نظافت منزل

نکات کلیدی نظافت منزل

نظافت منزل


نظافت منازل مسکونی و اداری می تواند سطح سلامت عمومی را بالا برده و رفاه خانواده ها را تامین کند. اما باید بدانید که نظافت داخل ساختمان کافی نیست. نظافت راه پله و مشاعات نیز باید به جدی گرفته شود. اولین جایی که به محض ورود به ساختمان دیده می شود. مشاعات و راه پله هاست. عدم نظافت راه پله و مشاعات نشانه عدم نظم و آرامش در مجتمع و منازل ساختمان می تواند باشد.

معمولا خیلی از امور مربوط به نظافت خانه به‌صورت روزانه انجام می‌شود که شامل تمیز کردن گاز، طی کشیدن آشپزخانه، شستن ظروف و سینک ظرف‌شویی، مرتب کردن اتاق‌ها و بسیاری دیگری از کارهای روزمره است.

بعضی از کارها نیز به‌صورت هفتگی و ماهانه انجام می‌شود که شامل گردگیری وسایل، شستن حمام و سرویس بهداشتی، شستن لباس‌ها، پاک کردن شیشه‌ها و پنجره‌ها، تمیزکردن کابینت‌ها، تمیز کردن یخچال و وسایل برقی، شستن و طی کشیدن کف پارکت و لمینت و دیگر کارهایی سنگین در زمان نظافت منزل است.

 

کارهای نظافت منزل روزانه

 

 

کارهای نظافت منزل هفتگی

 

  • شستشوی لباس های کثیف و حوله ها
  • اتوکشی لباس و جمع آوری لباس ها در کمد
  • گردگیری لوازم منزل در همه اتاق ها
  • جارو کردن فرش ها و موکت ها
  • نظافت سرویس های بهداشتی با مواد ضدعفونی
  • تمیز کردن روی گاز و داخل مایکروفر

 

کارهای نظافت منزل ماهانه

 

  • جارو کردن کل منزل و نقاط پنهان منزل( زیر مبلمان، بوفه ، کابینت و…)
  • گردگیری منزل و پرده ها و مبلمان با جاروبرقی
  • شستشوی پنجره های داخل منزل
  • نظافت داخل کابینت های آشپزخانه
  • تمیز کردن کامل داخل یخچال
  • تمیزکردن ماشین ظرفشویی
  • نظافت کامل ماشین لباسشویی
  • تمیز کردن جاروبرقی
  • شستشوی ملحفه ها و روبالشتی

 

برنامه ریزی برای نظافت سالانه

 

  • تمیز کردن کامل آشپزخانه و شستشوی کامل
  • شستشوی فرش و موکت
  • شستشوی مبلمان منزل با دستگاه
  • گردگیری و شستشوی دیوارها و سقف
  • گردگیری و تمیز کردن لوستر و چراغ های روشنایی
  • شستشوی شیشه ها از داخل و بیرون از منزل

بدون تردید استخدام کارگر برای نظافت منزل و خانه تکانی سالانه ضروری است. تمیز کاری های سالانه برای ایرانی ها اهمیت زیادی دارد و می بایست همه قسمت های داخل منزل و راه پله و مشاعات به خوبی تمیز شوند.

 

بیشتر بدانید : نحوه ی محاسبه ی هزینه ی نظافت منزل

 

ترفندها و نکات نظافت منزل

 

1.روغن زیتون :

 

 از یک قطره روغن زیتون و یا روغن بچه برای تمیز کردن لکه های یخچال کمک می‌گیرم. یک قطره روغن بچه و یا زیتون را بر روی یک حوله‌ی کاغذی ریخته و یخچال را با آن تمیز کنید. روغن اثر انگشت را به طور کامل پاک کرده، سطح را برای مدتی طولانی تمیز نگه می دارد.

 

2. نشاسته ذرت :

 

یک قاشق چایخوری نشاسته ذرت را با یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب مخلوط کرده و به عنوان شیشه پاک‌کن استفاده کنید. “این یک ترکیب جادویی است و نتایج باورنکردنی خواهید گرفت. نشاسته ی ذرت شیشه را روشن و شفاف کرده و باعث می شود که شیشه درخشندگی بی‌نظیری پیدا کند. همچنین نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه‌های  چربی نیز کاربرد دارد.

 

3. سرکه سفید :

 

پاک کردن لکه های آب و رسوبات معدنی که در اطراف شیرهای حمام و آشپزخانه وجود دارد برایتان سخت باشد. شما میتوانید یک دستمال را به کمی سرکه سفید آغشته کرده و برای ۱۵-۵ دقیقه روی محل قرار دهید. سپس محل را با آب بشویید و آن را با دستمال خشک کنید. اسید موجود در سرکه باعث از بین رفتن رسوب، و براق شدن شیرآلات می شود. همچنین شما می توانید از یک ترفند مشابه برای دوش حمام خود استفاده کنید. یک نایلون را از سرکه سفید پر کرده و به سر دوش ببندید و اجازه دهید برای یک شب بماند.

 

4.جوش شیرین و سرکه:

 

کاربردی دیگر از سرکه و جوش شیرین، این بار در رفع گرفتگی لوله به هر دلیلی مثل موی سر و یا مواد غذایی.بدین منظور، به مقدار یک نسبت جوش شیرین و سپس سرکه بر روی آن ریخته و با یک پارچه مرطوب دم لوله را بپوشانید و بعد از گذشت 5 دقیقه مقداری آب گرم بریزید تا بطور کامل پاک شود.

 

5.جوش شیرین :

 

شما می توانید با قرار دادن یک جعبه یا پاکت باز حاوی جوش شیرین در کمد از ایجاد بوی بد در آن جلوگیری کنید. برای طول عمر بیشتر ماشین ظرفشویی لازم است که آن را خوب و تمیز نگه دارید. برای تمیز کردن لکه ها و ماد باقیمانده در ماشین ظرفشویی  می توانید مقداری جوش شیرین را روی یک اسفنج و یا پارچه ای مرطوب بریزید و روی قسمت های آلوده بکشید تا تمیز شود.

 

6.نوشابه :

 

مقداری نوشابه کولا را در سرویس بهداشتی بریزید و اجازه دهید یک شب بماند، صبح روز بعد با یک برس رویش بکشید و سپس بشورید.

 

 

نکات نظافت راه پله و مشاعات:

 

 

نظافت شیشه :

 

برای نظافت شیشه  به وسیله اسپره کردن شیشه پاک کن بر روی شیشه و اقدام به تمیز کردن آن و خشک کردن آن توسط یک دستمال خشک خواهید کرد.در صورتی که شیشه های نظافت شونده رنگی باشند و یا دارای لک های رنگ و یا سایر ضایعات بر روی خود باشند شما میتوانید به وسیله تیغ پاک کننده این ضایعات را تمیز کرده و سپس اقدام به نظافت شیشه نمایید، برای لکه رنگ های قدیمی میتوانید از اسیتون نیز استفاده کنید .

 

نظافت آسانسور:

 

نظافت آسانسور یکی از مهمترین قسمت های نظافت راه پله می باشد . به دلیل اینکه نظافت راه پله به واسطه آن ارزیابی می شود .برای نظافت آسانسور ابتدا باید قسمت های براق و درخشان آسانسور را که بیستر در دید هستند تمیز کنید که به وسیله یک دستمال مرطوب و یک شوینده ساده مانند تاید میتوانید این کار را انجام دهید .

 

نظافت راه پله :

 

برای نظافت راه پله و مشاعات قبل از هر اقدامی باید مواد شوینده مناسب جهت نظافت راه پله را تهیه کرد . برای انتخاب شوینده باید به مصالح به کار رفته در راه پله ساختمان توجه کنیم . باید از شوینده ای استفاده کنیم که به مصالح ساختمان صدمه نزند. به عنوان مثال برای نظافت راه پله و پارکینگ ساختمان نباید به هیچ وجه از شوینده های اسیدی و جوهر نمک استفاده کرد . چون این شوینده های اسیدی به شدت باعث خوردگی سنگ های ساختمانی و از بین رفتن رنگ و جلای سنگ و سرامیک ها میشوند، که این کار شما را متحمل هزینه برای سابیدن سنگ راه پله خواهد کرد.

 

نظافت قسمت های برقی :

 

برای نظافت قسمت های حساس فضای عمومی همچون ایفون شما میتوانید به وسیله یک دستمال مرطوب اقدام به نظافت این قسمت نمایید تا به بهترین وجه ممکن تمیز شده و نظافت خود را به دست آورد .

 

مطالب بیشتر در مورد نظافت منزل شامل:  کار با بخارشو ، نحوه ی شست و شوی شیرآلات و ... را در وبلاگ ما بخوانید. برای سفارش نظافت منزل و محل کار از طریق فوری کار اقدام کنید.

 

« قبلی مطالب دیگر بعدی »