده از کاشی‌هایی با ظاهر شبیه چوب هم می‌تواند فضایی زیبا را ایجاد کند، به ویژه اگر با سایر قسمت‌های فضا تفاوت متناسبی داشته باشد. این کاشی‌ها با پرینترهای سه بعدی تولید می‌شوند و ظاهری بسیار شبیه به چوب دارند، به طوری که حتی بافت چوب نیز را به مخاطب تلقین می‌کنند. خوشبختانه تنوع کاشی‌های شبه چوب نیز بسیار بالاست. مثلا برخی ظاهری شبیه به پارکت یا کفپوش را به وجود می‌آورند و برخی نیز مشابه چوب هوازده شده و کاملا طبیعی هستند. این موارد برای تولید فضاهای سنتی و روستیک مناسبند.

 

کاشی شلوغ

استفاده از طرح‌های کاشی شلوغ نیز به نوعی نوستالژیک محسوب می‌شوند و برای طرفداران این طرح گزینه مناسبی برای کاشیکاری خانه و منزل می‌توانند باشند و ظاهری دلنواز و شیک فراهم نمایند. استفاده از کاشی با طرح شلوغ  در کف یا دیوار آشپزخانه جلوه‌ای گیرا و قوی ایجاد کرده و توجه مخاطبین و ببینندگان فضا را به خود جلب می‌کند.

 

مطالب مرتبط

نحوه محاسبه قیمت کاشی کاری ساختمان در تهران + اجرای فوری

نحوه ی استفاده از جرم گیر برای براق کردن سرامیک و کاشی

ازچه نوع کاشی ، کجا استفاده کنیم؟

 

« قبلی مطالب دیگر بعدی »